החששות מתגשמים: ספרד תבקש סיוע מהאיחוד האירופי

לאחר ששר התקציב הספרדי רמז בעניין השבוע, מדווח ב"רויטרס" כי ספרד תפנה לסיוע באופן רשמי ■ האיחוד האירופי: לא קיבלנו פנייה ■ בקרן המטבע מעריכים: הבנקים יזדקקו ל-40 מיליארד א'פיץ' הורידה דירוג ספרד ל-"BBB"

לראשונה מאז פרוץ משבר החוב באירופה לפני כשנתיים, צפויה ממשלת ספרד לבקש בסוף השבוע הקרוב - לאחר תום המסחר בבורסות היבשת - סיוע כספי חיצוני מהאיחוד האירופי, בכדי להגביר מעט את אמון המשקיעים במערכת הבנקאית החלשה במדינה - כך מדווח היום (ו') בסוכנות הידיעות "רויטרס", המצטטת מקורות בכירים באיחוד האירופי.

"ההכרזה הרשמית צפויה להתבצע בשבת אחר-הצהרים", מסר אחד המקורות ל"רויטרס", אולם בנציבות האיחוד האירופי - הזרוע המבצעת של האיחוד - הכחישו את הדיווחים וציינו כי לא קיבלו פנייה בנושא.

מדובר בעדות לבקשה ישירה ורשמית של הממשלה הספרדית בדבר סיוע חיצוני למערכת הבנקאית המקרטעת שלה, וזאת לאחר ששר התקציב הספרדי רמז במהלך השבוע כי ממשלתו עשויה לבצע פנייה שכזו, בזמן הקרוב. "הבנקים בספרד לא צריכים סיוע חיצוני מוגזם, והשאלה היא מאיפה הסכומים יגיעו", אמר דאז שר התקציב כריסטובל מונטורו.

לפי דוח קרן המטבע הבינלאומית שצפוי להתפרסם ביום שני הקרוב, הבנקים בספרד זקוקים להלוואות בהיקף של לפחות 40 מיליארד אירו (50 מיליארד דולר) בכדי להתאושש, כאשר סכום של כ-90 מיליארד אירו נדרש כדי "לנקות" לגמרי את המאזנים בסקטור הבנקאי בספרד. (לסיפור המלא)

המערכת הבנקאית בספרד נמצאת במשבר אמון מזה תקופה ארוכה, עקב חובות כבדים וחשיפה לנכסים ביתר מדינות אירופה ה"חייבות" דוגמת יוון, פורטוגל ואירלנד. אמש הורידה פיץ' את דירוג האשראי במדינה ב-2 דרגות לרמה של "BBB" (מרמה קודמת של "A").

ספרד סובלת מרמת האבטלה הגבוהה ביותר בגוש האירו - 24.4%, ומיחס-חוב תוצר של מעל 70%. התשואות על האג"ח הספרדיות נסחרות בשבועות האחרונים מעל רף ה-6%.