למכורים בלבד

מעריצים שרופים של הביטלס? 90 דקות של הנאה צרופה מחכות לכם ב-yes דוקו

ביטלס / צלם: פיליפ טאונסנד
ביטלס / צלם: פיליפ טאונסנד

"פרידה של הביטלס", יום ג' 22:00, ערוץ yes דוקו

הבה נחסוך לרבים מכם את הצפייה: מי שלא אוהב את הביטלס, מכיר את מילות שיריהם, מצטמרר למשמע קולם, שמע כבר את כל הסיפורים עליהם ורוצה לשמוע עוד - פטור מהצפייה.

עכשיו, כשרק "ביטלמניאקים" נשארו מסביבי, אפשר להגיד "וואו": 90 דקות של הנאה צרופה לפנינו. פרידה קלי, למרות הדמיון לשמה של הציירת בעלת השפם, הייתה בסך-הכול אישה צעירה כאשר החלה לעבוד כפקידה עם להקה שלא רבים שמו לב לכישרונה יוצא הדופן. השאר הוא כמעט היסטוריה.

במשך השנים שמענו סיפורי ביטלס רבים, חלקם מהמקורות הקרובים ביותר כמו יוקו אונו או ג'ורג' מרטין, חלקם מ"אורחים לרגע" בחיי הלהקה כמו עיתונאים וצלמים שתיעדו את פועלה ובדרך-כלל התיאורים שלהם מאכזבים: לראות את הקסם תמיד מעניין הרבה יותר מאשר לשמוע כיצד מבצעים אותו (ואז הוא כבר לא קסם, אלא "טריק").

גם הסרט הזה לא הופך את "סרג'נט פפר" למקורי יותר, את "אלינור ריגבי" לעצוב יותר או את "אני זאב הים" למופרע יותר. לפיכך הוא יעניין בעיקר את המכורים הקשים ללהקה ולתופעה. תודה לאל שיש כה רבים מאיתנו.

* ציון: 8

האדם נגד השיטה

"חלקם של המלאכים", יום ג' 23:45, ערוץ yes3

לא בכל יום יוצא לאדם להציג בזו אחר זו שתי אהבות גדולות שלו. על הביטלס כבר דיברנו, עכשיו בואו ונדבר על ויסקי. אתם יודעים מה, בעצם בואו ונדבר רגע על הפיל במרכז החדר. כמו לא מעט אינטלקטואלים בשמאל הבריטי, גם קן לואץ', הבימאי של הסרט הזה, הוא שונא ישראל גדול. התבטאויותיו מעוררות סלידה גם בקרב האוהבים הגדולים ביותר של יצירתו. עדיין, הסרטים שלו מיוחדים. הוא מציב במרכזם את האדם נגד השיטה.

"השיטה" היא תמיד שילוב של הכוחות הממסדיים והפשע המאורגן שמולם אין לאדם ההגון אלא לקחת את החוק לידיו. כך היה ב"מחפשים את אריק", כך גם בסרט הזה שהוא גם שיר הלל לתעשיית הוויסקי. מעשה בעבריין צעיר שתקף באלימות קשה צעיר אחר. למזלו הוא נדון לעבודות שירות. תוך כדי כך הוא נאלץ להיאבק ביריבים מן העבר, במשפחה של חברתו ההרה ובעיקר בשדים שמקננים בתוכו. ברגע שמתברר שיש לו כישרון נדיר להבחין בטעמים שונים של ויסקי, עולה במוחו רעיון פלילי אמנם, אך כמעט נאיבי שיאפשר לו לפתוח בחיים חדשים. הסרט הזה הופך להרפתקני ומצחיק ככל שהוא מתארך, עד לסופו האופטימי.

* ציון: 9

ליאו-בק

"יומן נעורים", יום ג' 22:00, ערוץ MGM

מי שרוצים, ובמקרה דנן בעיקר מי שרוצות לראות את ליאונרדו דיקפריו בראשית דרכו הקולנועית, מוזמנות לסרט הזה שהוא כבר כמעט בן 20: נער חתיך וכדורסלן מצטיין שחייו מתמוטטים בגלל התמכרות להירואין.

חינוכי עד לזרא, אך עשוי היטב ומעניין.

* ציון: 8