אגאן ג'ונס הורידה את דירוג ארה"ב ל-"-AA" לאור QE3

החשש של סוכנות הדירוג הוא שהתוכנית תפגע בכלכלת ארה"ב ■ "מאז 2006 ועד היום, יחס החוב-תמ"ג עלה מ-66% ל-104% וכנראה יעלה ל-110% שנה מהיום, תחת הנסיבות הנוכחיות"

סוכנות הדירוג אגאן ג'ונס הורידה הערב (ו') את דירוג האשראי של ארה"ב מ-"AA" לרמה של "-AA", על רקע המהלך האחרון של ה'פד', אשר הודיע אתמול על השקת QE3. רק בחודש אפריל הורידה הסוכנות את הדירוג של ארה"ב מ-"+AA" ל-"AA".

החשש של סוכנות הדירוג, הבכירה פחות מפיץ', מודי'ס ו-S&P, הוא שהתוכנית תפגע בכלכלת ארה"ב. לטענת הסוכנות, התוכנית של ה'פד' של רכישת 40 מיליארד דולר באג"ח מגובה משכנתאות בכל חודש ושמירת הריבית ברמה אפסית - לא מעלה הרבה את התמ"ג, מפחיתה את ערך הדולר, ומעלה את מחיר הסחורות.

"מאז 2006 ועד היום, יחס החוב-תמ"ג עלה מ-66% ל-104% וכנראה יעלה ל-110% שנה מהיום, תחת הנסיבות הנוכחיות. הגרעון התקציבי השנתי עומד על 8%", כך לשון הודעת אגאן ג'ונס. "לשם השוואה, לספרד יחס חוב-תמ"ג של 68.5% וגרעון תקציבי של 8.5%".

לאחרונה הכלכלה הגדולה בעולם מדאיגה יותר ויותר את השווקים לאור החוב התופח והעובדה שנכון לעכשיו, לא מסתמן פתרון ל"צוק הפיסקלי", כאשר בסוף 2012 יתבטלו אוטומטית הקלות מס יחד עם קיצוץ אוטומטי בהוצאות הממשל בהיקף תקציבי ענק של כ-650 מיליארד דולר.

השבוע הודיעה מודי'ס כי ארה"ב עלולה לאבד את דירוג האשראי המושלם שלה, "AAA", אם הדיונים לגבי התקציב האמריקני בשנה הבאה לא יניבו הורדה של יחס החוב-תוצר. בשנה שעברה, נזכיר, הורידה סוכנות הדירוג S&P את דירוג האשראי של ארה"ב אצלה - הפעם הראשונה בה ירד דירוג האשראי המושלם של ארה"ב. "אם הדיונים הללו יובילו למדיניות ספציפית שתניב ייצוב ומגמה להורדה של יחס החוב הפדרלי לעומת התמ"ג בטווח הבינוני - אזי הדירוג כנראה יאושרר ותחזית הדירוג תחזור ל'יציבה'", כך נאמר בהודעת מודי'ס.