נפתח משפט הולילנד; עד המדינה יעיד 4 פעמים בשבוע

(עדכון) - סנגורה של שולה זקן: "ב-4 השנים האחרונות היא נאשמת במשרה מלאה"

עדותו של עד המדינה בתיק הולילנד, שהנו העד המרכזי בתיק, תישמע החל מ-1 ביולי 2012 - זוהי הבשורה המרכזית מדיון הפתיחה במשפט שנערך היום (ב') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

"בכוונתי לשמוע את עדות עד המדינה 4 ימים בשבוע, מ-8:30 בבוקר ועד 20:00 בערב", ציין השופט דוד רוזן, בדיון שברובו עסק בנושאים טכניים.

במשפט הולילנד עומדים לדין 16 נאשמים, בהם ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, העומד לדין בפרשה באשמה של לקיחת שוחד. אולמרט וראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, לא נכחו בדיון היום, מכיוון שבמקביל התנהל משפטם בביהמ"ש המחוזי בירושלים, והם יוצגו בו בידי באי-כוחם, עורכי הדין אלי זהר ואיריס ניב-סבג (שמייצגים את אולמרט) ועו"ד מיכה פטמן (שמייצג את זקן).

עם זאת, בדיון נכחו רוב הנאשמים בתיק, ביניהם איש העסקים דני דנקנר; ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי; יזמי פרויקט הולילנד, הלל צ'רני ואביגדור קלנר; ומנהל מינהל מקרקעי ישראל לשעבר, יעקב אפרתי.

במהלך הדיון טענו הסנגורים כי הם עדיין אינם מכירים את חומר החקירה בתיק, כי עליהם לעבור על חומר חקירה מורכב ורב-היקף, וכי לכן עדיין אין ביכולתם להשיב בפירוט לאישומי התביעה.

"גברת שולה זקן היא ב-4 השנים האחרונות 'נאשמת במשרה מלאה' ומגיעה 4 ימים בשבוע לבית המשפט במשפטים שונים", ציין עו"ד פטמן. "אנחנו לא רוצים להגיע למצב שעד המדינה ייחקר ללא שתהיה בידינו האפשרות להתכונן".

מנגד אמרה התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, כי "ליבת חומר החקירה בתיק כבר הועברה לסנגורים".

יצוין כי חומר החקירה בתיק כולל, על-פי ההערכה, יותר מ-260 ארגזים וכ-1,000 קלסרים.

במהלך הדיון ציין השופט כי בשלב זה בכוונתו לדחות את בקשתו של הנאשם יעקב אפרתי כי משפטו יתנהל בנפרד ממשפטם של שאר הנאשמים בתיק.

שוחד עבור קידום פרויקטים

כתב האישום בפרשת הולילנד כולל שורה ארוכה של נאשמים, בהם אהוד אולמרט; ראש לשכתו לשעבר, שולה זקן; ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי; דני דנקנר, יו"ר חברת תעשיות מלח, ששימש במקביל גם סגן יו"ר דירקטוריון בנק הפועלים; יעקב אפרתי, שהיה מנכ"ל משרד התשתיות ואחר-כך מנהל מינהל מקרקעי ישראל; אורי שטרית, שכיהן כמהנדס עיריית ירושלים; הלל צ'רני, יזם פרויקט הולילנד; אביגדור קלנר, ממקימיה של חברת הולילנד פארק; מאיר רבין, שהיה עוזרו האישי של עד המדינה; ובכירים נוספים בעיריית ירושלים.

חקירת פרשת הולילנד החלה בעקבות עדותו של עד המדינה באפריל 2010, ובמארס 2011 הוחלט על הגשת כתבי האישום בכפוף לשימוע. מדובר בפרשה מסועפת ומורכבת במיוחד, המתארת לכאורה את אחת מפרשות השחיתות החמורות בתולדות המדינה.

כתב האישום, שגובש על-ידי אנשי פרקליטות מיסוי וכלכלה, עוסק ב-3 פרשיות - פרשת הולילנד, קרקעות חברת "תעשיות מלח" וחברת הזרע. ואולם, לטענת הפרקליטות, הקו המחבר בין כולן אינו רק בזהות הנאשמים, אלא בכך ש"עניינן קידום פרויקטים של נדל"ן שונים בארץ, תוך מתן שוחד לעובדי ולנבחרי ציבור, בדגש על עבירות שליוו את הליכי התכנון בעיריית ירושלים ובמינהל".

תיק הולילנד הוא הפעם הראשונה שאולמרט מואשם בשוחד, לאחר שבמשפטו המתנהל כעת - בפרשות טלנסקי, ראשונטורס ומרכז ההשקעות - היו סעיפי האישום המרכזיים נגדו - קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ומירמה והפרת אמונים.