פנייה לביה"ד: הוט כופה על עובדים לעבור לחברות קבלניות

בארגון כוח לעובדים טוענים כי המהלך הואץ במקביל להתאגדות העובדים בחברה ■ הנהלת הוט בתגובה: "כל עובד רשאי לבחור אם לעבור או להישאר"

ארגון כוח לעובדים פנה היום (א') לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בבקשה להוצאת צו מניעה דחוף שיימנע מחברת התקשורת הוט להעביר מאות מעובדיה המועסקים במוקדי השירות הטכני לידי החברות הקבלניות תקשוב וכלנית. דיון בעניין נקבע ליום רביעי בבוקר.

ל"גלובס" נודע כי המהלך של הוט צפוי לכלול כמחצית מהעובדים במוקדי התמיכה ולפי הערכות אף עשוי להתרחב - צעד שנחשב יוצא דופן בתחום התקשורת, בו השירות נתפס כחלק בלתי נפרד מ"ליבת העסק".

בארגון כוח לעובדים, שצירף לשורותיו מאות מעובדי החברה המועסקים במספר מוקדים ברחבי הארץ, לרבות מוקדי שירות לקוחות, טוענים כי הנהלת הוט החלה להאיץ את המהלך במקביל לעיתוי שבו התאגדות העובדים הפכה גלויה ופומבית - צעד שנתפס על-פי טענת הארגון כחוסר תום-לב.

"בשבוע שעבר קיבלו עובדי המוקדים בחיפה ובנשר הודעה בהולה על ישיבה מבלי לפרט את תכליתה", סיפר רפי קמחי, רכז מטה חיפה והצפון בכוח לעובדים. "בישיבה הוצג להם חוזה העסקה בחברת תקשוב, כמבצע בנוסח 'רק היום': או שתחתמו היום - או שהצענו בטלה. אסור היה להם להוציא את החוזה מהחדר. זוהי ללא ספק הצעה כובלת וחמורה, ולא נעבור על כך בשתיקה", הוסיף קמחי.

במהלך היום ניסה ח"כמיקי רוזנטל (עבודה) להיכנס אל המוקד בנשר בליווי פעילים של כוח לעובדים, אולם הנהלת החברה מנעה את כניסתו בטענה כי עליו לתאם ביקור מראש.

גורמים בחברה ציינו כי פעילי הארגון כבר ביקרו במתקני החברה, ונקבעו להם ביקורים נוספים, אך זאת בהתאם לפסיקות שמחייבות תיאום מראש.

"זכותם של העובדים להתאגד ולעמוד על זכויותיהם, כנגד מהלכים דורסניים ומזלזלים של ההנהלה", אמר היום רוזנטל. "לצערי התנהלותה של חברת הוט לא התירה לי ברירה אלא לצאת בקריאה לאזרחי מדינת ישראל להתנתק מחברת הוט, אם זו תמשיך לפגוע בזכויות של העובדים".

זאת לא הפעם הראשונה שעובדים בהוט מצטרפים לארגון עובדים: לפני מספר שנים הצטרפו כמה מאות עובדים בחברה להסתדרות הלאומית במהלך שנבלם עם הזמן, ולפני כשנתיים נעשה ניסיון דומה בהסתדרות הכללית, אולם רק בקרב סקטור הטכנאים.

בית הדין לעבודה רמז אז כי ניתן להכיר בטכנאים כ"יחידת מיקוח נפרדת" לצורך הקמת ועד עובדים יציג מבלי לאגד את כלל עובדי החברה, אולם נקבע בפסיקה כי ההסתדרות לא הצליחה לאגד את השיעור הדרוש של העובדים מקרב הטכנאים.

בינתיים, התחרות הגוברת בשוק התקשורת יחד עם פסיקת בית הדין הארצי לעבודה בעניין חברת פלאפון, שאסרה על כלל המעסיקים להביע דעה כנגד התאגדות עובדיהם, הביאו להאצה ולהקלה במהלכי ההתאגדות בענף.

מהוט נמסר בתגובה: "אנו מכבדים את עובדינו ורואים בהתארגנות שלהם זכות לגיטימית, כל עוד היא נעשית מבלי להפריע לפעילות וללקוחות. ראוי לציין כי מערך השירות התומך בלקוחות החברה כולל מזה שנים עובדים שלנו ועובדים של חברות חיצוניות.

"מתווה המהלך המדובר אינו פוגע בתנאי ההעסקה של העובדים, וכל עובד רשאי לבחור אם מעוניין לקבל את ההצעה או להישאר כעובד החברה. עובדתית, מרבית העובדים בחרו לעבור".

גורמים בחברה דחו את הטענה כי המעבר לחברות קבלניות קשור להליך ההתאגדות.