הבורסה ננעלה בירידות חדות; מדד הבנקים איבד כ-3%

גזית גלוב לקראת הנפקה בוול סטריט ■ סוכנות הדירוג S&P עשויה להוריד את דירוג האשראי של כל 17 מדינות גוש האירו ואת דירוג קרן החילוץ של אירופה ■ החוזים בוול סטריט מתמתנים

יום המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ג') בירידות חדות של קרוב ל-2%, במקביל למגמה מעורבת בבורסות אירופה. מכה חדשה מסוכנות הדירוג הגיעה לקראת נעילת המסחר, S&P מאיימת על דירוג ארוך טווח של קרן החילוץ של אירופה. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט עברו לאותת על יציבות לאחר עליות קלות מוקדם יותר. הירידות בת"א מתחזקות על רקע החששות ממשבר החוב ביבשת אירופה בצל הודעת אזהרת הדירוג של סוכנות הדירוג S&P שמאיימת היום גם על דירוג גרמניה וצרפת. ביטוי ללחץ בת"א מפני משבר החוב ניתן למצוא במדד הבנקים שמאבד היום למעלה מ-2.5% כיוון שזהו המדד החשוף ביותר למשבר.

עוד איום מצד סוכנות הדירוג, הפעם קרן החילוץ של אירופה נמצאת במוקד עם אזהרת דירוג ותחזית דירוג שלילית. בסוכנות הדירוג מאותתים על אפשרות של הורדת הדירוג ב-דרשגה אחת עד שתי דרגות. קרן החילוץ של אירופה אמורה להיות גורם משמעותי בסיוע וחילוץ למדינות עם חובות הענק. הורדת הדירוג לקרן תהווה פגיעה קשה למאמץ האירוטפאי המשותף לפתור את המשבר.

נזכיר, אתמול דיווח ה"פיננשיל טיימס" כי סוכנות הדירוג S&P עשויה להוריד את דירוג האשראי של כל 17 מדינות גוש האירו, כולל שש מדינות בעלות דירוג מושלם. רשימת המדינות בעלות הדירוג המושלם ("AAA") כוללת את גרמניה, צרפת, הולנד, אוסטריה, פינלנד ולוקסמבורג. על פי הדיווח, הסוכנות תציב את כל 17 מדינות גוש האירו תחת ביקורת באזהרה להורדת דירוג, וזאת אם הסוכנות לא תשתכנע כי קובעי המדיניות במדינות עושים התקדמות מספיקה על מנת להצדיק את הדירוג הנוכחי. כאשר מדינה מוצבת תחת ביקורת אשראי, תוך 90 יום עשויה להתבצע הורדת דירוג.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות דש אומר בתגובה כי "העיתוי של הודעת S&P מדגיש שחברת הדירוג לא רק נמצאת בתפקיד המסורתי שלה של הערכת סיכונים למשקיעים, אלא גם מנסה להיות מעורבת בתהליך קבלת ההחלטות. סוכנות הדירוג מזהירה את מנהיגי אירופה שאם לא יספקו פתרון מניח את הדעת בפגישתם הקרובה, יהיו לכך השלכות בדירוגי האשראי".

"אירופה הולכת למיתון בשנת 2012", כך אמר יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, בהרצאה במסגרת כנס יועצי הבנקים ברעננה של מגדל שוקי הון אתמול. לדבריו, "הבנקים באירופה נמצאים בסכנה, וכתוצאה מכך הם הולכים להוריד משמעותית את ההלוואות שלהם, דבר שישפיע על הצמיחה". באשר לכלכלת ישראל, ויינשטיין סבור כי שני הדברים שישפיעו יותר מכל בשנה הקרובה מלבד ההשפעות של אירופה וארה"ב, הם סיפור איראן והמהפכות במדינות ערב. לדבריו, "לגבי המצב שלנו עם איראן, יכול להיות שהמלחמה כבר החלה ואף אחד עוד לא סיפר לנו את זה. יכול להיות שנתעורר בוקר אחד ונגלה שמטוסי חיל האוויר שלנו כבר באוויר בדרך לתקיפה, פעולה שתפתח עולם חדש מבחינתנו".

נציין כי אתמול אישרה מליאת הכנסת את פרק המס בהמלצות ועדת טרכטנברג, בהתאם לסיכומים בין יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני לבין משרד האוצר. במסגרת השינויים יועלה המס על רווחי הון בבורסה מ-20% ל-25%.

דנקנר רוכש אג"חים בכ-920 מיליון שקל

קבוצת אידיבי של נוחי דנקנר ממשיכה היום בתוכנית האגרסיבית של רכישת אג"ח של החברות בקבוצה. IDB פיתוח הודיעה היום לבורסה כי תבצע תוכנית רכישה עצמית של אגרות חוב ב-150 מיליון שקל וכלל תעשיות בסכום דומה, ובכך הן מצטרפות לדיסקונט השקעות שתרכוש אג"ח ב-250 מיליון שקל, כור ב-250 מיליון שקל ונכסים ובנין ב-120 מיליון שקל.

פרוטליקס קיבלה הודעה ממנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) על דחייה של שלושה חודשים בבחינה שלו לאישור הבקשה לאישור מהיר (NDA) של התרופה שלה לטיפול במחלת הגושה.

הבנקים המשיכו כמובן לרכז עניין רב. "גלובס" חשף אתמול כי היקף החשיפה הכוללת באשראי מאזני וחוץ-מאזני של כל המערכת הבנקאית לנדל"ן ולמשכנתאות מסתכם בכ-460 מיליארד שקל. חשיפה המהווה 35% מסיכון האשראי הכולל של הבנקים. נציין את הפועלים , לאומי ודיסקונט שזינקה אתמול בכ-6%.

גם מניות הגז הטבעי במוקד. אתמול דיווחנו על עימות בין משרד התשתיות לשותפים בתמר: ל"גלובס" נודע כי המשרד פנה לפני מספר ימים לשותפים בדרישה להתחיל לאלתר בהקמת צנרת הולכה נוספת לגז הטבעי מתמר. משרד התשתיות דורש כי הקו הנוסף יושלם עד לתחילת מועד הזרמת הגז מתמר באמצע 2013. נציין את אבנר , דלק קידוחים וישראמקו .

הבוקר נודע כי נעצרה הפקת הגז ממאגר מרי B של "ים תטיס", עקב תקלה טכנית באחד המדחסים. בעקבות התקלה, לפי שעה לא מופק גז ממאגר הגז היחיד שמספק גז לחברת החשמל ושמייצר כרבע מתצרוכת החשמל של מדינת ישראל.

גזית גלוב דיווחה אמש לאחר סיום המסחר כי הגישה לרשות ניירות הערך האמריקנית תשקיף לקראת הנפקה בבורסה של ניו-יורק. חברת הנדל"ן המניב מתכננת להנפיק כ-12 מיליון מניות אם כי הכמות הסופית עשויה להשתנות. הנהלת החברה מתכננת להתחיל היום ב-Road Show בצפון אמריקה.

חברת אלביט מערכות בניהולו של יוסי אקרמן פיטרה בחודשים האחרונים עשרות עובדים, במסגרת מהלכי רה-ארגון רוחביים שמתבצעים בחברה כתגובה להשלכות המשבר הכלכלי שהוביל לירידה בתקציבי הביטחון בעולם, ובהתאם גם על הפעילות של אלביט מערכות.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח][לאתר קרנות]