התחרות שוחקת את בזק: ירידה 6.5% ברווח ל-550 מ' ש'

הצד השלילי של "מכירות סמארטפון לכל פועל": תזרים המזומנים של פלאפון מפעילות שוטפת ירד ב-58%, ההוצאה החודשית של לקוח ירדה ב-23% ■ החברה האם בזק דיווחה על ירידה של 3.8% בהכנסות ושל 6.5% ברווח הנקי

דוחות בזק לרבעון השלישי של השנה מלמדים כי התחרות הגוברת בשוק התקשורת המקומי נותנת אותותיה בתוצאות החברה. קבוצת בזק - שכוללת את בזק קווי, פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes - דיווחה על ירידה של 3.8% בהכנסות ל-2.92 מיליארד שקל, וירידה של 6.5% ברווח הנקי ל-550 מיליון שקל.

ה-EBITDA (רווח תפעולי לפני פחת והפחתות) ירד ב-2.1% לרמה של 1.3 מיליארד שקל, ובמקביל החברה הכירה ברווח הון של כ-119 מיליון שקל בגין מכירת נכסי נדל"ן וב-48 מיליון שקל ממכירת כבלי נחושת. בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי שוק של 20.1 מיליארד שקל.

הכנסות הפעילות הקווית של בזק הסתכמו ברבעון בכ-1.19 מיליארד שקל, עלייה מתונה ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לירידה זו "תרמה" הפחתת דמי הקישוריות, ובזק מציינת שבנטרול הכנסות מדמי קישוריות, ההכנסות ברבעון היו דומות לרבעון המקביל.

ה-EBITDA של פעילות זו כמעט לא השתנה ביחס לרבעון המקביל, והסתכם ב-726 מיליון דולר, אולם הרווח הנקי ירד ב-17.5% ל-311 מיליון שקל, והדבר מוסבר בגידול בחוב הפיננסי ועלייה בהוצאות המימון של החברה.

לראשונה מאז נפתחה התחרות בשוק התקשורת הקווית, עוברת בזק לגיוס חיובי של מנויים המצטרפים לשירותי הטלפוניה שלה. המשמעות היא שהמבצעים האחרונים של החברה עושים את שלהם, והתוצאה היא שבזק "כותשת" את מתחרותיה בשוק הטלפוניה (VOB). מספר הקווים הפעילים של בזק בסוף הרבעון היה 2.34 מיליון.

רמת ההשקעות ברבעון השלישי ירדה ל-268 מיליון שקל, לעומת יותר מ-300 מיליון שקל בכל אחד מהרבעונים הקודמים. הסיבה לכך היא ככל הנראה השלמת מרבית ההשקעות בפרויקט ה-NGN (רשת תקשורת חדשה המאפשרת גלישה באינטרנט במהירות גבוהה), או צמצום ההשקעות והיערכות לקראת הפרויקט הבא של החברה - הנחת סיבים אופטיים לבתים.

פלאפון: ירידה בהכנסות משירותים

בחברת הסלולר פלאפון שבבעלות בזק נמשכת המגמה של הרבעונים הקודמים: ירידה בהכנסות משירותים המקוזזת בחלקה בעלייה חדה במכירות ציוד קצה, ובפרט סמארטפונים. הכנסות פלאפון ירדו ב-1.5% ביחס לרבעון המקביל, ל-1.42 מיליארד שקל, כשהירידה בהכנסות משירותים הייתה חדה יותר - 21.1%, לרמה של 914 מיליון שקל. מכירות ציוד הקצה זינקו ב-79% לעומת הרבעון המקביל וירדו מעט לעומת הרבעון הקודם, ל-507 מיליון שקל.

הצד השלילי של "מכירות סמארטפון לכל פועל" מגיע בדמות פגיעה משמעותית בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, שהסתכם ב-168 מיליון שקל - ירידה של 58% בהשוואה לרבעון המקביל. הסיבה לכך היא שפלאפון משלמת לספקים עם רכישת המכשיר, אך הלקוח, הרוכש אותו מידיה, משלם לה עליו במשך 36 חודשים.

הרווח הנקי של פלאפון גדל ב-10% למרות ירידה ברווח התפעולי, והסתכם ב-263 מיליון שקל. החברה אינה ממונפת ולכן אין השפעה של הוצאות מימון על השורה התחתונה. בדומה לבזק קווי, גם בפלאפון ירדה רמת ההשקעות, ב-28.3%, ל-71 מיליון שקל.

מנוי ממוצע של פלאפון דיבר 375 דקות בחודש, וההכנסה הממוצעת ממנוי (ARPU) ירדה ל-105 שקלים, לעומת 137 שקלים ברבעון המקביל (113 שקלים מתואם הפחתת דמי הקישוריות) - ירידה אבסולוטית של 23%. ברבעון הקודם עמדה ההכנסה הממוצעת על 107 שקלים.

פלאפון מציינת כי החרפת התחרות גרמה לשחיקת מחירים בחשבון החודשי הממוצע ללקוח. מספר המנויים של פלאפון מגיע ל-2.93 מיליון, תוספת נטו של 43 אלף מנויים שהייתה צפויה לאור הסכם חשכ"ל.

בתוצאות חברת שירותי הלוויין yes אין שינויים גדולים ביחס לרבעון המקביל. הכנסות החברה עלו ב-2.6% ל-405 מיליון שקל, בעיקר בזכות מכירת שירותים מתקדמים כמו VOD, וההפסד הסתכם ב-76 מיליון שקל לעומת 78 מיליון שקל ברבעון המקביל. בסיס המנויים של yes גדל ב-4,000 ל-585 אלף מנויים. בדומה לדוחות קודמים, גם הפעם רואי החשבון החתומים על דוחות yes מציינים כי המשך פעילותה של החברה מותנה בהמשך עמידה בתנאי הסכם המימון עם הבנקים.

הרווח הנקי של בזק בינלאומי, שפועלת בתחום השיחות הבינלאומיות ושירותי האינטרנט, ירד ב-14% ל-46 מיליון שקל. בבזק בינלאומי נרשם גידול בהשקעות ל-92 מיליון שקל, והיא מציינת שהתקדמה בפריסת כבל התקשורת התת-ימי מישראל לאירופה.

"כאשר חלק אחד של הקבוצה נפגע, האחרים מפצים"

בעקבות הדוחות, במריל לינץ' מורידים היום את מחיר היעד למניית בזק בחצי שקל, ל-11 שקל - 47.7% מעל מחיר השוק. האנליסט חיים ישראל מותיר את ההמלצה על "קנייה" וכותב כי ישנם אתגרים בשוק הסלולר, אך הראות מתגברת בעקבות פרסום המלצות ועדת חייק.

צחי אברהם מכלל פיננסים מגדיר את הדוח "ככה ככה". לדבריו, התחום הקווי ממשיך בכיוון החיובי טרום הרגולציה, ופלאפון, עם שאר שוק הסלולר, נמצאת "במדרון של מחירים" שימשיכו לרדת ברבעונים הבאים.

רמי רוזן מהראל פיננסים מציין את רווחי ההון הגבוהים ממימוש נכסי נדל"ן ונחושת, ואת תשואת הדיבידנד, כ-15% בחישוב שנתי, גם ב-2012. "הביצועים העודפים של בזק בענף התקשורת - גם בזכות פוטנציאל רווחי ההון - צפויים להימשך כל עוד אין התחלה ממשית של יישום המלצות ועדת חייק להפעלת השוק הסיטונאי", כותב רוזן.

ערן יעקובי מדש ברוקראז' מופתע לטובה מגיוס מנויים קוויים לאחר שנים של איבוד קווים בכל רבעון. "תוצאות הקבוצה ממחישות את היתרונות של קבוצת תקשורת: כאשר חלק אחד של הקבוצה נפגע, האחרים מפצים", כותב יעקובי וממליץ "פשוט לאסוף, לאסוף ולאסוף" את מניית בזק.