סיכום שנה בבורסה בת"א: המעו"ף טיפס ב-10.2% ב-2014

מדד ת"א 100 סיכם את 2014 עם עלייה של כ-7% בעוד מדד הגז והנפט נפל בכ-20% בשנה החולפת ■ הלמ"ס: המשק צמח בכ-2.6% ב-2014 ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-1.187 מיליארד שקל

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

הבורסה בת"א סיימה היום (ד') את שנת 2014 בעליות שערים על רקע העליות ברוב שוקי אסיה, ואירופה. גם המסחר בוול סטריט נפתח בעליות קלות. בסיכום השנה מדד המעו"ף הוסיף לערכו כ-10% בעוד מדד ת"א 100 טיפס בכ-7%. מדד ת"א 75 מנגד, ירד בכ-11% מתחילת השנה ואילו מדד הגז והנפט צנח בכ-20% בשנה החולפת. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.187 מיליארד שקל.

התמ"ג של ישראל עלה בשנת 2014 ב-2.6%, בהמשך לעלייה של 3.2% בתוצר בשנת 2013, ועלייה של 3% בשנת 2012. כך דיווחה היום הלמ"ס. נתונים מנוכי עונתיות על התפתחות התוצר לפי רבעונים מראים שברבעון השלישי של שנת 2014 נשמרה יציבות בתוצר לאחר עלייה של 2.0% ברבעון השני ו-2.7% ברבעון הראשון של 2014.

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות אפסילון, מציין בתגובה כי "נתוני התוצר לא הפתיעו והצביעו על צמיחה מתונה של המשק ב-2014. עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שהצמיחה השנה הושפעה מ'צוק איתן' ומכך שההשקעה בנכסים קבועים הושפעה לרעה מחוק מע"מ אפס שפגע בענף הבנייה. לקראת 2015, ניתן להגיד שיותר מכך שהמשק זקוק לקטר צמיחה, הוא זקוק לקונדוקטור טוב. הנתונים שפורסמו היום מראים שיש למשק פוטנציאל צמיחה רב, הוא רק צריך שמישהו יידע איך לממש אותו".

שטראוס רשמה ירידה חדה על רקע הדיווחים כי הממונה על ההגבלים העסקיים, דיויד גילה, שוקל להרחיב את ההכרזה של תנובה ושטראוס כמונופולים. ההכרזה תיעשה בכפוף לשימוע לשתי החברות.

שותפויות "לוויתן" קבוצת דלק , דלק קידוחים אבנר ורציו , המשיכו לרכז עניין על רקע אי הוודאות באשר לפיתוח המאגר לאחר דרישת הממונה על ההגבלים העסקיים לפירוק המונופול של תשובה.

אידיבי פתוח הוסיפה לבלוט בהקשר למאבקים בין שני בעלי השליטה מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין שכל אחד מהם מביא הצעה אחרת לחילוץ החברה מהמצוקה הפיננסית אליה נקלעה. היום פורסם כי הצעתו של בן משה לפתרון המשבר הפיננסי באי.די.בי צפויה להתבסס על מכירת השליטה בכלל ביטוח לידי קבוצת משקיעים בראשות בן משה עצמו.

חברת קפיטל פוינט , המחזיקה בכ-11% מנוירודרם, בלטה לאחר שחברת פיתוח התרופות הישראלית זינקה אמש ב-193% בוול סטריט בעקבות תוצאות חיוביות מניסוי רפואי שלב II שהיא עורכת בתרופה לטיפול בפרקינסון, בקרב 16 חולים. נציין, כי הניסוי הרפואי נמשך וגם אם ניורודרם תצליח בניסוי שלב II, הניסוי המכריע יהיה שלב III ואז החברה תצטרך לקבל אישור מה-FDA כדי לשווק את התרופה בארה"ב, כך שהדרך עוד ארוכה.

המניות הדואליות שחזרו עם פערים חיוביים מוול סטריט רשמו עליות היום במסחר. נציין את אלביט הדמיה , פרוטליקס וטבע .

המשביר 365 מוכרת את מלוא החזוקתיה (100%) ברשת ניו פארם לאיש העסקים יאיר פיליפ תמורת 165 מיליון שקל. פיליפ הוא יזם בתחום הנפט ושותף עסקי לשעבר של משפחת גרמזיאן - משפחה יהודית-קנדית שהונה נאמד במיליארדי דולרים, והיא פועלת בצפון אמריקה בתחום הנדל"ן ובתחומים נוספים.