"עיתוי העלאת הדירוג של ישראל חשוב - בשל הלחץ בשוק"

מה חושבים האנליסטים על העלאת דירוג האשראי של ישראל מרמה של "A" לרמה של "A+"? ■ יניב פגוט: "מדינת ישראל קוצרת פירות של ניהול פיסקלי אמין ואחראי"

לאחר העלאת דירוג האשראי של ישראל על ידי סוכנות הדירוג S&P, מרמה של "A" לרמה של "A+", יוצאים האנליסטים המקומיים בפרשנויות למהלך. כזכור, סוכנות הדירוג העלתה את דירוג האשראי של ישראל עם תחזית "יציבה", בציינה כי המהלך משקף "את המדיניות המאקרו-הכלכלית האחראית שבה נקטה ישראל בתקופת המשבר העולמי, ואת הצמיחה הגבוהה במשק".

נציגי החברה ציינו כי ישראל נמצאת במסלול אמין להמשך הורדת נטל החוב ולשיפור נוסף של החשבונות החיצוניים של המדינה. S&P מדגישה לחיוב את "המדיניות התקציבית האחראית, התומכת בהורדת יחס חוב-תוצר ואת ההכנסות הצפויות מהמיסים על תגליות הגז שיתמכו במגמות אלו גם בעתיד". חברת הדירוג מציינת, כי היא מסתמכת על ההנחה שהמחאה החברתית בישראל לא תשפיע על המשך הורדת החוב הציבורי.

להלן תגובות האנליסטים המקומיים למהלך:

■ יניב פגוט, האסטרטג הראשי מקבוצת איילון: "S&P העניקה למדינת ישראל מתנה נחמדה לחגים בדמות העלאת דירוג החוב הלאומי לרמה A+. בתקופה של חובות לאומיים גלובליים גואים בארה"ב ואירופה המאיימים להביא את העולם הכלכלי כולו למשבר פיננסי נוסף, מדינת ישראל קוצרת פירות של ניהול פיסקלי אמין ואחראי אשר הביא לירידת בשיעור החוב לתוצר לרמה של כ- 3/4 מהתוצר הלאומי. עיתוי העלאת הדירוג הנוכחי חשוב הן ברמת הפסיכולוגיה של השווקים המצויים תחת לחץ כבד של מכירות והן נוכח הגל העכור של החדשות הרעות ברמה הגיאו פוליטית".

■ יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו: "ההודעה הינה בשורה חשובה וחיובית לשוק ההון הישראלי בכלל ולמדיניות ממשלת ישראל ובנק ישראל בפרט. השמירה האדוקה על יעדי תקרת גרעון תקציב והמדיניות העקבית של צמצום יחס החוב תוצר יסייעו רבות לחסכון בעלות האשראי אותו נוטלת ממשלת ישראל והמשק הישראלי בעולם. בתקופה של הורדת דירוג וכוונה להורדה במדינות מפותחות נוספות, להעלאת הדירוג יש משמעות כפולה ומכופלת".

גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבורית: "מדובר בבשורה טובה לישראל. מעתה הממשלה וחברות ישראליות יוכלו לגייס בחו"ל הון בעלות נמוכה יותר. בשנים האחרונות הקטינה ממשלת ישראל את החובות החיצוניים, מה שיוכל לאפשר לממשלה להפנות את הכספים שיועדו לתשלומי ריבית לצרכים החברתיים הבוערים".

■ שלמה בוחבוט, יו"ר מרכז השלטון המקומי: "העלאת דירוג האשראי היא בשורה משמחת עבור הכלכלה הישראלית ועבור המשק הישראלי כולו שהופך להיות משמעותי יותר בשוק הגלובלי. עם זאת, אסור להתעלם מן המצוקות שמעלים מן המוחים. מדובר במצוקות חברתיות אמיתיות שיזדקקו לפתרונות תקציביים ולשינוי סדר העדיפויות החברתי. אני קורא לממשלה להקים שולחן עגול עם השלטון המקומי וראשי המשק על מנת למצוא פתרון תקציבי שייתן מענה לסוגיית מסגרת התקציב וישאיר את דירוג האשראי גבוה".