הדולר היציג נחלש; "בנק ישראל מוכרח לפעול במט"ח"

האירו היציג נחלש בכ-0.7% ל-4.7 שקלים והדולר נחלש ל-3.625 שקלים ■ בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.298 דולרים לאירו

המסחר בזירת המט"ח עבר להתנהל היום (ג') תוך התחזקות של השקל מול הדולר והאירו. הדולר היציג נקבע בירידה של כ-0.1% על 3.625 שקלים, בעוד האירו נחלש בכ-0.5% ונקבע ברמה של 4.7 שקלים. בזירה העולמית, נסחר הדולר סביב 1.298 דולרים לאירו.

בבורסות אירופה נרשמות היום עליות ובתל-אביב המגמה מעורבת.

בזירה המאקרו המקומית, בנק ישראל דיווח היום כי המדד המשולב למצב המשק בחודש עלה ב-0.1% בחודש מארס. עליית המדד החודש נמוכה מאשר בחודשיים הראשונים של השנה. העלייה במדד החודש משקפת עלייה ביצור התעשייתי, ומדדי הפדיון של המסחר והשירותיים. מנגד, ירדו מדדי יצוא הסחורות והשירותיים, יבוא מוצרי הצריכה והתשומות לייצור.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים היום כי מאז ההתערבות של בנק ישראל הצמד לא ביצע מהלך משמעותי. מצד אחד, ההתערבות לא העניקה מומנטום ממשי כלפי מעלה והצמד נותר מתחת לרמה הקריטית של 3.65, ומצד שני, השוק לא ביצע ניסיון נוסף לאתגר את בנק ישראל ואנו נותרים מעל 3.60. אבל בסופו של דבר, היציבות הזו משרתת את האג'נדה של בנק ישראל, שלפי שעה הצליח לבלום את הסחף השלילי של הדולר. "אנחנו נצטרך להמתין ולראות כיצד יתנהג הצמד ברמות המפתח הללו - 3.60 ו-3.65. התנועה של הצמד עשויה להיות תלויה בסנטימנט העולמי בשוק המניות. אם נראה השבוע נסיגה בשווקים, הביקוש לדולר יגבר והדבר יתבטא גם למול השקל".

ד"ר גדעון בן נון, מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, מציין כי "התעלמות בנק ישראל מהתיסוף בשקל רק תאלץ אותו לנקוט בצעד חריף יותר בעתיד הלא רחוק למרות שסוגיית הסדרי החוב במשק הינה אכן חשובה ודחופה, ובמיוחד עניין החוב של גנדן לבנק לאומי, אנו חושבים שבנק ישראל צריך לשים לבו להאטה הכלכלית המקומית והגלובלית ובנוסף גם לשקל, אשר ממשיך להתחזק מול הדולר בניגוד גמור לכמעט כל שאר המטבעות בעולם".

"קשה למצוא להתחזקות זו סיבה כלכלית ריאלית, אולם ברור כי ישנם שחקנים המנצלים את הריבית השקלית העודפת על הדולר ואת היציבות במטבע, כדי לגרוף תשואות. התעלמות בנק ישראל מהעניין רק מאיצה את התהליך ותאלץ אותו לנקוט בצעד חריף יותר בעתיד הלא רחוק, בכדי לבלום את מגמת התיסוף. הצלחתו לא מכבר בהתערבות מתחת ל-3.6 שקל לדולר לא תעמוד לרשותו עוד זמן רב, משמע, הוא מוכרח לחזור לפעול בשוק המט"ח. אנו מעריכים כי בעת בה התערבותו תהיה משמעותית יהיה בה את היכולת להפוך את המגמה".

"בטווח הארוך ימשיך השקל להתחזק מול הדולר"

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות הסביר את ההשפעה על שוק המט"ח המקומי, בעקבות תוכנית הגזירות והקיצוצים שהציג משרד האוצר: "המשק הישראלי הנהנה משיעורי צמיחה נאים, מתבסס על הייצוא כמוביל מרכזי בפעילות הכלכלית. האטה, בפעילות הכלכלית הגלובלית מחייבת היערכות ומשנה זהירות בזירה המקומית, במיוחד לאור העובדה שעם שחיקת ערך הדולר במונחים שקליים ייסוף השקל מאיים על עתיד הייצוא הישראלי. מצבם של סקטורים החשופים להאטה הגלובלית מסוכן הרבה יותר מאחר ולהם מרווחים מצומצמים, כל זאת לאור ההתחזקות המרשימה בשער השקל בחודשים האחרונים. היום ממשיך המסחר בשקל להתנהל בתחום שערים צר של 3.61-3.63 שקלים, להערכתנו בטווח הארוך ימשיך השקל להתחזק מול הדולר".

בזירה המקומית, עומדת במוקד התוכנית הכלכלית לשנים 2013-2014 שהציג שר האוצר יאיר לפיד ופקידי האוצר לראש הממשלה נתניהו אמש. התוכנית כוללת העלאת מסים של 5 עד 14 מיליארד שקל וקיצוצים בהיקף של 18 מיליארד שקל, יחד עם רפורמות מבניות. "נכון שיהיו קיצוצים והעלאות מסים, אבל זה קצר מועד. זה יבוא, זה יכאב, וזה יילך", אמר לפיד. "נדאג שיהיו הרבה מאוד מתגייסים חדשים במהלך הכנסת הנוכחית. לא יהיו ילדים רעבים".

בזירה העולמית, מגיבים המשקיעים לנעילה החיובית אמש בוול סטריט, בעוד ספקולציות בדבר האפשרות כי הפדרל ריזרב יצהיר על שינויים במדיניות המוניטארית שלו, הולכות וגוברות. גם הצהרתו של ברננקי כי יחמיץ את הכנס השנתי בג'קסון הול תורמת לשמועות. ברקע, יצאו בסוף השבוע כלכלני קרן המטבע הבינלאומית בתחזית אופטימית לכלכלה הגלובלית.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]