"40 אלף משפחות בישראל לא עומדות בהחזרי המשכנתא"

כך מזהיר עידן אולנטוך, בעלי אולנטוך ייעוץ משכנתאות, בעקבות פרסום "גלובס" אתמול כי בבנקים מעריכים את היקף המשכנתאות במאי בכ-4.7-4.9 מיליארד שקל

"יתרת חוב המשכנתאות עומדת כיום על 274 מיליארד שקלים. במקביל כמעט 5% מנוטלי המשכנתאות לא עומדים בהחזר החודשי, נתון שמתייחס לסדר גודל של 40 אלף משפחות בישראל. כרגע אנחנו לא ממליצים לקחת משכנתא שעולה על 25-30 אחוז משווי השכר הנוכחי של בני הזוג, מחשש שתקופת מיתון תוביל לפיטורים או קיצוצים וכתוצאה ישירה - לאי-עמידה בתנאי התשלום".

כך ממליץ היום (ה') עידן אולנטוך, בעלי אולנטוך ייעוץ משכנתאות, בעקבות פרסום "גלובס" אתמול כי בבנקים מעריכים את היקף המשכנתאות במאי בכ-4.7-4.9 מיליארד שקל. גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי בימים האחרונים גבר הלחץ של הלקוחות, בניסיון לסיים את תהליך רכישת הדירה לפני העלאת המע"מ הצפויה בסוף החודש.

באחד הבנקים אף מעריכים כי אם הלחץ יימשך היקף המשכנתאות עשוי לחצות החודש את רף ה-5 מיליארד שקל. בהנחה שאכן המשכנתאות יעמדו על סכום הקרוב ל-5 מיליארד שקל, יהיה זה הסכום החודשי הגבוה ביותר מאז תחילת השנה.

"בנוסף, מומלץ להרחיב ככל הניתן את פרישת התשלום, תוך שימוש בתחנות יציאה רבות ככל האפשר למקרה של הכנסה פתאומית או שיפור ברמת ההכנסה. ריבית קבועה, בהקשר זה, עדיפה על ריבית משתנה", מציין אולנטוך. "היום יותר מתמיד חשוב לעשות סבב בדיקות מקיף ככל האפשר בין הבנקים השונים כדי למצוא את המשכנתא המשתלמת ביותר באופן אישי ועל בסיס נתונים נקודתיים. מדובר בהפחתת סיכונים לטווח הרחוק".

"יש אווירה של מיתון במשק, ומצד שני יש ציפיות גדולות לגבי שוק הנדל"ן, גם בגלל הבטחות ממשלתיות וגם בגלל הצורך הטבעי בפתרונות מגורים לזוגות צעירים ולמשפחות מתרחבות", סיכם. "הכוח המרכזי היה ונשאר בידי הממשלה - הגברת היצע הדירות, בעיקר באזור המרכז, הפשרת קרקעות ופעילות להורדת מחירים, כדי לצמצם גם את עלות המשכנתאות".