קילו עוף ב-1.3 שקלים בשופרסל; רמי לוי: שוחטים אותי

שופרסל ממשיכה לחתוך מחירים: תפוחי אדמה, בצל, גזר וכרוב נמכרים ב-14-16 אגורות לק"ג; קילו שניצלים ב-10.8 שקלים; כרעיים ב-4.1 שקלים לק"ג ■ רמי לוי: "לא יעזור להם" ■ שופרסל: "לא אנחנו המצאנו את תרבות העוף בשקל"

רשת שופרסל ממשיכה להחריף את התחרות מול רשת רמי לוי שיווק השקמה. אתמול (ד') הורידה שופרסל את המחירים בסניף שופרסל דיל במעלה אדומים, הפועל בסמוך לסניף של רמי לוי , פעם נוספת, ומחירי מוצרים רבים רשמו שפל חדש.

שופרסל הורידה את כל מחירי העוף וחלקיו, לצד ירידות מחיר בקטגוריות רבות נוספות. לפני 10 ימים מכרה שופרסל ק"ג עוף ב-3.7 שקלים, ואתמול ירד המחיר לשקל ו-30 אגורות בלבד. מחיר כרעיים ירד ל-4.10 שקלים לק"ג, כנפיים ל-2.1 שקלים, ושניצל עוף ל-10.8 שקלים.

בקטגוריית הירקות והפירות, שופרסל הורידה את מחיריהם של תפוחי אדמה, בצל, גזר וכרוב ל-14-16 אגורות לק"ג בלבד. לשם השוואה, נציין כי מחיר ירקות אלה בשוק הסיטונאי עמד אמש על 1.4-1.7 שקלים לק"ג. מכאן ששופרסל רושמת הפסד של 1.2-1.5 שקלים לכל ק"ג הנמכר בחנות. מלפפונים נמכרים ב-70 אגורות לק"ג, ובגינם רושמת שופרסל הפסד גבוה יותר, המגיע ל- 4.5 שקל לק"ג.

מחיר שמן קנולה ירד ל-4.3 שקלים לליטר בלבד, לעומת 5.3 שקל לליטר לפני 10 ימים. בהתאם ירד מחיר ק"ג אורז סוגת ל-4.6 לק"ג, לעומת 5.2 שקלים לפני 10 ימים. מחירים אלה משקפים הפסד של עשרות אחוזים לכל מוצר.

דוגמה נוספת למוצר ששופרסל הורידה אמש את מחירו בשיעור חד הוא שישיית בקבוקי קוקה-קולה - המחיר ירד ל-19 שקל בלבד.

"פשוט טירוף"

"זה פשוט טירוף מה שהולך שם. מלחמת מחירים מטורפת", אומר קמעונאי הפועל בעיר.

לעומתו, רמי לוי, שנאלץ להשוות מחירים ולמכור במחירי הפסד, מנסה לגמד את התופעה. "יש הוראה למנהל החנות, לדאוג שהצרכן שלנו יקבל יותר זול את הסל הכללי מהמתחרים", אומר לוי. "זה נכון שאנחנו מפסידים על חלק מהמוצרים, אבל עלינו ב-14% במכירות, וזה מכסה על ההפסד. כשמכרתי עוף בשקל בכל הרשת פשטתי רגל? גם עלה לי 10 שקלים לק"ג".

- מדובר בעשרות מוצרים הנמכרים במחירי הפסד, לא רק עוף.

לוי: "מצד שני, בעסק יש לנו 30 אלף מוצרים. אם אני עליתי, אז מי שמפסיד זה אותם אלה שנמחקו במחזורי המכירות. הם (שופרסל - א.ח) ניסו לשחוט אותי בחיפה ומנסים לשחוט אותי בכל מקום, אבל זה לא עוזר להם, ואנחנו רואים את התוצאות בדיווחים".

- יש לך שחיקה ברווחיות בדוח האחרון. לא תראה שחיקה נוספת?

"ממש לא".

- אם לא תראה שחיקה, אז צרכן שלך בעיר אחרת מממן את המחירים הללו?

"ממש לא. אנחנו מעניקים את ההנחות רק לצרכנים שרוכשים ב-150 שקל ומעלה. מעבר לכך, כמה עופות בן אדם יכול לקנות? לשנה? צריך גם מקום במקפיא".

"רק סנונית"

מנכ"ל קו-אופ ישראל, עופר פיינשטייין, אומר ל"גלובס" כי "המדיניות של שופרסל בלתי הגיונית ובלתי תחרותית, לא נועדה לתחרות לשמה ולמען הצרכן, אלא מסיבות השמורות עמה שחייבות להיחקר ולהיבדק על-ידי הממונה על ההגבלים"

נזכיר כי קו-אופ ישראל הגישה לממונה על ההגבלים תלונה נגד שופרסל, בטענה כי היא נוקטת מדיניות של "מחירים טורפניים".

לדברי קמעונאי אחר, "אם אלה המחירים, זה אומר שבשופרסל פשוט החליטו להרוג את סניף רמי לוי. הם לוקחים את ההון שיש להם בקופה כדי למחוק מתחרה. מה שהם אומרים לרמי לוי זה: 'אתה רוצה למכור בזול ולהרוויח? אנחנו נלמד אותך לקח'. זו לא תחרות, ושלא יספרו סיפורים. זה לא בשביל להביא לקוחות.

"מי שקורא לזה תחרות הוא שקרן. הממונה אסר על שופרסל למכור במחירים דורסניים. שופרסל קונה עוף ב-10 שקלים פלוס מע"מ ומוכרת אותו ב-1.3 שקל. זה נקרא תחרות? הממונה על ההגבלים רואה את המספרים וקורא לזה תחרות? רק על משפחת העופות שופרסל מפסידה מאות אלפי שקלים בחודש".

בד-בבד נמשכת מלחמת המחירים שמנהלת שופרסל נגד רשת אושר עד בבית שמש, והמחירים הנמוכים נותרו בעינם. כך למשל, אתמול נמכר ק"ג עוף טרי בכשרות גבוהה ברשת "יש" של שופרסל ב-5 שקלים לק"ג.

"בית שמש הייתה סנונית. עכשיו כולם יילחמו באושר עד. לא יכול להיות שיתנו לאושר עד לעבוד, ויסתכלו מהצד. הימים האלה נגמרו", אומר מקורב לשופרסל.

שופרסל מסרה בתגובה: "תמוה הדבר שדווקא אלה אשר היו מזוהים עם הורדות מחירים אגרסיביות ביותר עד כה, מתקשים לקבל כעת מענה תחרותי משופרסל. בכל מתחם שהמתחרים נכנסו אליו, הם פעלו באותו אופן בדיוק ואף יותר מכך, בכך שמכרו לאורך זמן מוצרים כגון פירות וירקות, עופות ומוצרים ארוזים במחירים נמוכים מאוד, ובשאר סניפי הרשתות הללו המשיכו למכור במחירים גבוהים יותר.

"הדברים המצוטטים מטעם המתחרים מהווים צביעות מוחלטת, משום שכשהתפתחה התחרות הקיצונית במתחמי ירושלים, בניברק, אשדוד ובאר-שבע, שהתרחשה בין רמי לוי לאושר עד ובינן לבין אחרים, לא שמענו איש פוצה את פיו בנוגע לרמות מחירים הנמוכות מדי, כביכול. כעת, כששופרסל מתמודדת במתחמי תחרות, לפתע נשמעות טענות כאילו מדובר בצעד לא לגיטימי.

"לא שופרסל הייתה זו שהמציאה את תרבות ה'עוף בשקל', אלא רמי לוי, עם כניסתו לחיפה והקריות. לא ייתכן שכניסתם של מתחרינו למתחמים וערים מסוימות במחירים נמוכים ביותר תתפרש כהגברת תחרות - ותגובה של שופרסל תתפרש כדורסנות.

"שופרסל פועלת בהתאם להוראות הדין, תוך הקפדה קפדנית על הנחיות הרגולטורים הרלוונטיים. שופרסל איננה מתמודדת מול מתחרה ספציפי כזה או אחר, ואיננה שואפת לפגוע בשום גורם.

"החברה מתמודדת בתחרות ארצית עזה מול מתחרים רבים במתחמים שונים ברחבי הארץ, ותמשיך גם בעתיד בתהליך ההתייעלות ובהתאמת שיטות ההפעלה שלה, לשם מתן מענה לתחרות ולשם ההטבה עם ציבור לקוחותיה".

המחירים החדשים
 המחירים החדשים

באר-שבע: עגבנייה, מלפפון ואבטיח בשקל לק"ג; "זו מלחמת אגו"

חזית מחירים נוספת מול אושר עד מתנהלת בבאר-שבע. גם המחירים שמנהיגה שופרסל בבירת הנגב נראים הפסדיים, אם כי הם גבוהים מהמחירים במעלה אדומים. אמש נמכרו בשופרסל דיל בעיר הדרומית עגבניות, מלפפונים ואבטיח בשקל לק"ג, מחיר המשקף הפסד של 80 אג' עד 4.2 שקלים לכל ק"ג. ק"ג עוף נמכר ב-5.8 שקלים.

"זו כבר לא מלחמה כלכלית. זו מלחמה של אגו בין שופרסל לרמי לוי. למרות ששופרסל חברה גדולה ואגרסיבית, יש לה לגיטימציה להתחרות. אם רמי לוי ואושר עד היו מוכרים במחירים סבירים, אז לא היה קורה מצב שלקוחות בעיר אחת משלמים את מחיר התחרות בעיר אחרת", מגיב שלום נעמן, מבעלי רשת מחסני השוק, שעיקר פעילותה בבאר-שבע.

לדברי נעמן, "מי שהתחיל זו לא שופרסל - אלא רמי לוי. תמיד רמי לוי מתחיל. הוא מכריז שהוא נכנס לעיר מסוימת, והמחירים יירדו ב-30%. את מכירה מישהו שמסוגל באמת למכור ב-30% יותר זול? תסתכלי על רשתות בעולם - וולמארט, טסקו וקרפור - הרווח הנקי שלהן הוא 2%-3%, אז איך רמי לוי יכול למכור 30% יותר בזול בהשוואה לדיסקאונט אחר ולהביא רווח? זה נראה לך הגיוני? זה הכול קונצים?"

נעמן אומר כי כל רשתות הדיסקאונט בבירת הנגב השוו את המחירים למחירי שופרסל דיל. "עוף חי עולה 5-6 שקלים, וזה לפני ששחטו אותו ולפני ששיווקו אותו. אז יכול להיות שעוף יימכר ב-5 שקלים לק"ג? בסוף מישהו ישלם את המחיר בעסק שלו, ואז הלקוחות ייקנו יותר יקר. החזק ישרוד, ומי שישרוד, ייקח מחיר יותר גבוה והצרכנים ישלמו לו את כל ההפסד של העוף ב-5 שקלים.

"בכל דבר צריך לשמור על גבול הטעם הטוב. צריך לדאוג שהתחרות תאפשר לעסקים להמשיך להתקיים, ולא להגיע למצב שיצטרכו לסגור עסקים, כי אחרת לא תהיה תחרות. הצרכנים נאיבים".

חרף אמירתו כי לשופרסל יש הזכות להתחרות, טוען נעמן כי הרגולטור צריך להתערב. "שופרסל מוכרת שישיית קוקה-קולה ב-19 שקל? אז שהרגולטור יהיה חכם, ויחייב אותם למכור בכל הארץ ב-19 שקל. אם הרגולטור רוצה שהצרכן ייהנה, אז שידאג שהמחירים האלה יהיו בכל הארץ.

"תחרות מקומית זה אומר שאו שהעסק נופל, או שהצרכנים בערים אחרות משלמים את המחירים ההפסדיים באזורי התחרות. הרגולטור צריך לעשות סדר בתחרות הזאת; למשל לאפשר למכור בכל מחיר שרוצים, ובלבד שלא מתחת למחיר העלות".

- המדיניות שמכתיבה שופרסל גורמת לך הפסדים?

נעמן: "אני לא מרוויח כמו אשתקד, אבל הנכסים בבעלותי, העובדים הם בני משפחה, ויש לי כוח הישרדות. אבל להגיד שאני מרוצה ממה שקורה? אני דואג מכל מה שקורה בענף".