"מחירי הדירות גבוהים, ונדמה שכל יום הם מטפסים עוד קצת"

ביקור ביריד דירות מוביל לשתי מסקנות עיקריות: הזוגות הצעירים מתרחקים בלית ברירה ובלית רצון מהמרכז ועדיין מתקשים לגייס הון עצמי, ואף אחד ממחפשי הדירות כבר לא מאמין שהממשלה רוצה או עשויה להביא לירידת מחירים

ביקור ביריד הדירות של מרכז הבנייה בגני התערוכה בתל אביב היום (ו') מוביל לשתי מסקנות עיקריות. המסקנה הראשונה היא שהזוגות הצעירים מתרחקים בלית ברירה ובלית רצון מהמרכז ועדיין מתקשים לגייס הון עצמי. המסקנה השנייה היא שאף אחד ממחפשי הדירות כבר לא מאמין שהממשלה רוצה או עשויה להביא לירידת מחירי הדירות בקרוב.

"מחירי הדירות גבוהים ונדמה שכל יום הם מטפסים עוד קצת למעלה", אמר היום בייאוש אמיר גולן (37) ל'גלובס' ביריד הדירות. גולן, שמחפש דירה בנתניה או בפתח תקווה, לא סבור שתהיה ירידת מחירים: "אין סיכוי לכל התוכניות שאנחנו שומעים עליהם. אני לא סומך על כל הדיבורים שם למעלה בממשלה. אין אף אחד היום שיכול לדפוק על השולחן ולהגיד שצריך לעשות משהו. דירות במחירים של 1.2 מיליון שקל או 1.3 מיליון שקל זה עוד משהו סביר, אבל כשהדירות עולות כבר סביב 1.6 מיליון שקל ויותר זה פשוט לא נורמאלי ולא הגיוני".

רוכש נוסף שהסתובב ביריד, נשוי ואב וילד, המתגורר היום בשכירות ברמת גן על גבול גבעתיים נראה אבוד בין כל הדוכנים. "אין שום אינדיקציה אמיתית שמישהו כאן רוצה להוריד מחירים. בשביל זוג צעיר היום המרכז הוא לא אפשרות כי אי אפשר לגייס את ההון העצמי. ההרגשה שלי האישית היא שהמחירים לא רק שלא ירדו אלא ימשיכו לטפס כמו שהיה עד עכשיו ומי שלא קונה דירה מפספס. הרי אין אף אחד שימכור דירה בהפסד, לא נולד ישראלי כזה עדיין, אז איך יירדו המחירים? נראה שלכולם ברור שהזוגות הצעירים היום במילכוד אבל אף אחד לא עושה שום דבר בקשר לזה. צריך להוריד את המחירים ולסייע למי שאין לו דירה. המצב הזה רק גורם לקיטוב חברתי גדול עוד יותר. מחאה כבר הייתה, ולא עזרה. לא יודע מה עוד אפשר לעשות".

גם מארגן היריד, יו"ר מרכז הבנייה ערן רולס, מסתובב בין הרוכשים הפוטנציאלים למשווקי הדירות ומדבר על מדינה שמנותקת ומתעלמת מאחת הבעיות הקשות שלה היום: "גדל כאן דור שלם אבוד. יותר ויותר אנשים שלא יכולים בכלל להגיע להון העצמי לרכישת דירה. רק למי שיש אבא עשיר או שקיבל ירושה יכול להרשות לעצמו את זה. הייתי לפני כמה ימים בכנס רואי חשבון, 50% ממי שישב שם בקהל, רואי חשבון צעירים שמרוויחים לא רע, לא מסוגלים לחסוך כסף כדי לקנות דירה. אנשים מסתובבים כאן עם עיניים כבויות. ביבי ולפיד לא רוצים כנראה להוריד את המחירים, הנדל"ן זו משאבת הכסף הכי טובה של המדינה ואי אפשר להתנתק ממנה".

במקביל לאמירות הפסימיות, ייתכן שמבקר אחד שהגיע היום (ו') ליריד מסמן אולי שינוי בקו מחשבה של קובעי המדיניות. בין הזוגות הצעירים והרוכשים הפוטנציאלים שהסתובבו בין עשרות הדוכנים נצפה גם מנכ"ל משרד השיכון שלמה בן אליהו. לדבריו, הוא הגיע ל'הרגיש את השוק', לדבר עם מוכרים וקונים ולראות מה קורה בשטח. בן אליהו התייחס גם לאמירות של האנשים ביריד שנראה שאיבדו כל אמון במערכת ובאפשרות לרכישת דירה במחיר סביר ואמר כי במשרד השיכון יש גם רצון וגם יכולת לשנות את המצב. בין היתר התייחס בן אליהו לתוכנית המקודמת במשרדו בחודשים האחרונים לפרסום סוג חדש של מכרזים תחת הכותרת 'מחיר מטרה'. מכרזים אלו ייועדו לקבלנים שיתחייבו מהרגע הראשון למכור דירות במחירים מופחתים על פי כללי המכרז. יש לציין שנכון להיום טרם אושרה תוכנית זו על ידי משרד האוצר.