הצהרת תובע: ריקו שירזי יואשם בהעלמת מס ובהלבנת הון

מעצרו של שירזי הוארך עד יום ד', ועד אז תגיש רשות המסים את כתב האישום נגדו

רשות המסים הגישה הבוקר (א') הצהרת תובע נגד העבריין ריקו שירזי בפרשת "החשבוניות הפיקטיביות", ממנה עולה כי שירזי יואשם בעבירות הלבנת הון והעלמת מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

מעצרו של שירזי הוארך בבית משפט השלום בראשון-לציון עד יום רביעי. עד אז עתידה רשות המסים להגיש את כתב האישום כנגדו, יחד עם בקשה להארכת מעצרו עד תום ההליכים.

בהצהרת התובע, שהוגשה באמצעות המחלקה המשפטית לתיקים מיוחדים - מכס ומע"מ, צוין כי מחומר הראיות עולה כי מסוף שנת 2010 ועד היום פעל שירזי לביצועה של תוכנית עבריינית, במסגרתה נתן הלוואות בריבית קצוצה ללווים שונים. בהמשך, במטרה לרמות ולהסוות את מתן ההלוואות על-ידו ולהתחמק מתשלומי מס, נטען, קשר שירזי קשר עם אחרים ועשה שימוש בחברות שונות הרשומות על שם אחרים.

במסגרת חברות אלה, על-פי החשד, זייף שירזי מסמכים והוציא חשבוניות מס פיקטיביות בסכום של כ-25.4 מיליון שקל ללווים בגין החזר ההלוואות וסכומי הריבית הגבוהה שגבה. באופן זה, סכום המע"מ בחשבוניות הפיקטיביות כיסה את החזר הריבית או חלקה.

עוד עולה מהחקירה כי שירזי התחמק מתשלום מע"מ ומס הכנסה בגין הכנסותיו מהריביות אותן גבה מהלווים, וסייע לאחרים להתחמק מתשלומי המס החלים עליהם בהיקף של כ-30 מיליון שקל.

לטענת רשות המסים, מחומר הראיות עולה עוד כי שירזי "הלבין" את הכספים והרכוש שהתקבלו בעקבות עבירות המס שביצע בסכום המוערך בכ-15 מיליון שקל.

בהצהרת התובע צוין עוד כי במהלך חקירתו פעל שירזי לשיבוש והכשלת החקירה המשטרתית כנגדו, ובין היתר העלים מסמכים מהותיים המעידים על מעורבותו בפרשה. עוד עולה חשד לשיבוש הליכי משפט ולהברחת נכסים.

שירזי נעצר לפני כחודש בתום חקירה משותפת של היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית ומשרד חקירות מע"מ ומכס תל-אביב, שעסקה בהפצת חשבוניות פיקטיביות ובחשד לעבירות מס. יחד אתו נעצרו 24 חשודים נוספים במעורבות בפרשה, במסגרתה לפי החשד בוצעה קבלה במירמה של החזרי מס.

המעצר התאפשר בעקבות הסכמתו של אחד מהמעורבים בפרשה לשמש כעד מדינה ולהעיד נגד המעורבים האחרים.

בנימוקים להארכת מעצרו של שירזי ציינו באי-כוח רשות המסים כי שירזי מסכן את שלום וביטחון הציבור, ובפרט מסכן את עד המדינה. "במהלך חקירותיו התבטא המשיב באופן מאיים המסכן את בטחונו ושלומו של עד המדינה", נכתב בהצהרת התובע.

בימים האחרונים הגישה רשות המסים כתבי אישום נגד מעורבים נוספים בפרשה, בהם שלום ברגיג, בעלים של חברה הרשומה כעוסקת בתחום אמרגנות והפקות אירועים, המואשם כי דיווח לרשויות המס על תשומות מעסקת נדל"ן כוזבת בהיקף של למעלה מ-10 מיליון שקל, ודרש החזר מס של כמיליון וחצי שקל בגינה.

בין החשודים הנוספים בפרשה גם עובדי מע"מ לשעבר. בשבוע שעבר נעצר רונן אלעד, עובד בדרג ביניים במשרד מע"מ פתח-תקווה, החשוד כי סייע לשירזי ולחשודים האחרים לקבל החזרים שלא כחוק מרשות המסים.

את רשות המסים מייצגים עורכי הדין דנה אמיר, אורי שפיגל, לירון וקנין וליאת בכור; שירזי יוצג בהליכי המעצר באמצעות עו"ד משה שרמן.

כתב אישום שני בפרשה

כתב אישום שני בפרשה הוגש היום לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, נגד מכלוף (מיכה) ביטון, בן 52 מראשון-לציון, המואשם כי פעל לביצועה של תוכנית עבריינית רחבת-היקף, במטרה לרמות ולהונות את רשות המסים בסכומים של למעלה מ-220 מיליון שקל, באמצעות קיזוז והפצה של חשבוניות מס פיקטיביות.

מכתב האישום עולה כי במהלך השנים 2008-2011 פעל הנאשם בעצמו ובאמצעות 5 חברות במטרה לרמות ולהונות את רשות המסים ובכך להתחמק מתשלום מס. לצורך ביצועה של התוכנית העבריינית, נטען, עשה הנאשם שימוש בחברות שונות הרשומות על שם אחרים, היה מנהלן הפעיל והרוח החיה של 5 חברות שונות והוציא יחד עם החברות הללו חשבוניות מס פיקטיביות בסך כולל של כ-220 מיליון שקל, כשהמע"מ הנובע מהם עומד על סך של כ-31 מיליון שקל.

עוד נטען כי הנאשם סייע לאחרים לנהל פנקסי חשבונות כוזבים בהסתמך על החשבוניות הפיקטיביות שהוציא.

ביטון מואשם עוד כי ביצע פעולות ברכוש שמקורו בעבירות הללו, או ברכוש שאפשר או שימש לביצוע העבירות הללו, בסך כולל של כמיליון שקל.

בנוסף, באמצעות ארבע מהחברות ניכה הנאשם מס תשומות שלא כדין, ובכך הגדיל את הוצאותיו בדיווחים התקופתיים למנהל מע"מ וקיזז חשבוניות פיקטיביות בחברות אלה של עוסקים שונים בסכום של כ-64 מיליון שקל.

עוד נטען בכתב האישום כי הנאשם לא בחל באמצעים, וכשנתקל בקשיים בדרך להגשמת מטרותיו העברייניות, לא היסס לאיים בפגיעה בגופם ובמשפחתם של בני לוין וליאון ליבשיץ, ולסחוט אותם כדי שימשיכו ויפעלו לפי תוכניתו העבריינית.