ה'פד' עמד בציפיות: יזרים 45 מיליארד ד' נוספים מדי חודש

(עדכון) ה'פד' הודיע כי בכוונתו להמשיך בהקלות הכמותיות עד ששיעור האבטלה ירד מתחת ל-6.5% והאינפלציה תעלה מעל ל-2.5% ■ במסע"ת שלאחר ההחלטה ה'פד' הוריד את תחזית הצמיחה ל-2.3%-3% ב-2013

הפד עומד בציפיות: בהחלטת הריבית לחודש דצמבר הודיע הפד על הרחבת תוכנית ההקלה הכמותית שלו כך שהוא יזרים 45 מיליארד דולר נוספים מדי חודש לשווקים באמצעות רכישת אג"ח לטווח ארוך, זאת בנוסף לתוכנית לרכישת אג"ח מגובות משכנתאות בהיקף של 40 מיליארד דולר מדי חודש. בנוסף, לראשונה החליט הפד להשאיר את מדיניות ההקלה הכמותית שלו בתוקף עד שיושגו יעדים מסויימים. בעקבות ההודעה של הפד, העליות בוול סטריט מתחזקות.

לאחר יומיים שבהם היו מכונסים חברי ועידת השוק הפתוח של הפד, הוחלט, כצפוי, כי הריבית לחודש דצמבר תישאר ללא שינוי ברמה של 0% - 0.25% וזאת בהתאם למדיניות של הפד להותיר את הריבית ברמתה הנוכחית עד סוף שנת 2014 לפחות. מהחלטת הריבית עולה כי הפד ימשיך עם המדיניות המוניטארית שלו כל עוד שיעור האבטלה במדינה יישאר מעל ל-6.5% והאינפלציה תעלה מעל ל-2.5%. שיעור האבטלה בארה"ב עומד כיום על 7.7% והאינפלציה עומדת על 2.2%.

מודבר בשינוי מדיניות עבור הפד שכן בפעם הראשונה הוא קובע קריטריונים ברורים לקביעת המדיניות המוניטארית שלו לעומת המדיניות שהייתה נהוגה עד כה, במסגרתה הפד היה קובע תאריך יעד לסיום התוכנית במקום יעד המבוסס על נתונים כלכליים . הדיונים על כך החלו כבר בישיבה הקודמת של ועידת השוק הפתוח שהתקיימה לפני כחודש.

בהודעה שפורסמה עם החלטת הריבית נכתב כי הכלכלה האמריקאית מתאוששת אך יש צורך לעזור לה על ידי שתי התוכניות הללו. "שתי התוכניות יחד, יורידו את הריביות לטווח הארוך, ישפרו את שוק המשכנתאות, ויאפשר לתאנים הכלכליים יהיו יותר נוחים", נכתב בהודעה של הפד.

בהמשך הערב קיים ה'פד' מסיבת עיתונאים, בה פרסם את התחזיות שלו לשנים הבאות. חברי ועדת השוק הפתוח צופים כי שיעור הצמיחה (תמ"ג) יתרחב לרמה של 2.3%-3% ב-2013, בהשוואה ל-2.5%-3%, האומדנים שהעריכו בספטמבר. חברי הוועדה חתכו גם את התחזיות לשנת 2014, בה הם צופים צמיחה של 3%-3.5%, לעומת התחזית הקודמת שעמדה על 3%-3.8%.

ה'פד' צופה כי שיעור האבטלה יהיה בין 6.9% ל-7.8% גם בחודשים הבאים, חרף העובדה ששיעור הצמיחה צפוי לעלות בכ-2% לרמה של 3.2%. לפי התחזיות של הבנק המרכזי, שיעור האבטלה ירד לרמות של 6%-6.6% רק ב-2015. המשמעות: ה'פד' צפוי להמשיך ברכישות האג"ח לפחות עד 2015.

ברננקי הביע חשש מהצוק הפיסקלי שיכנס לתוקפו בסוף השנה אם מעצבי המדיניות בקונגרס לא ימצאו פתרון חלופי. יו"ר ה'פד' אמר כי גם ההקלות הכמותיות שהוא מבצע לא יספיקו להתמודד עם ההשלכות של עליית המסים והקיצוץ הרוחבי בהוצאות,(הצוק הפיסקלי) כך שהוא עשוי לשקול רכישות נוספות כדי להימנע מכך.

מוקדם יותר העריכו האנליסטים כי התוכנית צפויה להיות גדולה כל כך, עד כדי כך שהיא תקבל את השם המחייב (QE4), אולם המונח הזה לא מופיע בהודעה של הפד. התוכנית החדשה של הפד צפויה להחליף את תוכנית ה"אופריישין טוויסט" שתסתיים בסוף השנה הנוכחית ובמסגרתה הפד היה קונה אג"ח לטווח ארוך ומוכר את את אגרות החוב הקצרות שלו.

מוקדם יותר היום התפרסמו היום נתוני מחירי הייבוא והייצוא של המוצרים בארצות הברית לחודש נובמבר. על פי הנתונים שהתפרסמו היום עולה כי מחירי הייבוא, לא כולל מחירי הנפט, של חודש נובמבר, רשמו ירידה של 0.2% וזאת לאחר עלייה של 0.4% בחודש אוקטובר. מדד מחירי היבוא, כולל המחירים של הנפט, רשם ירידה של 0.9% בנובמבר.

מדד מחירי הייצוא, לא כולל המחירים של מוצרים מתחום החקלאות, רשם ירידה של 0.7% בחודש נובמבר לעומת עלייה של 0.2% בחודש אוקטובר. מדד המחירים, כולל מחירים של מוצרי החקלאות, רשם ירידה של 0.7% בחודש נובמבר.