החלטה חובבנית

ההחלטה לעצור הטריפל של yes-בזק - חוסר הבנה בשוק התקשורת

ההחלטה של רשות ההגבלים העסקיים לעצור את חבילת הטריפל של yes-בזק מעידה על חוסר הבנה בשוק התקשורת. רשות ההגבלים צריכה להסביר כיצד חבילת שירותים פריקה, שניתן למכור את כל מרכיביה בנפרד במחיר שהם מוצעים במסגרת החבילה פוגעת בתחרות בשוק התקשורת, וכיצד אותה רשות מתמהמהת זה קרוב לשנה בטיפול בתלונות על חבילת הטריפל של הוט. משרד התקשורת קבע בצורה חד-משמעית כי הטריפל של הוט מהווה מכשול לתחרות, וכי יש לטפל בו משום שהוט היא מונופול מוכרז בתחום הטלוויזיה.

ההחלטה של רשות ההגבלים כאמור משקפת עמדה חובבנית. מדוע? רשות ההגבלים הייתה זו שתמכה בפה מלא במדיניות משרד התקשורת בכל הקשור לשוק הסיטונאי. היא מהללת את משרד התקשורת על כך שהוא מוביל מדיניות להסדרת השוק הסיטונאי, שבמסגרתו פרטנר וסלקום יקנו תשתיות במחיר מוזל מבזק והוט ויהפכו לקבוצות תקשורת.

אז אם אותו משרד תקשורת שאחראי על השוק הסיטונאי סבור כי אין כל מניעה לתת לקבוצת בזק היתר לשווק חבילת טריפל פריקה, באיזה חוסר צניעות מגיעה הרשות וסבורה כי עליה למנוע את ההיתר?

הוא שאמרנו - רשות ההגבלים איבדה את הפוקוס שלה על שוק התקשורת. הרשות הפכה להיות פסיבית, ותרומתה לקידום התחרות בשוק נמוכה ביותר, כנראה מתוך אותה עמדה שיש לתת למשרד התקשורת את הסמכות לנהל את הענף, ותפקידה צריך להתמקד במניעת קרטלים.

אלא שההחלטה של הרשות מחזקת דווקא מונופול אחר - את מונופול הוט בתחום הטלוויזיה. ההחלטה לתת ל-yes לשווק טריפל פריק נוסעת מהפגיעה הקשה שלה ב-yes באמצעות הטריפל, שהיא היחידה שמותר לה לשווקו בישראל במשך שנים ארוכות. החברה נהנית מהגנת ינוקא מתמשכת למרות שהיא כבר עומדת על רגליים יציבות, אבל כולם ממשיכים להתייחס אליה כאל מסכנה.

רשות ההגבלים נופלת בפח הזה וממשיכה באותה מדיניות שתמנע מהוט לעמוד על רגליה ולהפסיק לקבל הגנות ממשרד התקשורת. דוגמה מהזמן האחרון: החלטתו של שר התקשורת משה כחלון שלא לפרסם מכרזי דור רביעי כדי לא לפגוע בהוט.

בשוק מפוקח כמו שוק התקשורת, רשות הגבלים נבונה הייתה מתערבת בצורה חכמה רק היכן שהיא חייבת, והיכן שהיא יכולה לתרום תרומה לקידום התחרות, בכך שהייתה משתמשת בכוחה בצורה נבונה.

במקום להיות רשות כזו, רשות ההגבלים בחרה להיות יותר משרד תקשורת מאשר משרד התקשורת בעצמו. היא הקטינה את עצמה והפכה להיות גוף שאין לו שום ערך מוסף, בדיוק כמו המשרד המיותר הזה.

גם אם כמה אנשים שם חושבים שהם מכירים ויודעים איך השוק פועל, קצת צניעות לא תזיק.