רייס: אם איראן לא תנקוט צעדים שניתן לאמתם - לא יהיה הסכם

בקבלת-פנים לרגל יום העצמאות שערכה שגרירות ישראל בוושינגטון, אמר היועצת לביטחון לאומי כי יימשכו המאמצים להשגת הסכם שלום עם הפלסטינים, למרות ה"הפסקה" במו"מ ■ שטייניץ משבח את "ההתקדמות הסבירה" במו"מ עם טהראן

"במילים פשוטות: אם לא נהיה מרוצים (מהתנהלות איראן במו"מ), לא תהיה עסקה". כך אמרה אמש (ב') היועצת לביטחון לאומי בבית הלבן, סוזאן רייס, בקבלת-פנים שערכה שגרירות ישראל בוושינגטון לרגל יום העצמאות.

רייס הדגישה כי איראן תהיה חייבת להסכים ל"צעדים שניתנים לאימות" בכל עסקה פוטנציאלית עם שש המעצמות להגבלת יכולתה לייצר נשק נשק גרעיני. "מוטלת עלינו אחריות לתת לדיפלומטיה הזדמנות להצליח", אמרה רייס למאות המוזמנים. "אבל אמריקה לא תסתפק במילים בעלמא. רק צעדים שניתנים לאימות יספקו אותנו".

היום צפוי להיפתח בווינה סבב נוסף של המו"מ בין איראן לבין 5 החברות הקבועות במועצת הביטחון (ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין) וכן גרמניה והאיחוד האירופי לניסוח טיוטת הסכם גרעיני אפשרי. דברי רייס אמש, והתבטאויותיה הפומביות במהלך ביקור בישראל בשבוע שעבר, נועדו להרגיע חששות גוברים והולכים בממשלת ישראל, שהסכם עם איראן יותיר בידי משטר האייתאללות יכולת לייצר פצצה גרעינית בתוך זמן קצר גם אם תקוצץ התשתית של יכולת זאת.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אתמול, במהלך ביקורו ביפן, כי התכנית הגרעינית של איראן מהווה "סכנה ברורה ומיידית" וכי אין להותיר בידי טהראן שום יכולת להתחמשות גרעינית. אך בעת ביקורה בישראל, הבהירה רייס, שאין כמעט ספק שהאיראנים יורשו להשאיר בידיהם יכולת מסוימת של העשרת אוראניום, כלומר מספר מסוים של צנטריפוגות, אך היא לא נקבה במספר.

לדברי "ניו-יורק טיימס" היום (ג'), מאמינים פקידים ישראליים, שבסופו של דבר יותר לאיראן להחזיק בין 2000 ח-5000 צנטריפוגות. פקידים אמריקאיים אמרו לעיתון, שמטרתם היא לשלול מאיראן מספיק תשתיות העשרה כדי שהיא תזדקק לפחות לשנה כדי לייצר פצצה גרעינית אחת. אך האמריקאים מפזרים ערפל לגבי לוח הזמנים אחרי אותה שנה.

למרות האזהרות הקשות של נתניהו, הודה השר לעניינים אסטטרגיים, יובל שטייניץ, בראיון ל"טיימס", כי ארה"ב ובעלות בריתה השיגו "התקדמות סבירה" במו"מ עם איראן: האיראנים הסכימו, לפחות באופן עקרוני, להכניס שינויי במפעל המים הכבדים שלהם בעראק, שנועד במקורו ליצור פלוטוניום, רכיב בפצצה גרעינית פוטנציאלית.

ועם זאת קרא שטייניץ בראיון לעקר כליל את היכולת הגרעינית של איראן. לדבריו, ניתן ללמוד משני מודלים: לוב וקוריאה הצפונית. "בלוב, כל רכיבי התכנית הגרעינית נמסרו לאמריקאים ולפקחים בינלאומיים והוצאו מהמדינה". בקוריאה הצפונית, הציוד הגרעיני פורק (אך נשאר במדינה) ונבנה שוב".

בנאומה בקבלת-הפנים של שגרירות ישראל, התייחסה רייס גם לקריסת המו"מ בין ישראל לפלסטינים. היא הדגישה כי ממשל אובמה "נותר נאמן" לקידום השלום בין שני הצדדים. "למרות ההפסקה במו"מ, אנו נוסיף לעודד את הצדדים לפעול יחדיו לקראת עתיד של שלום", היא אמרה.

השר שטייניץ, שנאם אף הוא באותה קבלת-פנים, אמר שרוב הישראלים תומכים בעשיית "ויתורים קשים", אם יתקיימו שני תנאים: שלום אמיתי וביטחון אמיתי. "אנו כמהים לשלום לא מפני שמישהו אומר לנו שאנו זקוקים לשלום, אלא מפני ששלום חשוב לישראל ולתושביה".

באירוע נאם גם שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר ונכחו בו, בין היתר, מחוקקים אמריקאים ושגרירים רבים, ובכללם שגרירי מצרים וירדן.