בקרוב בחיפה: מאות דירות במחירים של מתחת למיליון שקל

פורסמו תוצאות מכרז לבניית יח"ד במתחם המבואות הדרומיים בחיפה המאפשר בניית 920 יח"ד בתשעה מתחמים שונים ■ המחיר הממוצע שישלמו החברות הזוכות לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח עומד על 176.2 אלף שקל "בלבד"

שכונה חדשה בחיפה יוצאת לדרך. מינהל מקרקעי ישראל פירסם את תוצאות ועדת המכרזים המתייחסות למכרז שנערך במתחם המבואות הדרומיים בעיר. מדובר במכרז המאפשר בניית 920 יחידות דיור בתשעה מתחמים שונים.

למכרז התקבלו 25 הצעות סך הכל והחברות הזוכות הן אלמוג כ.ד.א.י שיוכלו לבנות 255 יח"ד, נ.ר.ש.א לבנין והשקעות שיוכלו לבנות 43 יח"ד, יוסי אברהמי עבודות הנדסה אזרחית שיוכלו לבנות 305 יח"ד, ספייס בניה ויזמות שיוכלו לבנות 126 יח"ד, י.ב. זיו נכסים וקבלנות שיוכלו לבנות 110 יח"ד וחברת ג. קשת חברה לבנין שזכתה במתחם המאפשר בניית 81 יח"ד.

על פי תוצאות המכרז, המחיר הממוצע שישלמו החברות הזוכות לקרקע ליחידת דיור כולל פיתוח עומד על 176.2 אלף שקל. מדובר במחיר שיאפשר שיווק דירות במחירים הנמוכים ממיליון שקל. 25 ההצעות שהוגשו למכרז מעידות על הביקוש הרב לשכונה. במקביל, כל ההצעות הזוכות היו נמוכות מגובה השומה שקבע השמאי הממשלתי על המתחמים. כך למשל, במתחם המאפשר בניית 77 יחידות דיור עמדה השומה על 21.1 מיליון שקל בעוד ההצעה הזוכה עמדה על 11.7 מיליון שקל בלבד. במתחם אחר, המאפשר בניית 128 יחידות דיור עמדה השומה על 31.5 מיליון שקל וסכום הזכייה עמד על 19.8 מיליון שקל בלבד.

הביקוש הרב למכרזים אלו מעיד על כך שחברות הבנייה, הגדולות כמו הקטנות, מאמינות כי רמת המחירים הגבוהה של הדירות המרכז הארץ עתידה להעלות את הביקוש לרכישת דירות במקומות רחוקים יותר במחירים נמוכים יותר. במקביל, אין ספק שהנתונים שפורסמו במהלך השנה והעידו על פעילות משקיעים איתנה בעיר מהווים גם היא עוד סיבה להאמין כי 920 הדירות יזכו לביקוש. באותו הזמן, המחירים הנמוכים יחסית לקרקע ליחידת דיור מאפשרים גם ליזמים שמצוקת האשראי מכבידה עליהם לפעול במקום.

באותו המתחם עתיד מינהל מקרקעי ישראל להוציא לשיווק בעוד זמן קצר מכרזים נוספים לבניית 268 יחידות דיור. נכון להיות מתקיימים דיונים האם לשווק את הקרקע במסגרת מסלול מחיר למשתכן או במסגרת המסלול להשכרה לטווח ארוך.

המתחם המדובר ממוקם במורדות הדרומיים של הכרמל, מרחק קצר מרצועת החוף הדרומית של העיר, לפארק מת"מ ולאיצטדיון הכדורגל העתידי שבנייתו נמצאת בעיצומה. לעיריית חיפה תוכניות פיתוח נרחבות לאזור כולו שיכלול בעתיד גם את הרחבת פארק מת"מ, פיתוח אזורי תעשייה, מלונאות, בידור ופנאי.

שר הבינוי והשיכון ויו"ר מועצת מקרקעי ישראל אריאל אטיאס: "חיפה היא אזור ביקוש אמיתי למגורים, ואני שמח שהמינהל בשיתוף פעולה עם ראש עיריית חיפה יונה יהב שיווק בהצלחה כמות גדולה של דירות בשכונה החדשה של העיר. אנחנו נותנים פתרונות דיור בכל רחבי הארץ ובוודאי שבאזורי ביקוש כמו חיפה. ב-2012 שיווקנו קרקעות ללמעלה מ-39 אלף דירות - שיא של 15 שנה - והביקושים להם אמיתיים. עם ההכרזה השבוע על הקמת קרן הנדל"ן הממשלתית החדשה אותה יזמתי ושתגדיל את האשראי לקבלנים, השיווקים יוכלו לבוא לידי ביטוי בהגדלה של התחלות הבנייה".

מנהל המינהל, בנצי ליברמן: "בניסיון להילחם במחירי הדיור שיווקנו בשיתוף פעולה עם עיריית חיפה כ-920 יחידות דיור במכרז שזכה להצלחה מסחררת בקרב היזמים. מניתוח תוצאות המכרז ניתן לראות כי ההפחתה של המינהל במחיר המינימום במכרזים מ-50% ל-35% הוזילו משמעותית את הקרקע לקבלנים ואנו מקווים שההנחות שקיבלו היזמים בקרקע יגיעו גם לידי הציבור הרחב. השיווק בחיפה הינו ביטוי מוצלח לשיתוף הפעולה האסטרטגי של המינהל עם הרשויות המקומיות והוא משקף את התרחבות אזורי הביקוש מעבר לגבולות גדרה חדרה בהתאם למדיניות המינהל המבקשת להרחיב את היצע הדיור עבור אזרחי ישראל".

ראש עיריית חיפה יונה יהב אמר: "החלטת מינהל מקרקעי ישראל ומשרד השיכון היא סממן לרגולציה שפויה שצריך לבצע במדינה. ככל שנרחיב את מוקדיה האחרים של הארץ מלבד תל אביב נבצע הצלה בפועל של מדינת ישראל. השכונות הדרומיות של העיר חיפה תהיינה שלט הכניסה המפואר לאזור הצפון אשר תכללנה מרכזי ספורט, תרבות ועסקים בסדר גודל מאסיבי".

לדברי יקי אמסלם, מנכ"ל חברת אלמוג כדאי: "מדובר בפרויקט שיפנה הן לזוגות צעירים והן למשפרי דיור. צריך לזכור כי בשנים האחרונות לא הייתה בנייה חדשה באזור וזו אחת הסיבות בגללם ראש עיריית חיפה מקדם את הקמת המתחם". עוד הוסיף אמסלם כי החברה תקים בניינים בני 5 עד 9 קומות והיא נערכת להתחיל את הבנייה כבר בקיץ הקרוב.

יפה סדן, סמנכ"לית השיווק בחברת יוסי אברהמי: "המתחם ממוקם באחד המקומות הטובים בחיפה, בקרבת כביש החוף ומנהרות הכרמל. בנוסף בסמוך למתחם יש מרכז קונגרסים וקניון חיפה לכן אני מעריכה שיהיו ביקושים מאוד גדולים לדירות במתחם החדש".