"אמפל צריכה להתפרק; רק כדי לדבר יצטרכו לקצץ בשכר"

הגופים המוסדיים שכשלו בהשקעה באג"ח אמפל מציגים כעת עמדה לוחמנית ■ הדרישה: יוסי מימן יצטרך להזרים כסף או נכסים לחברה כתנאי לדחיית תשלום החובות ■ צעד אחר צעד: כך דרדר מימן את אמפל להסדר חוב

יום לאחר שאמפל שבשליטת יוסי מימן דיווחה כי היא מבקשת הסדר חוב מנושיה, הגופים המוסדיים שהשקיעו באג"ח החברה מציגים עמדה מוכרת מהסדרי חוב קודמים: בעל השליטה יצטרך להזרים כסף לחברה.

"צריכים להתפלל שהגז יזרום חזרה, אחרת אני לא רואה סיכוי שהכסף יחזור. אני לא מאמין בבתי דין בינ"ל שמהם יראו באמפל את הכסף", אמר היום גילעד אלטשולר, בעלים ומנכ"ל משותף של בית ההשקעות אלטשולר שחם, בקשר להסדר החוב הצפוי.

אלטשולר גם התייחס לדרישה שעלתה היום ממוסדיים רבים, שמימן יזרים כסף לחברה מכיסו, בין אם באמצעות מזומן, בין אם באמצעות ערבויות ובין אם בביטחונות של מניות חברת הגז המצרית EMG או של חברות פרטיות אחרות שבשליטתו. "אם אין סיכוי שהגז יחזור, אני לא רואה סיבה שמימן יזרים כסף מכיסו. אני לא חושב שהוא יחזור לשוק ההון בהמשך הדרך, ולכן אני לא תולה הרבה תקוות שיביא כסף מהבית. אם הוא מאמין בתביעה ובסיכויים שהגז יחזור, אז נשמח שיכניס כסף באופן אישי להראות נכונות". על שעבוד מניות EMG נוספות, אמר: "מה זה משנה אם יש לך 2% ממניות EMG או 100% מהן. אם אין גז, אין להן משמעות".

EMG, שבה מחזיקה אמפל (12.5%), הפכה בשנה האחרונה למקור הצרות של החברה. אמפל דיווחה אתמול על אסיפת מחזיקי אג"ח שתתקיים בתחילת חודש ינואר, ובה היא תבקש מהם לדחות את פירעונות הקרן בשנתיים.

נכון לסוף חודש ספטמבר היו בקופת אמפל אמצעים נזילים בהיקף של כ-108 מיליון דולר, מתוכם כ-69 מיליון דולר מזומן - כשליש מהיקף החוב למחזיקי האג"ח. עקב כך נסחרות שלוש סדרות האג"ח בתשואה הגבוהה מ-100%.

שערוך שלילי ל-EMG

אולם לא רק למחזיקי אג"ח אמפל ישנן סיבות לחשוש. ב-2007 מכר מימן נתח ממניות EMG לכמה גופים מוסדיים, לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר לחברה.

ל"גלובס" נודע, כי לאחר כמה הפחתות שווי שביצעו מתחילת השנה, שוערכה השקעת המוסדיים ב-EMG כלפי מטה ל-1-1.2 מיליארד דולר, כלומר נחתכה בחצי.

"צריכה להיות הזרמת הון משמעותית מצד הבעלים", אמר היום מנהל השקעות ראשי באחד מהגופים המוסדיים הגדולים. מנהל ההשקעות טוען, כי תנאי סף לכניסה להסדר נוגע לתנאי השכר של מימן והנהלת אמפל לאורך השנים. "רק בשביל להתחיל לדבר הם יצטרכו להחזיר את הבונוסים ולהוריד משמעותית בשכר". הוא אומר ומוסיף, כי "החברה לא נוהלה כמו שצריך עוד לפני הבלגן במצרים. לא במקרה איבדה המניה עשרות אחוזים בשנים האחרונות".

מנהל השקעות באחת מחברות הביטוח הצטרף לדעה זו: "העקרונות ברורים - החברה צריכה לתת ביטחונות כנגד הדחייה, גם אם הם יהיו על נכסים של יוסי מימן שאינם בחברה, ויש לי יסוד סביר להניח שיש לו כאלה. כמו כן החברה תצטרך לעבור התייעלות, כולל לקצץ שכר לבעל השליטה או למנוע ממנו לגמרי לקבל שכר. כמו כן יידרש פיקוח צמוד יותר מטעם בעלי האג"ח על התנהלות החברה, וכן קנס או השתתפות באפסייד עתידי".

גם דעות קיצוניות יותר נשמעו היום. "החברה צריכה ללכת לפירוק", אמר היום אחד המוסדיים הקטנים שמחזיקים באג"ח החברה. "אם לא ירצה ללכת לפירוק, מימן יצטרך לתת הצעה ממש אטרקטיבית שתכלול תוספת ריבית, שעבודים של חברות פרטיות שלו, ביטחונות וכו'".

החזקות המוסדיים ב EMG
 החזקות המוסדיים ב EMG