הנקראות ביותר

בעלי חנויות ב"עיר ימים": "הקניון הפך לעיר רפאים"

הרשתות הפועלות בקומה השנייה מתאגדות לראשונה נגד הקניון: "דמי השכירות מגיעים עד 50% מהפדיון החודשי; יש להפחיתם ל-7% מהפדיון"

20 רשתות ועסקים הפועלים בקניון עיר ימים בנתניה החליטו לפעול במשותף נגד בעלי הקניון, חברת שיכון ובינוי של שרי אריסון וחברת אזורים, על רקע הפסדים הנגרמים להם מהפעילות בקניון - כך נודע ל"גלובס".

לטענת הרשתות, הפועלות בקומה השנייה של הקניון, מצב הקניון בכי רע, תנועת הלקוחות בו קטנה במיוחד, והפדיונות הנמוכים גורמים הפסדים של עשרות אלפי שקלים בחודש לכל אחד מהעסקים. זו הפעם הראשונה שבה ישנה התאגדות של עסקים נגד קניון.

עוד נודע כי בשבוע שעבר התכנסו בעלי הרשתות ודנו באפשרויות פעולה שונות נגד הקניון. במפגש השתתפו הרשתות ריקושט, אפריל, לה פיאט, אופטיקה הלפרין, מורנה, חוויאר סימורה, רגיסטר, סטייליש, שילת, בלייקר בייקרי ועוד, ולאחר מכן הצטרפו אליהם 6 עסקים נוספים הפועלים בקניון.

בין ההצעות שהועלו: לסגור את כל העסקים בקומה העליונה של הקניון באופן גורף ולתלות שלטים על דלתות החנויות נגד הקניון. בפגישה הטעונה טענו עוד הרשתות כי דמי השכירות בקניון מגיעים ל-30%-50% ויותר מהפדיון החודשי.

כצעד ביניים החליטו הרשתות לפנות במשותף לבעלי הקניון בסוף השבוע האחרון ולדרוש להפחית את דמי השכירות, כך שיעמדו על 7% בלבד מהמחזור, וזאת לפחות עד תום השנה הנוכחית.

המכתב הופנה גם למנכ"ל חברת הביטוח הראל, שנמצאת ערב השלמת עסקה לרכישת חלקה של אזורים בקניון (50%) תמורת 390 מיליון שקל.

ברשתות אומרים כי אם דרישתם לא תיענה, בכוונתם לפעול להחתמת כל העסקים בקניון ולהחליט על פעולות מחאה.

לדברי אסתר חכמון, בעלת חנות "סטייליש", יוזמת ההתארגנות, "המשבר בקומה הוא לא תופעת טבע בלתי נמנעת אלא תוצאה של הזנחה מצטברת ושיווק לא נכון, שאף גורם לא טרח לטפל בו. הבעיה לא קשורה לחנויות אלא לקניון ולדרך השיווק שלו ותודעה באזור השרון. עדות לכך היא שהקניון רוב הזמן ריק, והקומה השנייה בעיקר".

אלי טל, בעל חברת מורנה לבגדי-ים, אומר ל"גלובס": "דמי השכירות מאוד גבוהים ולא מוצדקים. ממאי עד דצמבר 2012 שילמתי 45 אלף שקל בכל חודש, גובה המחזור, ללא התחשבות. מינואר הפסקתי לשלם, ואחרי התכתבויות הסכימו להפחית ב-50%, אבל אני עדיין גורר את ההפסדים מהעבר ועדיין מפסיד. יש התחשבות של היזמים, אבל זה כאין וכאפס לעומת ההפסדים שאנחנו גוררים. אני מוכר היום את הבית שלי בכפר-סבא בגלל הסיפור הזה וכדי לעמוד בהתחייבויות".

לדברי רשת אחרת, "אנחנו בקריסה טוטלית, וזה לא מעניין אותם. כשאתה בא אל המנכ"ל, הוא אומר 'זה רק אצלך', ולכולם הוא אומר את אותו הדבר. אין נפש חיה בקומה השנייה. יש מעט חנויות בקניון שמרוויחות, ולעניות דעתי, בקומה השנייה כולם מפסידים כסף".

"עושים כסף על חשבוננו"

קניון עיר ימים בנתניה הושק לפני כשנה. על מצבו הרעוע של הקניון עשויה להעיד העובדה כי הקניון שילם 12 מיליון שקל לקבוצת זארה כדי שתפתח חנויות של הקבוצה בקניון.

בעלי הרשתות מפנים את טענותיהם ישירות לאריסון: "הטייקונים עושים כסף על חשבוננו. אם זה בבנקים, בקניונים ובכל. זו שרי אריסון. העם הולך ונגמר, והם הולכים ומתעשרים".

במכתב שנשלח לבעלי הקניון נכתב: "הקניון צריך להתאים את עצמו לרמת הביצועים שלו בפועל, הן מבחינת שכר הדירה והן מבחינת תנאים לטווח הארוך. הקומה כושלת, ולכן ההנהלה אינה יכולה להיות חסינה מפני פער בין שכר הדירה הגבוה לבין הביצועים הנמוכים בפועל".

הרשתות טוענות עוד כי הקניון מרכז את המאמצים השיווקיים שלו בקומה התחתונה ופוסח על קומת המסחר העליונה.

עוד מתברר כי מספר רב של עסקים פנה להנהלת הקניון וביקש לסגור את החנות, אך הנהלת הקניון לא נעתרה לבקשה ודרשה כי העסקים יעמדו בחוזה שביניהם.

אחד המשתתפים אמר בפגישה כי הוא מוכן לשלם 50 אלף שקל ואפילו 100 אלף שקל, רק כדי לסגור את העסק ולקבל שחרור מחוזה השכירות. לדברי הרשתות, הן מתקשות למצוא שוכרים חלופיים כיוון שמצבו הרע של הקניון ידוע בשוק העסקי.

לדברי אחת הרשתות, למרות ההתחייבות בהסכם לפתוח את החנות, חלופת הקנס עדיפה. "יותר זול לא לפתוח. לפי ההסכם, אם אתה לא פותח את החנות, אתה מקבל 250-300 שקל קנס ליום. בחשבון פשוט יותר זול לא לפתוח.

"הקניון הוא לא חברת ביטוח להצלחת עסקים, ואין לנו קייס, אבל יש כאן אנשים. הבטיחו לנו שזה יהיה קניון מכובד. לא ציפינו שהוא יהיה הקניון הכי מכובד במדינת ישראל, אבל לא ציפינו שזו תהיה עיר רפאים, והיום הקומה השנייה היא עיר רפאים. מה יהיה לקניון כשחוזי השכירות הנוכחיים יסתיימו? זה יהיה כמו התחנה המרכזית בתל-אביב. גם ב-50 שקל למ"ר אף אחד לא ישכור שם".

לדברי יוסי מלכה, בעלי "מלכה" - חברה לפיתוח זכיינות וליווי עסקי, "הקניון גדול מדי על האוכלוסייה. יש לא מעט דירות בבעלות תושבי חוץ שמבקרים בתדירות נמוכה, ובמעטפת הקניון אין אוכלוסייה מספקת כדי לקיים את הקניון. בחגים ובקיץ יש עלייה, וכשהם לא נמצאים, מרגישים את הירידה. זו אחת הבעיות הגדולות של הקניון. הקניון נבנה בתפיסה של קניון אזורי בתוך שכונת מגורים, ובפועל הוא קניון שכונתי. אין ספק שזארה נתנה פוש כלפי מעלה, אבל זה לא מספיק. הקניון הוא דוגמה לעודף קניונים, מפלצת גדולה יחסית לכוח הקנייה באזור".

הנהלת קניון עיר ימים מסרה בתגובה: "קניון עיר ימים הוא קניון מצליח, ומאז פתיחתו מרבית השוכרים מדווחים על רמת פדיונות טובה מאוד לקניון בראשית דרכו. ידוע לנו כי קיימים שוכרים בודדים שהם קטנים ולא חלק מהרשתות הארציות הגדולות, שמדווחים על רמת פדיון נמוכה.

"מאחר שהקניון רואה בשוכרים שותפים לדרך ולהצלחה, אנחנו בודקים כל מקרה לגופו ויודעים לתת את המענה המתאים במקרים שבהם אנו מזהים צורך ממשי".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות