האם אפשר לאלץ משרד פרסום לשלוח נציג לפסטיבל קאן?

‎‎הדס ליבר, סמנכ"לית הקריאייטיב שפוטרה ממשרד הפרסום ‏‏JWT‏, ביקשה לאלץ את המשרד לשלוח אותה לפסטיבל הפרסום בקאן ■ שופט בית הדין לעבודה הבהיר כי לא יחייב את המשרד לעשות זאת, וליבר משכה את עתירתה

יורם דמבינסקי / צילום: איל יצהר
יורם דמבינסקי / צילום: איל יצהר

‎‎עוד בטרם נשרקה שריקת הפתיחה לפסטיבל הפרסום בקאן, כבר ידוע על לפחות זוכה ישראלי אחד: ‏JWT‏ ישראל, שעתיד לקבל את פרס קאן קימרה לקמפיינים חברתיים. לכאורה מדובר באחד הימים המשמחים למשרד הפרסום, אולם בשבועיים האחרונים העיבה על הזכייה מחלוקת משפטית, שהשלב המשפטי הראשון שלה הסתיים ביום חמישי האחרון בבית הדין לעבודה.

הסכסוך נסוב סביב דרישתה של הדס ליבר - עד לאחרונה סמנכ"לית הקריאייטיב של המשרד - שביקשה לכפות על הנהלת המשרד והמנכ"ל יורם דמבינסקי לקחת אותה לתחרות בקאן ולאפשר לה לעלות על הבמה בעת הענקת הפרס בו זכה המשרד.

ליבר, שפוטרה מתפקידה וכבר איננה מכהנת כסמנכ"ל הקריאייטיב, הייתה חלק מהצוות שהגה את הרעיון הזוכה.

כבר עם הצגת הדברים בבית הדין הבהיר השופט לליבר כי אין זה סביר שהוא יכריח או יקבע עבור מעסיק מי יהיה זה שייצג אותו בתחרות, והציע לה למשוך את תביעתה כדי להימנע מתשלום הוצאות בהמשך.

ליבר אכן משכה את תביעתה, אך היא מתעתדת להמשיך בהליכים כנגד ‏JWT‎‏ בטענה לפיטורים שלא כדין ושלילת זכות מוסרית. ‏

‏‎‎פרס מעורבות חברתית

‎‎העבודה אליה מתייחסת ליבר זכתה באתגר הבינלאומי השנתי של ‏Cannes Lions‏ וקרן ‏Bill Gates‏ - ה-‏Cannes Chimera,‏ שבמסגרתו מוזמנת קהילת הפרסום הבינלאומית להיענות לבריף שנוגע לעניין חברתי בעל חשיבות עולמית.

השנה עסק הבריף בנושא "עוזרים לשים קץ לעוני הקיצוני בעולם", תוך התייחסות לכך ש-1.1 מיליארד אנשים חיים עם הכנסה של פחות מ-1.25 דולר ליום.

‏‏JWT‏ הציע כמענה לבריף את הקמת ה-‏CUBE‏ 1.25‏‎‏ דולר - קובייה ייחודית שתוכל להמחיש כיצד נראים חייהם של אנשים המשתכרים 1.25 דולר ליום, תוך שימוש באלמנטים חושיים שכוללים אמצעים ויזואליים, ריח, טמפרטורה ועוד. הנכנסים לקובייה ישלמו 1.25 דולר, ועם יציאתם ממנה הם יוכלו לבחור בין לקבל את כספם בחזרה או לתרום אותו לטובת המאבק בעוני העולמי.

ההישג של ‏JWT‏ ישראל בולט התחשב בעובדה שמעל ל-900 רעיונות מ-79 מדינות בכל העולם הוגשו לטובת הבריף.‏

איומים והכפשות

ליבר איננה נחשבת לאחת ממנהלות הקריאייטיב הממותגות בענף, והתפקיד ב-‏JWT‏ אליו נכנסה לפני כשנה וחצי היה הראשון בו שימשה כסמנכ"לית קריאייטיב. לפני שבועות ספורים החליט דמבינסקי לפטר את ליבר על רקע חילוקי דעות מקצועיים.

ליבר, שתחת כנפי המשרד שפטה בשנה וחצי האחרונות במספר תחרויות פרסום, סירבה לקבל את האפשרות שלא תעלה לקבל את הפרס בקאן. מקורבים למשרד מספרים כי בשבועות האחרונים הסירה ליבר את הכפפות במלחמה מול דמבינסקי, יצרה קשר עם לקוחות בניסיון להכפיש אותו ואף שלחה מכתבים מכפישים להנהלת הרשת באירופה ובארה"ב. עוד על-פי אותם גורמים, בעלה של ליבר איים על סמנכ"ל האסטרטגיה במשרד ושלח לדמבינסקי עצמו הודעות טקסט מאיימות.

‏דמבינסקי אישר ל"גלובס" את הסכסוך עם ליבר. "אני מעל ל-12 שנה מנכ"ל המשרד, עברו תחת ידי עשרות עובדים, ומעולם לא הגעתי לריב עם עובדים - נפרדתי בצורה מכובדת ובוודאי לא הגעתי לבית משפט.

"בשבועות האחרונים נתקלתי בהתנהלות הזויה שלא מוכרת לי, שכללה איומים, מכתבים מכפישים ודרישות הזויות. למרות שבהתחלה ליבר טענה כי היא הוגת הרעיון, היא הייתה חלק מצוות שהגה רעיון, והיום היא כבר לא חלק מהמשרד. אף פעם לא נוסע כל הצוות שהגה את הרעיון. הקרדיט שלה על הפרויקט קיים, אך ברור שההחלטה לגבי מי נוסע היא של הרשת. צר לי שאירוע כה משמח מלווה בקולות כה צורמים במהלכים כל-כך כוחניים ובדרישות הזויות".

‏‏ליבר, לעומת זאת, אמרה בתגובה כי מבחינתה המלחמה רחוקה מלהיגמר - למרות שמשכה את תביעתה לצו מניעה. היא מכחישה כי הכפישה את המשרד ואת דמבינסקי באוזני לקוחות, ומתארת את השיחות איתם כ"שיחות פרידה בהם לא שיתפתי דבר על הסכסוך שלי עם יורם". בנוגע לאיומים שהפנה בעלה לסמנכ"ל האסטרטגיה, היא טוענת כי מדובר "באיום שאם ימנעו ממני לנסוע לקאן, נעשה כל שאפשר במסגרת החוק".

ליבר מאשרת את שליחת המכתבים לחו"ל, אך טוענת כי הם נועדו כדי לשתף את הרשת בהשתלשלות העניינים כדי "למזער נזקים עתידיים". עוד היא אומרת כי מבחינתה הדברים צריכים להתברר בבית משפט ולא בתקשורת, וכי בכוונתה להגיש תביעה על פיטורים שלא כחוק ושלילית זכות מוסרית.