רוביני: "אירופה מבצעת חרקירי לכלכלה; גוש האירו יתפרק"

"נביא הזעם", על מדד מנהלי הרכש בגוש האירו שפורסם היום: "בסופו של דבר כלכלות יפשטו רגל" ■ מדד מנהלי הרכש נפל ל-47.2 נקודות - שפל שלא נראה מאז יולי 2009

הנתונים הכלכליים השליליים שפורסמו היום (ב') באירופה שוב מדגישים את הצורך בתוכנית כוללת לפתרון משבר החוב. זאת, כאשר מדד מנהלי הרכש בגוש האירו נפל לרמה של 47.2 נקודות באוקטובר מרמה של 49.1 בספטמבר - שפל שלא נראה מאז יולי 2009. כידוע, מדד מתחת ל-50 נקודות מעיד על התכווצות בפעילות הייצור, מה שמגביר את החששות בשווקים מכניסה למיתון באירופה.

בתגובה לנתון המאכזב שפגע מתחת לציפיות האנליסטים, צייץ המומחה הפיננסי נוריאל רוביני בטוויטר כי מובילי המדיניות הפיננסית באירופה "מבצעים לצמיחה באירופה חרקירי", בעוד "הכלכלה ללא צמיחה מספקת תוביל בסופו של דבר לפשיטות רגל, ולפירוק גוש האירו".

הנפילה במדד מנהלי הרכש "משקפת יצירה גם בייצור וגם בשירותים, ומראה כי ההאטה במערכת הפיננסית מתרחשת גם באירופה וגם מחוצה לה", אמר בן מאי (Ben May), כלכלן בקפיטל אקונומיסט. "הנתון עומד בקנה אחד עם ציפיות הצמיחה שלנו לרבעון השלישי - שעומדות על 1% בלבד".

כתבות נוספות בנושא משבר החוב באירופה:

סרקוזי: "יש התקדמות בנושא עזרה לבנקים והמשבר ביוון"

גורמים באירופה: קרן הסיוע תתבסס גם על סין וברזיל

■ קרדיט סוויס: "אין לדחות הפיתרון לאירופה; המצב בהול"

יום מסחר מתוח בבורסות אירופה

הבנקים בשווייץ ישלמו מיליארדי דולרים ויחשפו חשבונות

מדד מנהלי הרכש מגביר כאמור את החשש מגלישה למיתון באירופה, על רקע משבר החוב המתפשט. ברקע נמשכים המאמצים להכין תוכנית כוללת לפתרון המשבר, שלפי דיווחים בתקשורת הזרה תוצג עד יום רביעי בפגישת פסגה של מנהיגי גוש האירו. התוכנית אמורה לכלול "תספורת" אגרסיבית למחזיקי האג"ח של יוון, חיזוק הבנקים בהון נוסף כדי שיוכלו לעמוד במחיקות הגדולות וכן הגדלת משמעותית של קרן החילוץ (EFSF) לרמה של 1-2 טריליון אירו.

הנתון של היום מצטרף למדד אמון המשקיעים השלילי שפורסם בגרמניה החודש, אשר ירד לשפל של 3 שנים. למרות רצף נתונים שליליים, הבנק המרכזי של אירופה לא הוריד בתחילת החודש את הריבית בגוש האירו, שעומדת על 1.5%, ובמקום זאת הסתפק בהשקת תוכנית רכישות אג"ח נוספת ב-40 מיליארד אירו, והארכת קווי האשראי שלו לבנקים באירופה, בנוסף להזרמת הלוואות דולריות בשיתוף הפדרל ריזרב בחודש שעבר.