ת"א סגרה בעליות חדות; טבע ירדה 3%, בזן זינקה ב-5%

ביום ה' - ההצבעה הגורלית בפרלמנט בגרמניה על חבילת הסיוע ליוון ■ ביום ב' תפורסם החלטת הריבית בישראל ■ המסחר יסתיים השבוע ביום ג' בשל ראש השנה ■ מחזור נמוך

בורסת ת"א סגרה את היום בעליות שערים חדות (א') ואווירה חיובית, על רקע עליות שערים בוול סטריט ביום ו' האחרון. השבוע המקוצר בשל חופשת ראש השנה, צפוי להיות צפוף מאוד באירועים שעשויים להשפיע על כיוון המסחר, רגע לפני תום הרבעון השלישי של 2011. משבר החוב באירופה, נתוני מאקרו, החלטת ריבית, מסקנות ועדת טרכטנברג, הצבעה על מדינה פלסטינית באו"ם. המסחר יתקיים בימים ראשון עד שלישי בלבד, כך שייתכן שמשקיעים רבים יעדיפו לסגור פוזיציות לקראת החג, שעה שבורסות העולם ממשיכות לתפקד כרגיל. פקיעת אופציות מעו"ף לחודש ספטמבר הוקדמה ליום ג'. מחזור המסחר היה נמוך והסתכם בכ-782 מיליון שקל.

לחדשות מרכזיות אחרונות בנושא המשבר בשווקים:

כלכלנים: פשיטת רגל ביוון תהיה קטסטרופה; עדיף "תספורת" של 80%

בורסות העולם בשוק דובי; הערכות: גם וול סטריט בדרך

דיווח ביוון: שר האוצר שוקל להציע "תספורת" של 50% לבעלי האג"ח

בכיר בבנק המרכזי של אירופה: ננקוט צעדים בחודש הבא

אירופה במוקד תשומת הלב; משבר החוב באירופה ממשיך לעמוד בראש סדר העדיפויות כאשר ביום ה' צפויה ההצבעה הגורלית בפרלמנט הגרמניה על אישור חבילת הסיוע השנייה של יוון, בהיקף של 159 מיליארד אירו. יוון זקוקה נואשות להמשך תשלומי הסיוע, כאשר בחודש הבא עליה לשלם שוב למחזיקי האג"ח. כלכלנים העריכו לאחרונה כי אי-אישור הסיוע בגרמניה עלול לגרום לנזק רב בשווקים, אך הקנצלרית אנגלה מרקל מתמודד עם קשיים פוליטיים מבית ומפלגתה הפסידה בבחירות אזוריות ב-6 מחוזות בחודשים האחרונים. ההערכה היא כי מרקל תצליח להעביר את הסיוע בפרלמנט, אך דבר עדיין לא סגור. ביום ג' ייפגש ר"מ יוון גיאורג פפנדריאו עם מרקל בברלין.

יוון ממקדת את תשומת הלב בועידת קרן המטבע והבנק העולמי בוושינגטון, ומהועידה יוצאת הודעה חריפה המזהירה מפני חדלות פירעון ביוון כבר בתקופה הקרובה "ממשלות מדינות האיחוד האירופי יעבירו את ששת השבועות הקרובים בהכנת "הגנות" למערכות הפיננסיות המקומית, מתרחיש של חדלות פירעון יוונית, אשר נראה כעת "בלתי נמנע" - כך מדווח היום מקור מפורום ה-G20 ל"גארדיאן". (לסיפור המלא)

נזכיר כי ביום חמישי נרשמו ירידות חדות בוול סטריט ובאירופה, אך בת"א כבר התחילו לגלם אותן בהתבסס על תנועת החוזים העתידיים. זו הסיבה שמדד המעו"ף נפל ב-4.3% ביום חמישי והשלים צניחה של 15.1% מתחילת הרבעון השלישי, שיינעל (עבור המשקיעים בת"א) ביום ג'. נזכיר כי ביום ו' התייצבו המדדים בוול סטריט ואף רשמו עליות.

"מהלך מתחת ל-1,030 נק'- סימן דובי"

"מדד המעו"ף המשיך להתנהל בצורה מדויקת מאוד בין רמות פיבונאצ'י, תחת התוואי הכללי של מגמת ירידה אותו לא הצליח לפרוץ בשבוע שעבר", אומר זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס". "1,085 נקודות הייתה רמת פיבונאצ'י שסימנה את הקו המפריד בין תיקון עולה למגמת עלייה; המעו"ף נעצר שם. הירידה מתחת ל-1,060 נק' השאירה אותו במגמת ירידה. 1,030 היא נקודת התיקון המקסימלית ביחס למהלך העלייה האחרון. המשמעות היא שמהלך מתחת ל-1,030 נק' יחשב סימן דובי מחוזק; רמות התמיכה הבאות: 987 ו-900, גם הן רמות פיבונאצ'י. מהלך מעל 1,085 נק' יהפוך את המגמה".

התמתנות בפאניקה בת"א? סימן לכך ניתן למצוא בתעשיית הקרנות; בסיכום שבועי רשמו קרנות הנאמנות המסורתיות פדיונות של כ-720 מיליון שקל, כאשר מתחילת חודש ספטמבר משכו המשקיעים כ-2.9 מיליארד שקל, לעומת פידיונות כבדים של 7 מיליארד שקל באוגוסט - כך לפי אומדן בית ההשקעות מיטב.

דריכות לקראת הודעת הריבית

מלבד ההתפתחויות הכלכליות, המסחר בבורסה בת"א ממשיך להתנהל כאשר ברקע משפיעה הזירה הגיו פוליטית וההצבעה באו"ם על הכרה במדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים. בסוף השבוע הגישו הפלסטינים באופן רשמי בקשה לאו"ם להכרה במדינה, כאשר ביום ב' ייפגשו 15 המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם לדון בבקשה. ארה"ב תטיל וטו אם יהיה צורך בכך, אולם ישנו חשש מהפרות סדר בשטחים שעלולות לגלוש לאלימות חריפה יותר.

בין הסבך האירופי לסבך המדיני, יפורסמו השבוע נתוני מאקרו חשובים בישראל; היום פורסמו נתוני המכירות ברשתות השיווק לחודשים יוני עד אוגוסט, המצביעים על עלייה של 2.1% בסך כל פדיון הרשתות, זאת בהמשך לעלייה של 1.7% בשלושת החודשים הקודמים. ביום ג' יפורסמו נתוני רכישות בכרטיסי אשראי בחודש אוגוסט, נתונים שיש בהם כדי להצביע על הצריכה הפרטית שמהווה יותר מ-40% מצמיחת התמ"ג.

ביום ב' תפרסם הלמ"ס נתוני אבטלה לחודש יולי וביום ג' נתונים משוק הנדל"ן, הכוללים מכירות של דירות חדשות באוגוסט. ביום ב' יפורסמו גם מסקנות ועדת טרכטנברג לשינוי סדר העדיפויות החברתי-כלכלי.

דריכות לקראת נתון המאקרו המרכזי השבוע, ביום ב' יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש אוקטובר, כאשר בבנק לא פוסלים הורדת הריבית החודש או בחודש הבא בשל המשבר העולמי שכבר גורם להאטה בישראל. בשוק ההון הישראלי סוברים כי הנגיד יותיר את הריבית על כנה - כאשר כ-19 מתוך 21 אנליסטים בסקר "בלומברג", מעריכים כי הריבית תיוותר ללא שינוי ברמה של 3.25%. רק שני בתי השקעות - בנק אוף אמריקה מריל לינץ' ודש ברוקראז', מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית לרמה של 3%. נזכיר כי ביום ה' חתך בנק ישראל את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2012. (לסיפור המלא)

טבע בשפל של כמעט 5 שנים; עליות בבנקים

חברת אפריקה ממשיכה בתוכנית הרכישות העצמיות (buy-back), כחלק מצעד בונה-אמון בחברה. אפריקה הודיעה הבוקר על רכישה עצמית של אג"ח מסדרה כ"ו, בהיקף של 75.19 מיליון שקל. (לסיפור המלא)

מיקרומדיק הודיעה היום כי היא תקצה 21% ממניותיה (כ-4 מיליון מניות) לחברת ביו לייט בתמורה להעברת 100% מחברת מזיטק. כמו כן, מקצה מדיומדיק על מעל למיליון אופציות לא רשומות הניתנות למימוש תוך 5 שנים, אשר מהוות כ-6% נוספים מהחברה.

מבין הבולטות בשוק נציין את מניית טבע שחזרה הבוקר למסחר בת"א עם פער ארביטראז' שלילי של 3.15%, המשקף לה שער של כ-130 שקל למניה - שפל שלא נראה מאז ינואר 2007.

בסקטור הפיננסים המשיכו מניות הבנקים לבלוט על רקע חשש למשבר אשראי עולמי בשל משבר החוב באירופה. נציין כי מדד הבנקים צנח ב-23.8% מתחילת הרבעון, כאשר מניית בנק הפועלים ירדה ב-22.5%, לאומי ב-29% ודיסקונט ב-17%.

יצרנית השבבים טאואר דיווחה אמש לבורסה בת"א כי קיבלה מכתב מבורסת הנאסד"ק באשר לאי-עמידתה של החברה בתנאי המסחר בבורסה, עקב ירידת מחיר מנייתה מתחת לרף המינימום של 1 דולר למניה (מחיר הנעילה של המניה בוול סטריט ביום ו' - 0.65 דולר). לבינתיים, תמשיך החברה להיסחר כשגרה בבורסת הנאסד"ק, תחת הסימול TSEM. מהנאסד"ק נמסר כי החברה תוכל לשוב ולעמוד בתנאי המסחר, במידה ומחיר מנייתה יינעל ברף של מעל ל-1 דולר, במשך עשרה ימי עסקים ברציפות, החל מה-19 במארס 2011. לטאואר ניתנו 180 ימים לעמוד בתנאי המדובר.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]