וול סטריט ננעלה בירוק: הנאסד"ק זינק 2%; אפל ירדה 0.3%

מדובר ביום השלישי של עליות רצופות ■ התביעות השבועיות לדמי אבטלה ירדו מתחת לצפי ■ עליות חדות באירופה עודדו ■ אפל ריכזה עניין אחרי מותו של מייסד החברה, סטיב ג'ובס

וול סטריט ננעלה היום (ה') בעליות שערים בהמשך למגמה החיובית שאפיינה את היומיים האחרונים. נציין כי פתיחת המסחר הייתה דווקא שלילית ומייד אחר כך המדדים דישדשו עד אשר מצאו כיוון והמסחר התנהל ברוב שעות המסחר בטריטוריה ירוקה. המשקיעים בארה"ב שאבו עידוד מהאווירה החיובית מאוד שאפיינה את המסחר באירופה, תוכנית רכישת האג"ח שהציג היום יו"ר הבנק המרכזי באירופה, ז'אן קלוד טרישה, עודדה את המשקיעים ושלחה את המדדים ביבשת לעליות חדות בסיום. עוד בסימן חיובי, בזירת המאקרו בארה"ב, פורסמו היום התביעות השבועיות לדמי אבטלה, שירדו מתחת לצפי והפתיעו למעשה לטובה. בבורסת הסחורות, הזהב עלה קלות ונסחר סביב 1,649 לאונקיה, בעוד הנפט עלה ב-2.7% ונסחר סביב 81.8 דולר לחבית.

במוקד היום, כמידי יום בשבוע האחרון, ההתפתחויות מאירופה: נשיא הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, הציג היום במסיבת העיתונאים האחרונה שלו אחרי הכרזת הריבית על הצעדים המוניטאריים החדשים בהם ינקוט הבנק המרכזי במטרה לטפל במשבר. מדובר בתוכנית להענקת שתי הלוואות לבנקים באירופה, לתקופת זמן ממושכת של 12 חודשים (לעומת הלוואות קצרות טווח אותן מאפשר כעת), וכן תוכנית לרכישות אג"ח בהיקף של 40 מיליארד אירו - להורדת התשואות בשוק האג"ח. יצויין כי הריבית באירופה נותרה ללא שינוי ברמה של 1.5%. (לסיפור המלא)

בשווקים הגלובליים נשמכה היום האווירה החיובית שנרשמה כבר אתמול - כאשר בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות של עד 3%, כאשר המשקיעים ממשיכים לשאוב עידוד מהידיעות המתפרסמות בנוגע להזרמות הון לבנקים ביבשת, הן מצד הבנק המרכזי האירופי והן מצד הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי.

אובמה: מצב הכלכלי של ארה"ב שברירי

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הזהיר היום ממצבה השברירי של הכלכלה האמריקנית בעיקר על רקע הסיכון מפני התפשטות משבר החוב באירופה שעלול להחמיר עוד יותר את מצבה של הכלכלה האמריקנית. עוד הבהיר אובמה כי ללא כל ספק הכלכלה האמריקנית נמצאת בהאטה. מטרת מסיבת העיתונאים שכינס היום אובמה הייתה להדגיש את חשיבותה של תוכנית התעסוקה שהציע לפני כחודש. אובמה הדגיש בדבריו כי תוכנית זו היא הדרך שבה צריך לנקוט כדי להימנע מגלישה למצב של תחתית כפולה. (לסיפור המלא)

מוקדם יותר גם שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, הביע תמיכה בתוכניתו של אובמה וקרא ליישם את התוכנית ולהביא לאישורה כיון שהיא עשויה להביא לעלייה בצמיחה בשיעור של 1%-2% ואף עשויה להביא לעלייה משמעותית של מקומות תעסוקה במשק שגובה 1-2 מיליון משרות חדשות שיתווספו למשק האמריקני.

הלחץ מפני אירופה לא מש על רקע הערכות השליליות לגבי כיוון הכלכלה "קיבלנו כמה נתונים שמראים שהכלכלה ממש הולכת לצנוח מצוק, וזה מה שגורם למשקיעים להרגיש שמקדם הסיכון עדיין גבוה", מסביר מארק לוסצ'יני (Mark Luschini), מנהל השקעות בניו יורק. "השווקים אמורים להתקדם מעצמם להמשך מימושים".

נציין כי הפדרל ריזרב ממשיך בתוכנית "אופריישן טוויסט", ומכר היום אג"ח ממשלתיות לתקופות של שנה ופחות, בהיקף של 8.87 מיליארד דולר - במטרה לרכוש בסכום זהה אג"ח ארוכות-טווח. נזכיר כי תוכנית הפד הוכרזה ע"י ועדת השוק הפתוח ב-21 בספטמבר ובסך הכל מדובר בהמרת אג"ח קצרות טווח בארוכות טווח בהיקף כולל של 400 מיליארד דולר עד סוף יוני 2012. תוכנית זו היא הכלי המוניטארי שיש בידי הפד להציע בשלב זה לשוק האמריקני, במטרה למנוע מיתון.

מאקרו: שוק התעסוקה במוקד

בזירת המאקרו, דריכות רבה לקראת דוח התעסוקה שיפורסם מחר, לאחר דוח התעסוקה שפורסם בחודש אוגוסט והצביע על אפס משרות שנוצרו במשק האמריקני. היום פורסמו התביעות הראשונות לדמי אבטלה שהפתיעו לטובה ועשויים לאותת על אופטימיות קלה לקראת דוח התעסוקה שיפורסם מחר ובעיקרו שיעור האבטלה. התביעות לדמי אבטלה ירדו הרבה מתחת לצפי ל-401 אלף תביעות לעומת צפי ל-410 אלף תביעות.

באשר לדוח התעסוקה ביום ו' הקרוב, צופים האנליסטים כי יצביע על יצירה של 59 אלף משרות חדשות בשוק האמריקני בספטמבר, כאשר האבטלה תישאר בשפל של 20 שנה - ברמה של 9.1%.

נתון המתייחב לשוק הדיור פורסם היום ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב לפיו מספר בעלי הדירות בארה"ב נפל לרמה הנמוכה ביותר מאז המיתון הגדול. מדובר בירידה של 1.1 נקודת האחוז לרמה של 65.1% בין השנים 2000-2010. בווסט וירג'יניה ובמניסוטה שם נרשם השיעור הגבוה ביותר של בעלי הבתים - 73% מהאוכלוסייה מחזיקה בית בבעלות פרטית. בלוס אנג'לס 62% ובשיקגו 55%.

אפל מעוררת עניין

מניית אפל ריכזה עניין רב, לאחר מותו של סטיב ג'ובס. המייסד האגדי של אפל, שהלך הלילה לעולמו, אמנם פרש סופית מתפקידו כמנכ"ל באוגוסט האחרון, אך מותו מהווה מכה מוראלית לחברה ועל המניה מתנוסס צל כבד. אנליסטים סבורים כי ג'ובס הותיר אחריו תרבות ארגונית ותשתית חזקה שתתקיים לעולם באפל, וסבורים כי מחליפו טים קוק יצטרך להציג בקרוב תוכנית רב-שנתית עם יעדים ברורים על מנת להרגיע את המשקיעים.

מניות הבנקים ובהם בנק אוף אמריקה , מורגן סטנלי ריכזו עניין על רקע משבר החוב באירופה הממשיך לתת את אותותיו על הבנקים באירופה ומשפיע גם על הבנקים האמריקניים. מורגן סטנלי מתמודדות מול חרושת שמועות קשה של בלוגרים ועוד גורמים אנונימיים המנסים להפיל את המניה.

נציין כי הנשיא אובמה הביע היום ביקורת על התנהלות הבנקים ובהם בנק אוף אמריקה, "העלאת גובה העמלות לא הייתה הוגנת כלפי הצרכנים, הבנקים יכולים לחייב כל עוד יש אחריות ושקיפות בהתנהלותם", אמר אובמה בביקורתו על הבנקים.

יאהו הודיעה אמש כי מיקרוסופט בוחנת אפשרות לרכוש את החברה. מיקרוסופט מצטרפת למספר חברות שהביעו את נכונותן לרכוש את יאהו וביניהן ענקית האינטרנט הסינית עליבאבא וחברת השקעות טכנולוגיות מרוסיה. חברת יאהו נמצאת על המדף ובעלת שווי שוק של 18 מיליארד דולר.

מניות הכרייה והמחצבים, כמו גם מניות הדשנים, המשיכו לרכז עניין על רקע התאוששות מחירי הסחורות הנמשכת גם היום. נציין את פוטאש , BHP , ופריפורט-מקמורן (סימול: FCX).

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]