בארוסו: "אירופה בדרך לאיחוד פיסקאלי, בנקאי ופוליטי"

נשיא הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי אמר הדברים הערב בכינוס עיתונאים שקיים במלון המלך דויד בירושלים ■ בהמשך צפוי בארוסו לשאת דברים יחד עם נשיא המדינה פרס, בארוחת ערב חגיגית במלון

"ההיסטוריה של אירופה מלאה במשברים. המשותף היה שמכל משבר היא יצאה תמיד מחוזקת יותר, ואני מאמין שכך גם יהיה הפעם. אנחנו בכיוון של איחוד פיסקאלי, איחוד בנקאי ועם הזמן גם איחוד פוליטי" - כך אמר הערב (ב') חוזה-מנואל בארוסו, נשיא הנציבות הכלכלית של האיחוד האירופי, בכינוס עיתונאים שקיים במלון המלך דויד בירושלים.

בארוסו הדגיש בדבריו כי האיחוד האירופי הוא הרבה מעבר לאיחוד כלכלי, כך שלמרות הבעיות הוא ישאר מאוחד. "אנחנו מורכבים מ-27 מדינות דמוקרטיות, ולדמוקרטיות הקצב שלהן, כפי שאתם יודעים הקצב של השווקים לעיתים שונה".

בארוסו נועד לפני כן עם נשיא המדינה שמעון פרס, והשניים נשאו דברים במסגרת ארוחת ערב חגיגית שמתקיימת במלון המלך דויד בירושלים. במרכז פגישתם דנו השניים בסוגיית הגרעין האיראני, בדרכים להניע את תהליך השלום בין ישראל לפלשתינאים, ביחסים בין ישראל לשכנותיה לאור השינויים שחלו במזה"ת ובהעמקת שיתופי הפעולה בין האיחוד האירופי למדינת ישראל.

בפתח הפגישה אמר בארוסו כי "כחבר של ישראל אני פונה אליכם - הגיעו להסכם עם הפלסטינים. זה חשוב לשלום באיזור וליחסים עם שאר העולם. אנו יודעים כי יש בעיות נוספות וכי פתרון בעיה זו לא יוביל לפתרון כל הבעיות אך הוא חשוב ביותר".

בנוגע לסוגיית הגרעין האיראני, אמר בארוסו: "אנו עוקבים אחרי הנעשה באיזור והאיחוד האירופי אף נקט צעדים חשובים בנושא האיראני והחריף את הסנקציות. 27 המדינות המרכיבות את האיחוד הגיעו להסכמה על כך ואנו מובילים את המאמצים הבינלאומיים ללחוץ על איראן לזנוח את תוכנית הגרעין. איראן מהווה איום לשלום העולם, לא רק על שלומה של ישראל".

בארוסו התייחס ליחסים בין ישראל לאיחוד הארופי ואמר: "זוהי פריבילגיה עבורי להבטיח לכם את הבטחון אנו חשים לגבי עתיד היחסים בין ישראל לאיחוד האירופי וקידום כל התחומים בין המדינות". בארוסו הדגיש כי: "אנו באירופה רוחשים כבוד והערכה למדינת ישראל על השיגיה". הנשיא פרס אמר לבארוסו בתגובה: "ישראל מרגישה קשר עמוק לארופה".

בארוסו שוהה בארץ במסגרת ביקור רשמי, כשעל הפרק נמצאות מספר הצעות לשיתוף פעולה כלכלי בין ישראל לאיחוד האירופי.

בין יתר הנושאים שייתכן ויעלו בפגישות יהיה הסכם ACAA בתחום התרופות (Agreement on Conformity Assessment and Acceptance of Industrial Products). הסכם זה נחתם במאי 2010, אך הפרלמנט האירופי מעכב את יישומו בכך שאינו מאשרר אותו זה שנתיים, בעיקר מטעמים פוליטיים. ההתנגדות לאשרור מגיעה ממפלגות השמאל בפרלמנט.