בלי פרופורציות

איך קרה שלחיאני נשאר חופשי - ולופוליאנסקי נשלח לכלא?

שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי
שלומי לחיאני / צילום: תמר מצפי

התגובה של שלומי לחיאני לעונש שהטיל עליו הבוקר (ג') שופט בית משפט השלום בתל-אביב, בני שגיא, חשפה כי אפילו לחיאני הופתע מגזר הדין המקל שהוטל עליו. "חשבתי שהעניין ייגמר אחרת. קשה לי לתפוס כי ההלוואות שקיבלתי בתחילת דרכי לפני למעלה מ-10 שנים בצורה שקופה וגלויה מייצרות תוצאה זו", אמר לחיאני, בתגובה שקרוב לוודאי הכין מראש למקרה שיישלח למאסר.

לחיאני שכח כנראה לעדכן את התגובה, שאותה קרא מהמכשיר הסלולרי שלו. לחיאני הופתע לטובה מהעונש, אך מנגד הפרקליטות הופתעה לרעה, והיא שוקלת להגיש ערעור על גזר הדין.

ההפתעה של הפרקליטות נבעה בעיקר מהעובדה שבמקרים אחרים שבהם הורשעו אישי ציבור בעבירות של הפרת אמונים, הם נשלחו למאסר. כך למשל, המנהל לשעבר של רשות המסים, ג'קי מצא, נשלח לפני מספר שנים לשנת מאסר בכלא, בפרשת המינויים ברשות המסים, בגין הרשעתו בהסדר טיעון בעבירות של הפרת אמונים (ועבירה אחת של סיוע לשוחד).

השופט שגיא נימק את החלטתו להטיל על לחיאני עונש מקל ב-3 סיבות מרכזיות: קבלת האחריות של לחיאני על המעשים והודאתו המוקדמת בכך; תרומתו הציבורית; ובעיקר מעשיו הטובים שנעשו ללא קשר לכהונתו.

שגיא הביא מספר דוגמאות למקרים שבהם נחלץ לחיאני לעזרת אנשים במצוקה ברוחב-לב נדיר, וביקש שלא להתייחס אל המעשים בציניות שבה לעתים חוטאים התקשורת והציבור.

שגיא אמנם קבע כי במעשיו של לחיאני דבק קלון, וכי יש לכך משמעות רבה - של הרחקת האיש שרוצה להיות ראש ממשלה מהזירה הציבורית לתקופה ארוכה - אך שאלת הקלון כמעט לא הייתה שנויה במחלוקת, וסנגוריו של לחיאני אפילו לא טענו להגנתו בעניין זה.

במבט לאחור, אפשר כבר לקבוע כי הסכמת הפרקליטות לוותר ללחיאני על האישום כי מעשיו מהווים לקיחת שוחד, במסגרת הסדר הטיעון, היא שהובילה בסופו של דבר לכך שהוא לא ישב בכלא.

וכך נוצר מצב משפטי ועובדתי בעייתי שבו ראש עיר לשעבר שהורשע בשל כך שביקש וקיבל תרומות עבור ארגון צדקה, דוגמת אורי לופוליאנסקי (שכיהן בעבר כראש עיריית ירושלים), נשלח ל-6 שנות מאסר - בעוד שראש עיר שהורשע כי קיבל (כהלוואות) מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים בעלי אינטרסים בעירו, נשאר חופשי.