המחוזי: טייסים מסחריים יוכלו להמשיך לטוס עד גיל 67

(עדכון) - זאת בכפוף לבדיקות כלליות, רפואיות ומקצועיות, שרשות התעופה האזרחית תבצע להם ■ הפסיקה ניתנה על רקע מאבק הטייסים בהוראת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית, ה-‏ICAO‏, שלפיה גילם המרבי יוגבל ל-65

טייסים משתמשים באייפדים / צילום: סיון פרג'
טייסים משתמשים באייפדים / צילום: סיון פרג'

בית המשפט המחוזי בלוד פסק היום (א') בעתירה שהגיש איגוד הטייסים נגד רשות התעופה האזרחית (רת"א) בדבר הורדת גיל הפרישה, וקבע כי טייסים מעל גיל 65 יוכלו להמשיך לטוס עד גיל 67 בכפוף לבדיקות כלליות (רפואיות ומקצועיות) תקינות שרת"א תבצע להם.

"רת"א הפרה את הוראות החוק בכך שקבעה באופן נחרץ, מראש, כי לא יינתנו פטורים (אישורים להמשיך לטוס מעל גיל 65 ועד 67, ס.פ.‏‎(‎‏. לכן, כל זמן שהחוק עומד בעינו ומעניק שיקול-דעת לרת"א, נדרש המינהל לבחון כל בקשה לגופה ולהכריע בה בהתאם לאמות-המידה המתאימות. מנהל רת"א אינו רשאי להתפרק מסמכויות שניתנו לו בדין", כתבה השופטת אסתר שטמר בפסק הדין.

מצד שני, השופטת דחתה את בקשת האיגוד לחייב את רת"א לבקש החרגה בנושא זה מארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית, ה-‏‎, ICAO‎שכתב את ההוראה להגביל את גיל הטייסים המסחריים ל-65.

הפסיקה ניתנה על רקע מאבק של טייסים מסחריים בהוראת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית, ה-‏ICAO‏, שישראל חברה בו, שלפיה גילם המרבי יוגבל ל-65. ההוראה נכנסה לתוקפה ביום חמישי.

רשות התעופה האזרחית (רת"א) במשרד התחבורה אימצה את ההוראה והורתה לאל-על, ארקיע, ישראייר וק.א.ל (קווי אוויר למטענים) ליישם אותה. המשמעות: עשרות טייסים מעל גיל 65, שהיו פעילים עד סוף השבוע, לא מורשים לטוס.

"23 טייסי אל-על קורקעו"

ניר צוק, יו"ר ועד טייסי אל-על, האשים הבוקר את דוד מימון, מנכ"ל אל-על, בכך שהוא "בחר לזנוח את הטייסים המנוסים ביותר, כשלנגד עיניו עומד רווח כלכלי פסול הנובע מהחלטה אומללה".

לדבריו, 23 טייסים של אל-על מקורקעים מיום חמישי האחרון בעקבות כניסתה לתוקף של ההוראה. "הם קורקעו על-פי החלטה מיותרת של רת"א, החלטה ששוללת מציבור הטייסים הישראלים זכויות יסוד בסיסיות לחופש העיסוק, שהוענקו לכל אזרח על-פי חוקי המדינה", אמר צוק.

בתוך כך, במהלך סוף השבוע הכריזה הסתדרות העובדים על סכסוך עבודה בארקיע, בין היתר במחאה על הורדת גיל הפרישה של טייסי החברה.

בישראייר, לעומת זאת, מנכ"ל החברה, אורי סירקיס, הודיע כי ישראייר בחרה בדרך של פשרה זמנית, שבמסגרתה תעסיק את הטייסים המקורקעים במגוון פרויקטים בתחום הרישוי והבטיחות עד אשר הנושא יוסדר.

מאיגוד הטייסים נמסר כי האיגוד ימשיך להיאבק נגד ההחלטה. ‏‎‎‏

עורכי הדין של איגוד הטייסים, רנאטו יאראק ורון גנט ממשרד מ.פירון ושות', מסרו: "אנו שבעי-רצון מכך שבית המשפט קיבל את עמדתנו וקבע כי מנהל רת"א לא הפעיל שיקול-דעת עצמאי בלא להניח מסד עובדתי המצדיק את החלטתו לבטל את הפטורים לטייסים. מטעם זה קבע בית המשפט כי החלטת רת"א, לבטל באופן גורף את הפטורים שניתנו ולהימנע ממתן פטורים בעתיד - בטלה.

"אין אלא לברך על החלטת בית המשפט אשר קיבל את עמדתנו, לפיה הפעלת שיקול-דעת עצמאי אינה זכות ערטילאית, אלא זו חובה שמוטלת על הרשות, וקבע כי החלטת רת"א להסיר מעצמה את החובה לשקול מתן פטור אינה יכולה לעמוד".