דרמה בלוב: המורדים הפילו משטר קדאפי ומנהלים קרב אחרון במעון העריץ; סייף אל-איסלאם נעצר

(עדכון) - המוני בני אדם יוצאים לרחובות לחגוג את קצם המתקרב של 40 שנות שלטונו של קדאפי המורדים לכדו שלושה מבניו של קדאפי, בהם סייף אל-אסלאם, והם מנהלים מגעים להסגרתו של לבית-הדין הבינלאומי בהאג ■ מקום הימצאו של קדאפי עצמו עדיין אינו ידוע

לאחר חודשים של לחימה, כוחות המורדים זרמו היום (ב') למרכז טריפולי, בעוד כוחותיו של מועמר קדאפי קורסים, והמוני בני אדם יוצאים לרחובות לחגוג את קצם המתקרב של ארבעים שנות שלטונו האבסולוטי של קדאפי.

המורדים הניפו את דגלי האופוזיציה וירו באוויר עם כניסתם לכיכר הירוקה, אתר סמלי שבו השתמשה הממשלה עד לאחרונה לארגון הפגנות המוניות לתמיכה בקדאפי, שנלחם כעת על הישרדותו. המורדים שינו מיד את שם הכיכר ל"כיכר השאהידים". אחד מדוברי המורדים אמר שכעת שולטים המורדים ביותר מ-95% מטריפולי, כולל בניין הרדיו הממלכתי.

המורדים לכדו שניים מבניו של קדאפי, סייף אל-אסלאם וסעאדי קדאפי, אך מקום הימצאו של קדאפי עצמו עדיין אינו ידוע. בן נוסף, מוחמד קדאפי הסגיר את עצמו. המורדים מנהלים מגעים להסגרתו של סייף אל-אסלאם לבית הדין הבינלאומי בהאג, שמבקש להעמיד לדין אותו ואת אביו בגין פשעים נגד האנושות.

ליילה ג'וואד, 36, עובדת בפעוטון בטריפולי, אמרה: "אנחנו עומדים להיגאל משלטונו של הרודן. בשבילי זה משהו חדש. אני מאוד אופטימית. השבח לאל".

במועד מוקדם יותר השמיע קדאפי, שדבק בהתרסתו, שני נאומים שפסי הקול שלהם שודרו בטלוויזיה הממלכתית, וקרא לתושבי לוב להילחם במורדים. "אני פוחד שאם לא נפעל, הם ישרפו את טריפולי", אמר קדאפי. "לא יהיו יותר מים, מזון, חשמל או חופש".

אך ההתנגדות למורדים נמוגה, והמורדים ותומכיהם הפגינו בכיכר הירוקה. תושבי לוב נישקו את האדמה לאות תודה על מה שחלק מהם תיאר כ"יום מבורך". בקרבת הכיכר הירוקה שרפו צעירים את הדגלים הירוקים של ממשלת קדאפי, והניפו את דגל המורדים. אחד הלוחמים המורדים מההרים המערביים אמר: "אנחנו כל-כך מאושרים. הגענו לכאן בלי בעיות".

רבים מתושבי טריפולי קיבלו הודעת טקסט ממנהיגות המורדים שבה נאמר: "אלוהים גדול. אנו מברכים את העם הלובי לרגל נפילתו של מועמר קדאפי".

על פי דיווח של רשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, אחד ממנהיגי המורדים אמר שמנהיגות המורדים תשלח חטיבה מיוחדת לניקוי כיסי ההתנגדות של כוחות הממשלה, וזאת בתגובה לדיווחים על יריות מגגות הבתים.

קדאפי, רודן ססגוני ואכזרי ששלט בלוב יותר מ-40 שנה, אמר כי פתח מחסני נשק כדי לחמש את האוכלוסייה. דוברו, מוסא אבראהים, צפה סגירת חשבונות אלימה מצד המורדים. "יהיה טבח בטריפולי אם אחד הצדדים ינצח עכשיו, מכיוון שהמורדים באים עם שנאה כזאת, נקמנות כזאת... אפילו אם המנהיג שלנו יעזוב או יתפטר עכשיו, עדיין יהיה טבח".

6 חודשי לחימה

לאחר שישה חודשי מלחמת אזרחים, נפלה טריפולי במהירות בידי המורדים, ובשבת בלילה הושקה ההתקוממות שאורגנה בקפדנות ותוזמנה עם התקדמותם של כוחות המורדים בשלוש חזיתות. הקרבות פרצו לאחר השמעת הקריאה לתפילה במסגדים.

עאדל דבחי, המתאם של המועצה הלאומית הזמנית של המורדים, אישר שבנו הצעיר של קדאפי, סייף אל-אסלאם, נלכד.

בנו הבכור של קדאפי, מוחמד אל-קדאפי, נכנע לכוחות המורדים. כך סיפר דבחי לרויטרס. בראיון טלוויזיוני אמר בנו הצעיר של קדאפי שלוחמים חמושים כיתרו את ביתו, ובראיון טלפוני לאל-ג'זירה, שנערך לאחר מכן, הוא סיפר שהוא ומשפחתו לא נפגעו.

לפני חמישה חודשים בלבד עמדו כוחותיו של קדאפי למחוץ את מעוז המורדים, העיר בנגאזי, וקדאפי הזהיר כי "לא יהיו רחמים" כלפי מתנגדיו. הוא הוסיף שכוחותיו ירדפו אחר המורדים "מאזור לאזור, מרחוב לרחוב, מבית לבית, מחדר לחדר".

"זה נגמר. קדאפי גמור", אמר סעד ג'בר, לשעבר יועץ משפטי לממשלת לוב.

בעיר בנגאזי שבמזרח המדינה התקהלו אלפים במרכז העיר והניפו את דגלי האופוזיציה שצבעם אדום-שחור-ירוק. הם רמסו את תמונותיו של קדאפי בתגובה לידיעות על התקדמות המורדים לתוך טריפולי.

מוחמד דרה, פעיל לובי בטריפולי, אמר לאל-ג'זירה: "זה דף חדש בתולדות לוב. אנו עדים לשחר חדש ולעידן חדש של חופש. המשטר גמור".

"נראה שזה עומד להסתיים", אמר אנתוני סקינר, אנליסט של המזרח התיכון במייפלקרופט. "אבל עדיין נותרו המון שאלות. השאלה החשובה ביותר היא מה בדיוק יעשה עכשיו קדאפי. האם הוא יימלט או יילחם? בטווח הקצת יותר ארוך, מה יקרה הלאה? אנחנו יודעים שיש פילוגים רציניים בתנועת המורדים, ואיננו יודעים עדיין אם הם יצליחו לכונן חזית מאוחדת שתנהל את המדינה".

לוב
 לוב