דיווח: "S&P תחליט על דירוגן של גרמניה וצרפת בינואר"

ב-6 בדצמבר הזהירה סוכנות S&P מהורדת דירוג האשראי של 15 מכלכלות גוש האירו , כולל גרמניה וצרפת ■ מקורות ל"רויטרס": "ההחלטה תתקבל בינואר" ■ החשש הגדול: פגיעה בדירוג השתיים תוביל לטלטלה עזה בשווקים

האם כבר בחודש ינואר 2012 יספגו חלק ניכר מכלכלות אירופה הורדות דירוג, שיוביל לשבועות נוספות של טלטלות בשוקי ההון הבינלאומיים? על פי דיווחים של סוכנות "רויטרס", הנשענת על הדלפות של מקורבים לממשלות אירופה, התשובה היא כן.

שני המקורות, כל אחד מהם "בכיר בממשל" של מדינה אחרת בגוש האירו, מסרו היום (ו') ל"רויטרס" כי קיבלו מסר ברור מנציגים בסוכנות הדירוג S&P כי היא עשויה לקבל בינואר החלטה לגבי דירוג הממשלות בהן הם מכהנים.

"בשיחות שערכנו, הם דאגו להבהיר את הנושא - לפחות אם קוראים בין השורות", אמר אחד המקורות. הוא ציין שהוא יכול לדבר רק עבור המדינה שלו, אולם העריך כי כל 15 כלכלות גוש האירו שנמצאות תחת מעקב הסוכנות, עשויות לשמוע על החלטת S&P באותו הזמן. בתוך כך, גם גורם בכיר בגוש האירו ממדינה אחרת, ציין גם הוא כי החלטת S&P באשר לדירוג גוש האירו צפוייה להתקבל בחודש הבא.

ב-5 באוגוסט, כזכור, הורידה S&P את דירוג האשראי המושלם של ארה"ב ("AAA") וגררה את השווקים הגלובליים לטלטלה עזה. החשש הגדול, עם כן, הוא שמהלך דומה של סוכנות הדירוג ה"נועזת" מבין שלושת הגדולות, יוביל לאפקט דומה עם פתיחתה של שנה חדשה.

ב-S&P סירבו להגיב לפניות הסוכנויות הזרות באשר לדיווח.

שטף אזהרות

ב-6 בדצמבר הזהירה סוכנות S&P כי היא עלולה לפגוע בדירוג האשראי של 15 מתוך 17 כלכלות גוש האירו. סוכנות הדירוג הוציאה את האזהרה לפני פסגת בכירי האיחוד האירופי ב-9 בדצמבר, במסגרתה הגיעו הפוליטיקאים להסכמה מוחלטת (להוציא את בריטניה) על שינוי האמנה הפיסקאלית של האיחוד, והגברת הפיקוח על הכלכלות השקועות בחובות.

לאור האזהרה של S&P, אשר כללה גם את שתי הכלכלות הגדולות והחזקות באירופה - גרמניה וצרפת הנהנות מדירוג אשראי מושלם ("AAA") - הוצבה (באופן מיידי, מספר ימים לאחר מכן) גם קרן החילוץ האירופאית (מנגנון ה-EFSF) למעקב שלילי, עם אפשרות לפגיעה בדירוג האשראי שלה. זאת, עקב ההשתפות המהותית של גרמניה וצרפת בהלוואות לקרן (מעל ל-20% כל אחת).

הכנסת דירוג האשראי של מדינה או גוף למעקב שלילי, גוררת באופן מיידי, אפשרות להורדת הדירוג בתוף כ-90 יום. אולם, בסוכנות S&P ציינו כי המעקב השלילי על כלכלות גוש האירו נובעת מ"לחצים מערכתיים" על הגוש כולו, ולפיכך הבטיחו בחברת הדירוג לפרסם את ההחלטה בנושא "מוקדם ככל האפשר".

למרות התחושות המעורבות מפגישת בכירי האיחוד האירופי בתחילת דצמבר ואזהרות S&P - אליה הצטרפו בהמשך גם שתי הסוכנויות הגדולות הנוספות (מודי'ס ופיץ') - השווקים הגיבו באופן מתון לחדשות הרעות, בעיקר מתוך ציפייה לבנק המרכזי האירופי (ECB).

סופר מריו (דרגי)

ה-ECB, שהולך ומסתמן כ"מושיע" במשבר הנוכחי, נוקט באחרונה במדיניות "אגרסיבית" משהו בכל הקשור לטיפול במשבר. בחודשיים האחרונים הוריד הבנק האירופי, בהובלת היו"ר מריו דרגי, את הריבית המרכזית פעמיים בכ-0.25% לרמה של 1% - שפל כל הזמנים בגוש האירו. בנוסף, הכריז הבנק על הענקת הלוואות דולריות לבנקים מרכזיים ביבשת וכן על מתן הלוואות ארוכות טווח (ל-3 לשנים) למוסדות פיננסים.

הציפייה כי ה-ECB ימשיך לפעול לטיפול במשבר, ואף עשוי להכריז בשלב מסוים על רכישה ישירה של אג"ח ממשלתיות של כלכלות אירופה בשוק המשני - תורמת לאופטימיות המשקיעים.

אולם, כאמור, סוכנויות הדירוג לא נשארות חייבות - ול-S&P הצטרפה גם מודי'ס ביום ו' החולף כשהכריזה שהכניסה למעקב את דירוג האשראי של כל 27 כלכלות האיחוד האירופי - לקראת הרבעון הראשון של שנת 2011. גם בפיץ' הכניסו למעקב את דירוגן של 6 כלכלות בגוש האירו, כולל איטליה וספרד.