הערכות: יו"ר בזן דחק את מנכ"ל החברה להתפטר מתפקידו

‏‏‏מקורבים להנהלת החברה לישראל טענו הבוקר כי מנכ"ל הקבוצה, ניר גלעד, ובעל השליטה עידן עופר, לא היו מרוצים מביצועיו של בוכריס כמנהל

‎‎חיכוכים על רקע אישי עם יו"ר בזן החדש, עקיבא מוזס, וחוסר שביעות רצון מצד בעלי השליטה בחברה, הם שהובילו להתפטרותו המפתיעה אמש של מנכ"ל בזן, פינחס בוכריס. כך מעריכים היום במשק האנרגיה.

‏‏מוזס הובא על ידי בעל השליטה בבזן , עידן עופר, בספטמבר אשתקד, לאחר שניהל במשך 12 שנים את כיל (המשתייכת אף היא לקבוצת החברה לישראל). הוא החליף את יוסי רוזן שפרש במאי האחרון, ומאז ממלא תפקיד אקטיבי בהרבה מקודמו בניהולה השוטף של החברה, ואף נחשב למעין "מנכ"ל על".

‏בזן דיווחה הבוקר לבורסה בהודעה לאקונית כי בוכריס פנה אמש למוזס "בבקשה כי יפעל בהקדם האפשרי לאיתור מנכ"ל חדש לחברה". מועד סיום כהונתו של בוכריס ייקבע לאחר שיימצא מועמד מתאים להחליפו, נאמר בהודעה. המהלך התקבל בהפתעה, מה עוד שהפרסום עליו הגיע יום לפני סיור מתוכנן של עיתונאים כלכליים בבזן, שאמור היה להיערך בהובלתו של בוכריס. בסיור דומה שנערך אתמול לאנליסטים המסקרים את החברה נראה בוכריס נינוח ומחויך. היום סירב בוכריס להגיב לפניית "גלובס".

‏‏‏מקורבים להנהלת החברה לישראל טענו הבוקר כי מנכ"ל הקבוצה, ניר גלעד, ובעל השליטה עידן עופר, לא היו מרוצים מביצועיו של בוכריס כמנהל. לדבריהם, "בזן היא חברה שתלויה במידה מוחלטת ברגולציה, ובוכריס, כמנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, הובא מתוך ציפייה שיוכל לסייע בהתמודדות עם הרגולטורים השונים, אך בפועל לא ראינו תוצאות משכנעות".

‎‎כהונה של עריפת ראשים

‏לצד הביקורת שהושמעה כלפי בוכריס, נשמעו היום בשוק גם טענות שלפיהן ביצועי החברה הירודים הושפעו במידה ניכרת מגורמי שוק שאינם בשליטתו, כמו מרווחי הזיקוק הבינלאומיים. בוכריס, שנכנס לתפקידו באפריל 2011, חתם תוך זמן קצר על הסכם לרכישת גז מים תטיס שאפשר לחברה לצלוח את משבר הגז המצרי. גם חתימת הסכם הגז עם "תמר", בנובמבר 2012, נחשבת למהלך מוצלח שלו, על רקע המתיחות הרבה ששררה בין ‏השותפים ב"תמר" להנהלת החברה לישראל.‏

‏‏בנוסף להסכמי הגז ולהשלמת התקנת הפצחן המימני התאפיינה כהונתו של בוכריס בבזן בעריפת ראשים של הצמרת הניהולית שעבדה תחתיו. במהלך השנתיים שבהם כיהן כמנכ"ל פרשו מבזן 12 בכירים שהיוו את מרבית הצמרת הניהולית בתקופת כהונת קודמו בתפקיד, ישר בן מרדכי. בין הפורשים היו ‏סמנכ"לים ותיקים, מנוסים ומוערכים.

‏‏‏תנאי שכרו של בוכריס, כפי שאושרו עם כניסתו לתפקיד, כללו משכורת חודשית של 150 אלף שקל. בנובמבר 2011 אישר הדירקטוריון ‏להקצות לבוכריס כתבי אופציה של החברה בערך כלכלי מוערך של 8.5 מיליון שקלים. כרגע לא ברור האם בוכריס זכאי לפיצויי הפיטורים המוגדלים ‏‏שהובטחו לו בהסכם העבודה שלו, בשיעור של 200%.

‏מניית בזן ירדה היום בכ-2.8% כאשר בשנתיים האחרונות היא איבדה 25% משוויה, העומד על 4.7 מיליארד שקל. החברה לישראל מחזיקה 37% מהמניות ואילו הפטרוכימיים של דיויד פדרמן כ-31%.

‏בזן צפויה לפרסם בסוף את דוחותיה לרבעון הרביעי ולשנת 2012, בסוף מארס. הציפיות בשוק הם לדוחות קשים במיוחד שבמרכזם הפסד רבעוני של 70 עד 100 מיליון דולר. ‏בנוסף מתמודדת החברה עם החזר השקעת הענק שביצעה ברכישת הפצחן המימני, בהיקף של כחצי מיליארד דולר. גם ביצועים מאכזבים ‏של החברה הבת כרמל אולפינים, שאמורה להתמזג במלואה עם בזן במחצית הראשונה של השנה, עשויים בתורם להכביד על תוצאות החברה.

מהחברה לישראל נמסר הערב כי "בוכריס סיים את כהונתו בבזן בתום שנתיים מרתקות שבמהלכן השלים בהצלחה חתימת הסכם גז עם "תמר" ואת פרוייקט המידן. החברה מוקירה את עבודתו של בוכריס ודוחה על הסף כל פרסום כאילו לא הייתה שביעות רצון מתפקודו".