האוצר: ירידה של 21% במספר עסקאות הנדל"ן ביוני

הסיבה: מאי היה חודש שיא של למעלה מעשור עקב העלאת המע"מ ביוני ■ עם זאת, נתוני המשכנתאות ליולי העידו על עלייה בפעילות בענף בחודש החולף

שוק הנדל"ן התקרר בחודש יוני לאחר העלאת המע"מ - כך עולה מסקירה שפרסם היום (ג') משרד האוצר. לפי הנתונים, מספר עסקאות הנדל"ן ירד ב-21% ביוני בהשוואה למאי, אם כי יש לציין כי מאי היה חודש שיא של יותר מעשור כיוון שישראלים רבים מיהרו לרכוש דירות לפני העלאת המע"מ ביוני.

עסקות נדל
 עסקות נדל

"מי שהובילו את הגידול החד ברכישות בחודש מאי, המשקיעים ומשפרי הדיור, היו גם אלו שהובילו את הירידה במספר העסקאות בחודש יוני, עם שיעור ירידה זהה של 30%", נכתב בסקירת האוצר. "משקל המשקיעים בסך העסקאות ירד ב-2.5 נקודות אחוז. יש לציין כי הירידה החדה ברכישות המשקיעים חלה דווקא על רקע המשך הפחתת הריבית ע"י בנק ישראל".

נתוני האוצר נכונים כאמור לחודש יוני ועולים בקנה אחד עם נתוני המשכנתאות של בנק ישראל שהעידו על ירידה בהיקף ההלוואות באותו חודש. עם זאת, אתמול פרסם בנק ישראל נתוני משכנתאות מעודכנים יותר - לחודש יולי - מהם עולה כי חל גידול ניכר של 19% בהיקף המשכנתאות ביולי בהשוואה ליוני. המשמעות היא שרמת הפעילות בענף עלתה בחודש שעבר. (לסיפור המלא)

"ניתן להניח כי פרסום הצעת ההחלטה לביטול הפטור ממס שבח למשקיעים, במסגרת חוק ההסדרים לשנים 2014-2013, היה בין הגורמים שתרמו לירידה החדה ברכישות המשקיעים", טוענים באותר. "אמנם מכירות המשקיעים רשמו ירידה חדה בחודש יוני, אולם זו נרשמה לאחר עלייה רצופה של 3 חודשים בשיעור מצטבר של 70%. בנוסף, מאחר ונקבע כי החבות במס שבח תחול החל מינואר 2014, ותחושב באופן לינארי (בהתאם לתקופת ההחזקה בנכס), הרי שביטול הפטור משמעותי יותר עבור משקיעים חדשים, מאשר עבור מי שמחזיקים בנכס כבר תקופה ארוכה. יחד עם זאת, יתכן שבתקופה הקרובה יחול גידול במכירות המשקיעים, בעיקר אלה המחזיקים בנכס תקופה קצרה".

הזוגות הצעירים ממשיכים להידחק מחוץ לשוק הדיור. רכישת דירות ע"י זוגות צעירים רשמה ירידה של 7% בחודש יוני.

"הירידה ברכישות הזוגות הצעירים הקיפה את כל האזורים, למעט ירושלים, אשר בו נשמרה יציבות. ניתן להניח כי תרמה ליציבות זו ברכישות הזוגות הצעירים בירושלים, בהמשך לגידול של 14% שנרשם בחודש מאי, ההחלטה על מתן 'מענק ירושלים' לרוכשי דירה ראשונה בעיר", מסרו באוצר. "יש לציין כי רכישות משפרי דיור והמשקיעים בירושלים רשמו ירידה חדה בשיעורים של 30% ו-40%, בהתאמה".