מומחית מטעם המדינה: הקלטות שולה זקן לא נערכו

רב-פקד שרונה כהן שללה מבחינה מקצועית את האפשרות שהקלטותיה של שולה זקן שהוגשו בתיק, נערכו

שולה זקן / צילום: עידו ארז
שולה זקן / צילום: עידו ארז

אמינותן של הקלטות שמסרה שולה זקן לפרקליטות, עמדה היום (ג') במרכז הדיון במשפט טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים. בישיבה העידה מומחית מטעם המדינה, שבין היתר, ניתחה את התדרים בהקלטות כדי לפסול את האפשרות שההקלטות נערכו. ואולם, את התדרים הגבוהים, סיפקו, כרגיל, עורכי הדין הנצים, סנגורו של רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, עו"ד אייל רוזובסקי, והתובע, עו"ד אורי קורב, בוויכוח שהתעורר ביניהם כבר בתחילת הדיון. קשה היה שלא להבחין במיאוס ובעייפות על-פני הרכב השופטים, שנדמה שסבלנותו לטענות הנצחניות של הצדדים פקעה כבר מזמן.

בא-כוחו של אולמרט, עו"ד רוזובסקי, הלין בדיון על התנהלות הפרקליטות, שלטענתו פוגעת ביכולת צוות ההגנה להגן על רה"מ לשעבר, וזאת שלא כדין. לטענת רוזובסקי, ישנם קבצים על מחשבו של נדב זקן, בנה של שולה, שמומחה מטעם ההגנה מצא שייתכן שמדובר בקבצי הקלטות נוספים, שלא הוגשו לביהמ"ש ולא הועברו לצוות ההגנה. מחשבו של זקן נלקח על-ידי המשטרה בהוראת ביהמ"ש, לאחר שהתגלה כי המחשב סונכרן עם מכשיר הטלפון הנייד של שולה זקן, שבאמצעותו בוצעו חלק מההקלטות. בהמשך, נמצאו על המחשב הקלטות שנמחקו ממכשיר הטלפון. הרלוונטיות של ההקלטות שנמצאו על מחשבו של זקן למשפטיו של אולמרט מוטלת בספק ומוכחשת על-ידי הפרקליטות.

עו"ד רוזובסקי גם ביקש להורות למשטרה להאזין לקבצים נוספים - שלפי הבדיקה נמצאים על מחשבו של נדב זקן, וככל הנראה מדובר בהקלטות שמקורן במכשיר הטלפון של נדב זקן עצמו - ולקבוע אם יש בהן רלוונטיות לתיק. אם יימצא שהקלטה מסוימת אכן רלוונטית, ביקש עו"ד רוזובסקי שיתאפשר להגנה לקבל את ההקלטה. עוד הוסיף רוזובסקי כי מן הבדיקה שנערכה עולה כי "הייתה בתוך המחשב של נדב זקן תוכנה שייתכן שמאפשרת עריכת שיחות, אבל לא ברור שהגרסה הספציפית שהותקנה על המחשב של זקן אכן מאפשרת עריכה. המשטרה לא מאפשרת לנו לבדוק את זה ואינני מבין למה". בית המשפט יכריע לאחר הדיון בבקשת ההגנה.

התובע, עו"ד קורב, טען מצדו כי "לאור טענות ההגנה, נמסר המחשב של נדב זקן, ונבדק ונמצא שנמחקו הקלטות, אלא שהתגלה שההקלטות לא רלוונטיות לתיק... עכשיו הם מבקשים להמשיך ולחפש. מדוע לא ניקח מחשב נוסף? הרי יש עוד מחשב בבית משפחת זקן. אין שום אינדיקציה שיש עליו משהו, אבל למה שלא ניקח גם אותו?".

בהמשך טען עו"ד קורב כי הבקשה שהמשטרה תאזין להקלטות מייצרת נטל של ממש על המשטרה. "מדובר בעבודה של ימים", טען עו"ד קורב, וציין כי ידיהם של חוקרי המשטרה מלאות בעבודה. "את הבדיקות שאנחנו עשינו ויותר מהן - עשה מומחה מטעם ההגנה. הבדיקות שערכנו הן בבחינת למעלה מן הדרוש, רק כדי להזים טענה על מחיקת הקלטות רלוונטיות... נתנו להגנה לערוך בדיקות רבות ולא נמצא דבר. הבדיקות שמבקשת ההגנה יפגעו בפרטיות של נדב זקן, ישביתו יחידה במשטרה ואין לכך הצדקה", ציין.

רעשי רקע רציפים

בדיון היום העידה גם רב-פקד שרונה כהן שהגישה חוות דעת מומחה מטעם המדינה בנוגע להקלטות. בחוות דעתה שללה כהן מבחינה מקצועית את האפשרות שהקלטותיה של שולה זקן שהוגשו בתיק, נערכו. הבדיקה נעשתה, בין היתר, על בסיס ניתוח ויזואלי של גרף רמת התדרים וכן על בסיס האזנה לרעשי הרקע של השיחה. כהן הסבירה כי מניתוח צלילי הרקע (לדוגמה - השיר "Let it be" שהתנגן ברקע אחת השיחות בין זקן לאולמרט) עולה שהם רציפים ואינם נקטעים בהקלטות השונות ולפיכך, לטעמה, אין חשש שההקלטות נערכו או "בושלו".

בתחילת החקירה הנגדית של כהן, דיקדק עו"ד רוזובסקי בעובדה שההקלטות שלהן האזינה כהן הינן העתק דיגיטלי של ההקלטות ולא ההקלטות המקוריות מתוך מכשיר האייפון או מכשיר ההקלטה של שולה זקן עצמם. בהמשך, הציג רוזובסקי לכהן חוות דעת ראשונה שכתבה, שבסופו של דבר לא הוגשה לביהמ"ש. את חוות דעת זו ערכה כהן בקשר לשיחות, שלבסוף נמצא שאינן רלוונטיות לתיק. רוזובסקי הראה לכהן סעיף שנכלל בחוות הדעת הראשונה, המבהיר כי ההעתק של ההקלטות שהועברו לה הוא "העתק נאמן למקור". עו"ד רוזובסקי הצביע על כך שסעיף דומה לא מופיע בחוות הדעת החדשה שהוגשה בתיק. כהן ציינה ששכחה לציין את ה"נאמנות למקור", אך הבהירה כי ההקלטות אכן זהות להקלטות ממכשירי ההקלטה.

משפט טלנסקי התחדש לאחרונה, לאחר שאולמרט וזקן כבר זוכו בתיק לפני כשנתיים, בעקבות הראיות החדשות שהציגה זקן, בהן הקלטות שביצעה לשיחות עם אולמרט ויומניה. הודות לראיות החדשות זכתה זקן למעמד של עדת מדינה. אולמרט מואשם בתיק כי קיבל כספים באופן לא חוקי מאיש העסקים האמריקאי-יהודי, מוריס טלנסקי. בית המשפט העליון החזיר את הדיון בתיק למחוזי, תוך שהגביל את הדיון לשאלה אם השימוש בכספים שקיבל אולמרט מטלנסקי ונשמרו בקופה הסודית אצל מקורבו, עו"ד אורי מסר, נעשה למטרות פוליטיות או פרטיות. אם יוכח, על בסיס הראיות החדשות שסיפקה זקן, שהשימוש בכספים היה למטרות פרטיות - אולמרט יורשע.