הודעת הריבית: האם פישר יגיב להאטה בכלכלה הגלובלית?

לקראת הודעת הריבית מחר, האם נגיד בנק ישראל יגיב להאטה בשווקים הגלובליים, או שמא יותיר הריבית על כנה ■ לאומי שוקי הון: "בנק ישראל יעדיף להמתין כיוון שמדד אוגוסט הפתיע כלפי מעלה"

הסיפור הגדול של שבוע המסחר הנוכחי (והמקוצר) במשק הישראלי, למרות הגשת המלצות ועדת טרכטנברג לראש הממשלה נתניהו, הינו החלטת הריבית של בנק ישראל. מחר (ב') יודיע סטנלי פישר על החלטת הריבית לחודש אוקטובר, כאשר ניכר כי בבנק לא פוסלים הורדת הריבית החודש או בחודש הבא בשל המשבר העולמי שגרם להאטה בישראל. בתוך כך, יש לציין כי ביום ה' האחרון חתך בנק ישראל את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2012. (לסיפור המלא)

אולם, למרות החששות המתגברות ממיתון עולמי בצל חשש מחדלות פירעון אפשרית של יוון - ניכר כי בשוק ההון הישראלי סוברים כי הנגיד דווקא יותיר את הריבית על כנה - כאשר כ-19 מתוך 21 אנליסטים בסקר "בלומברג", מעריכים כי הריבית תותר ללא שינוי ברמה של 3.25%. רק שני בתי השקעות - בנק אוף אמריקה מריל לינץ' ודש ברוקראז', מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית לרמה של 3%.

"תחזית הצמיחה אמנם עודכנה ל-3.2%, והיא נמוכה יותר מהתחזית הקודמת - אך עדיין רחוקה ממיתון", מסביר אורי גרינפלד, כלכלן המאקרו בפסגות. "קצב הצמיחה סביר והריבית במשק מתאימה לו. מאידך, הורדת הריבית ברבע אחוז בלבד חסרת משמעות - במקרה של התממשות התרחישים השליליים בעולם בנק ישראל יצטרך להוריד את הריבית נמוך יותר באופן משמעותי".

יש לציין כי בהודעת הריבית בחודש שעבר אכן ניתן היה למצוא רמז על הורדות ריבית בחודשים הקרובים, אשר השתרבב לו בהשמטת המשפט החוזר ונשנה בהודעות הריבית - "בנק ישראל חתר להגיע לרמת ריבית 'נורמלית' במשק". משמעות ההשמטה היא כי קיימת סבירות שרמת הריבית הנוכחית מתאימה למצב הנוכחי של השווקים ושל המשק הישראלי. בנוסף, הבנק לא הוסיף תוואי להעלאות ריבית לעתיד והעריך כי הריבית תעמוד על 3.3% גם בעוד שנה - מה שמרמז כי נפתחה דלת אף להורדות ריבית בחודשים הקרובים בהתאם להתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם. (לסיפור המלא)

פישר: "קשה להתעלם מעוצמת הפסימיות"

בריאיון ל"רויטרס" אמש, סירב פישר להתייחס במפורש להחלטת הריבית מחר, אולם ציין כי "מצב הרוח נעשה גרוע יותר ויש הרבה פחות אופטימיות באוויר", הדגיש את האווירה השלילית והבהיר כי "קשה להתעלם מעוצמת הפסימיות שאני שומע". (הריאיון - לכתבה המלאה)

"להערכתנו, הריבית תיוותר ללא שינוי. העובדה שמירב ההפתעה במדד המחירים לצרכן באוגוסט באה מסעיף הדיור, תאפשר לבנק להתרכז בחודשים הקרובים באיום המיידי של היחלשות הצמיחה", סבור יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, שהוסיף כי "בתרחיש של פשיטת רגל יוונית בשבועות הקרובים יידרש הבנק המרכזי של ישראל לשקול בכובד ראש הרחבה מוניטארית אשר אינה מן המניין על מנת לסייע להתייצבות השווקים".

גם מנכ"ל פריקו, יוסי פריימן סבור כי "הנגיד צפוי לנקוט במשנה זהירות בהחלטותיו הבאות. מדד המחירים של החודש החולף עשוי להציב מכשול בפני בנק ישראל בדבר הפחתת הריבית בחודש הקרוב, והוא עשוי להמתין בשלב הנוכחי ולהותיר את הריבית ללא שינוי".

("סטנלי פישר לא יהסס להוריד ריבית אפילו לא במועד הקבוע")

"במצב עניינים רגיל נראה היה כי הורדת ריבית בהחלטה הקרובה בהחלט הייתה באה בחשבון לאור מצב הכלכלה העולמית", מסביר דודי רזניק, כלכלן בלאומי שוקי הון. " אולם נראה כי בנק ישראל בנקודת זמן זו יעדיף להמתין עוד תקופה מסוימת בעיקר לאור העובדה כי מדד אוגוסט הפתיע כלפי מעלה, בהובלת מחירי הדיור".