מחר: הכרעה במשפטו של ראש עיריית ר"ג לשעבר צבי בר

לאחר שמספר ראשי ערים "נפלו חלל", מגיע כעת בר לרגע ההכרעה במשפטו, שבו הוא מואשם בקבלת שוחד של כ-2 מיליון שקל מיזמי נדל"ן ■ הערכות: הסיכוי לזיכוי קטן

צבי בר / צלם: יוסי כהן
צבי בר / צלם: יוסי כהן

יום הדין של צבי בר: ראש עיריית רמת-גן המיתולוגי (לשעבר), צבי בר בן ה-80, ייכנס מחר (ה') בבוקר לאולמו של שופט בית המשפט במחוזי בתל-אביב, צבי גורפינקל, כדי לשמוע את הכרעת הדין במשפטו, בו הוא מואשם בקבלת שוחד של כ-2 מיליון שקל מיזמי נדל"ן ברמת-גן.

לאור מגמת בתי המשפט להחמיר עם נבחרי ציבור שלקחו שוחד, וכאשר העונשים החמורים שנגזרו על מורשעי פרשת הולילנד מהדהדים ברקע, הרי שלפי ההערכות של גורמים המכירים את התיק, הסיכוי לכך שבר יזכה קטן.

אם אכן יהיה זיכוי - הדבר ייחשב לתבוסה של המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, שסירבה במהלך המשפט - כפי שנחשף ב"גלובס" - לחתום על הסדר טיעון שבו יודה בר במירמה והפרת אמונים בלבד, תוך ויתור על עבירת השוחד.

כתב האישום נגד בר ונגד 3 יזמי נדל"ן הוגש בינואר 2013. בר, ששימש כראש עיריית רמת-גן קרוב ל-24 שנה, מואשם בלקיחת שוחד בכמה פרשיות, בהיקף כולל של כ-2 מיליון שקל, וכן בעבירות של מירמה והפרת אמונים, עבירות מס הלבנת הון ושיבוש מהלכי משפט.

שלושת היזמים - שאול לגזיאל, חיים גייר ודוד לוי - מואשמים במתן שוחד, ומחר תינתן הכרעת הדין גם בעניינם.

בר, באמצעות עורכי הדין נבות תל-צור וירון ליפשס, כופר באישומים נגדו וטוען כי כל פעולותיו כראש עיר נעשו באופן ענייני וללא משוא-פנים, וכי הוא קיבל את הכספים מהיזמים כהלוואות אמיתיות וכשרות.

עם פתיחת משפטו הצהיר בר כי הוא "מעולם לא קיבל שוחד מאף אדם, יזם או איש עסקים, גם לא בשקל אחד. הכול פרי דמיונם של חולה רוח ופוליטיקאי ששאיפותיו בעיר נדחקו לפינה, ושחברו יחד כדי להפליל את בר".

כישלון המשא-ומתן להסדר טיעון

האישומים נגד בר מתייחסים לפעולות שביצע כראש עיר וכחבר במוסדות התכנון המקומיים והמחוזיים בשנים 2003-2008. לפי הראיות שבידי הפרקליטות, בר לקח שוחד מיזמי נדל"ן ברמת-גן ובמחוז תל-אביב, במסגרת 4 פרשיות שונות.

בר מואשם שקיבל שוחד מיזמי הנדל"ן, לגזיאל, גייר ולוי וכן מהיזם עמנואל ארביב, המשמש עד מדינה. בתמורה לשוחד, טוענת המדינה, פעל בר כדי לקדם את מיזמי הנדל"ן שבהם היו הארבעה מעורבים. זאת, תוך ביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים כעובד ציבור. חלק מפרשיות השחיתות הנוגעות לבניינים ברמת-גן נחשפו לראשונה ב"גלובס".

במהלך המשפט ניסה בר להגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות שיאפשר לו לסיים את הפרשה ללא הרשעה בשוחד וללא עונש מאסר משמעותי מאחורי סורג ובריח. כפי שנחשף ב"גלובס", לפני מספר חודשים, בר ביקש לחתום על הסדר טיעון דומה להסדר שחתמה הפרקליטות עם ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחיאני, שהואשם בתחילה בשוחד, והורשע לבסוף, במסגרת ההסדר, בביצוע עבירות של הפרת אמונים בלבד.

למרות הדמיון המסוים בין המקרים, סירבה הפרקליטות לנהוג בבר כפי שנהגה בלחיאני. בתום מגעים שנוהלו בין פרקליטיו של בר לבין אנשי התביעה, סירבה המדינה לחתום על הסדר עם בר, והיא נותרה עומדת על אישומי השוחד נגדו.

באישום הראשון מואשם בר בלקיחת שוחד 224 אלף דולר וקבלת טובות הנאה נוספות מהיזמים לגזיאל וארביב, בתמורה לקידום פרויקט "בית ליראור" ברמת-גן. לפי כתב האישום, השוחד ניתן באמצעות החזר הלוואה שלקח בר בלונדון. כספי השוחד, לפי אישום, הולבנו באמצעות העברות כספים במזומן לחברות בחו"ל, ומשם לחשבון ההלוואה של בר בלונדון.

לטענת הפרקליטות, עסקת "בית ליראור" כללה תשלום בסך 250 אלף דולר, שהוגדר על-ידי לגזיאל בפני ארביב כ"עמלה", ושהיה אמור להימסר לידי עו"ד גלוסקה במזומן, מחוץ לגבולות ישראל. אותה "עמלה", לטענת הפרקליטות, הייתה בעצם תשלום שוחד מוסווה שיועד לבר עצמו.

שוחד במסווה של עמלה או הלוואה

לפי כתב האישום, באפריל 2005 נפגשו בר, לגזיאל וארביב במשרדו של בר, שביקש מארביב לסייע לו בנטילת הלוואה באנגליה מחברת גרוב. כבטוחה להלוואה זו הציע בר את דירת מגוריו בלונדון הנמצאת בבעלותו ובבעלות ורעייתו. ארביב הסכים להיות ערב לתשלומי הריבית, ולטענת הפרקליטות, "פעילותו של ארביב מול חברת גרוב תרמה תרומה מהותית לעצם הסכמת גרוב לתת את ההלוואה לבר ולרעייתו". לא זו בלבד - נטען בכתב האישום - אלא שתשלומי הריבית על ההלוואה שולמו למעשה על-ידי ארביב עצמו.

האישום השני מייחס לבר לקיחת שוחד מלגזיאל, שהעביר לבנו של בר מניות בחברה שהייתה בשליטתו. לגזיאל, לטענת הפרקליטות, גם מינה את בנו של בר למנהל בחברה, בתמורה לקידום פרויקט "מגדלי התמרים" המצוי בשטחה התכנוני של העיר ושבבעלות לגזיאל. כמו כן, בר מואשם כי פעל בניגוד עניינים בעת שקידם את הפרויקט, בשל היותו שותף בחברה אחרת עם לגזיאל.

האישום השלישי מייחס לבר לקיחת שוחד בסך 100 אלף דולר מגייר, שהיה בעל עניין בפרויקט חילופי שטחים בעיר רמת-גן בין שכונת "הר נפוליאון" לשכונת "השקמה". השוחד, לפי כתב האישום, הוסווה כהלוואה לתקופה של שנה, שבר לא החזיר במועדה, וההחזר לא נדרש ממנו. כמו כן, בר מואשם כי פעל בניגוד עניינים במסגרת תפקידיו השונים עקב קשריו החברתיים והכלכליים עם גייר. בנוסף,מואשם בר בשיבוש מהלכי משפט במסגרת אישום זה.

האישום הרביעי מייחס לבר לקיחת שוחד בסך 465 אלף שקל וטובות הנאה נוספות מלוי, בעל עניין בפרויקט "הילקרסט" המצוי בשטחה התכנוני של העיר. זאת, בתמורה לקידום הפרויקט והגדלה משמעותית בזכויות הבנייה בפרויקט.

האישום החמישי כולל עבירות מס הכנסה על סכומי השוחד שלקח בר ולא דיווח לרשויות המס.

מצעד ראשי העיר המורשעים: מלחיאני ועד גפסו

צבי בר, לשעבר ראש עיריית רמת-גן, הוא, כידוע, לא ראש העיר היחידי שהסתבך בעבירות שחיתות בשנים האחרונות, והוא הצטרף לשורה ארוכה למדי וארוכה מדי של ראשי ערים ומועצות שנחשדו, נחקרו, והורשעו בשוחד ובעבירות אחרות.

למרבה האירוניה, אחד מראשי העיר החשודים בשחיתות הוא יורשו של בר בראשות העיר רמת-גן, ישראל זינגר. האחרון נעצר בדצמבר האחרון, בחשד כי העניק מינויים לפעילים שסייעו לו לנצח בבחירות לראשות העיר.

הרוב המוחלט של ראשי הרשויות שהועמדו לדין בשנה האחרונה, הורשעו בסופו של דבר לפחות בחלק מהאישומים נגדם. לפני כחצי שנה הורשע שלומי לחיאני, לשעבר ראש עיריית בת-ים, במסגרת הסדר טיעון, בביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים, ונגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות וקלון. ערעור המדינה על קלות העונש עומד תלוי בבית המשפט העליון.

שמעון גפסו, לשעבר ראש עיריית נצרת עילית, הורשע בשבוע שעבר בקבלת שוחד, בכך שלאחר הבחירות לראשות העיר ב-2008 התנה את המשך העסקתה בעירייה של דורה ברן, גרושתו של חבר מועצת העיר, סמיון ברון, בהתפטרותו של ברון מהמועצה.

עוד ברשימת המורשעים: יצחק רוכברגר, לשעבר ראש עיריית רמת-השרון, הורשע בדצמבר האחרון בביצוע עבירות של רישום כוזב, מירמה והפרת אמונים, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף. גזר הדין טרם ניתן.

גם אהוד אולמרט ואורי לופוליאנסקי - מבכירי המורשעים במשפט פרשת הולילנד, הורשעו בשוחד בגין מעשים שביצעו כשעמדו בראשות עיריית ירושלים. אולמרט הורשע במארס אשתקד בקבלת שוחד של כחצי מיליון שקלים מיזמי פרויקט הולילנד בבירה, ונגזרו עליו עונש של 6 שנות מאסר. אולמרט ערער לעליון הן על ההרשעה והן על העונש.

לופוליאנסקי הורשע אף הוא בקבלת שוחד של כ-2 מיליון שקל מיזמי פרויקט הולילנד בירושלים בדמות תרומות לארגון הצדקה "יד שרה", שהוא הקים ועמד בראשו. על לופוליאנסקי נגזר עונש של 6 שנות מאסר, והוא מערער לבית המשפט העליון על ההרשעה ועל העונש.

מי שהודה בדצמבר האחרון בביצוע עבירה על חוק הבחירות אך בית המשפט החליט שלא להרשיעו ולהסתפק בלהטיל עליו עבודות למען הציבור, הוא ראש עיריית טבריה לשעבר, זוהר עובד.