17 עצורים בחשד לעבירות מכס בעשרות מיליונים דרך נמל אשדוד

העצורים חשודים כי ביצעו במשך שנים עבירות הברחה והנמכת מחיר סחורה ביבוא אלכוהול, ובכך גזלו מקופת המדינה יותר מ-30 מיליון שקל, ובנוסף ביצעו עבירות של הלבנת הון ■ המעורבים אינם עובדי הנמל

נמל אשדוד / צלם: איל יצהר
נמל אשדוד / צלם: איל יצהר

נמל אשדוד לא יורד מהכותרות: בזמן שבפרקליטות עומלים על גיבוש כתבי אישום נגד יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, וחשודים נוספים, חושפות היום (ב') הרשויות חשד לפרשת שחיתות נוספת שהתגלתה בנמל אשדוד, הפעם באמצעות הברחת מוצרי אלכוהול יוקרתיים לארץ והתחמקות מתשלום מכס עליהם, אך לא של עובדי הנמל.

כ-200 חוקרי מכס ושוטרים פשטו לפנות בוקר (ב') על מחסני סחורות בנמל אשדוד ועל בתיהם של 17 חשודים, בחשד לביצוע עבירות מכס והלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, באמצעות שימוש בשרשרת חברות בינלאומית במטרה להסוות את העבירות.

העצורים חשודים כי חברו יחדיו וביצעו במשך שנים עבירות הברחה והנמכת מחיר סחורה ביבוא של אלכוהול, ובכך גזלו מקופת המדינה, על-פי החשד, יותר מ-30 מיליון שקל; ובנוסף, ביצעו עבירות של הלבנת הון במיליוני שקלים.

החיפושים נערכו בבתי החשודים ובמשרדיהם, לרבות במחסני הערובה באשדוד. בפשיטה נתפסו מסמכים, מחשבים, רכוש נוסף וחשבונות בנק - לצורכי חילוט - בהיקפים ניכרים.

לפי החשד, הפעילות האסורה נעשתה בתקופה שבה המס על יבוא מותגי פרימיום אלכוהוליים לארץ - כגון וויסקי מסוגים שונים, קוניאק ומשקאות אלכוהוליים אחרים - עמד על 150%.

לפי החשד, במטרה להתחמק מתשלום המס הגבוה, החשודים הצהירו על ערך נמוך מהערך האמיתי. בשלב מסוים גם תשלומי המס המופחתים, שהושגו לפי החשד בדרכי תרמית, היו גבוהים מדי עבור החשודים, והם החלו להבריח את הסחורה ולא לשלם עליה מס כלל.

את המעשים ביצעו החשודים המרכזייםף לפי החשד, באמצעות השתלטות על 3 חברות: חברת עמילות מכס פרטית; חברת מחסני ערובה ("בונדד") הפועלות בסמוך לנמל אשדוד, ושבהן מאוחסנות סחורות בטרם שחרורן מהמכס; וחברה שמייבאת אלכוהול לארץ.

יודגש כי המעורבים אינם עובדי הנמל או חברי הנהלת הנמל.

כך זה עבד-גניבות במכס
 כך זה עבד-גניבות במכס

לפי החשד, חלק מהחשודים פעלו, בין היתר באמצעות אחרים, להשגת שליטה בפועל בחברות המייבאות משקאות חריפים לישראל, במחסן ערובה ובחברת עמילות המכס הפרטית, על מנת ליצור מצג-שווא בנוגע לערך הסחורה עתירת המס שיובאה מחו"ל ואוחסנה במחסני הערובה, כך שהערך המוצג יהיה נמוך משמעותית מהערך האמיתי ששולם. בכך הם שילמו בעבור הסחורה מכס מופחת, תוך הסתרת הרווחים המופקים מכך באמצעות הלבנת הון. בהמשך, לפי החשד, הם פעלו להברחת הסחורה מחוץ לנמל בלי לשלם מסים כלל.

לחשודים מיוחס חשד לביצוע שורת עבירות מירמה ומכס, ובהן קבלת דבר במירמה, הברחה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב, זיוף בנסיבות מחמירות, עבירות על-פי חוק מכס ומע"מ, עבירות על חוק איסור הלבנת הון וקשירת קשר לפשע.

החשדות לפרשת שחיתות זו בנמל אשדוד, שנחשפו היום ושלפיהם קבוצת אנשים גזלו מקופת המדינה עשרות מיליוני שקלים באמצעות הברחת אלכוהול לארץ והנמכת מחיר הסחורה במטרה להתחמק ממס, נתגלו במהלך חקירת פרשת השחיתות המרכזית בנמל אשדוד. עם זאת, עדיין לא ברור אם יש קשר בין פעילותו העבריינית לכאורה של אלון חסן, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר, והאיש שעומד במרכז הפרשה הקודמת, לבין הפרשה הנוכחית.

מיגור העבריינות בנמלים

לדברי רשות המסים והמשטרה, הפשיטה הבוקר בנמל בוצעה במסגרת המאבק למיגור התנהלות עבריינית בנמלי ים, והיא "מהווה המשך לפעילות מודיעינית וחקירתית ענפה בנמל אשדוד, אשר הניבה חשיפת חשדות חמורים לשחיתות שחקירתם הסתיימה זה מכבר, לאחר גיבוש תשתית ראייתית נגד מספר מעורבים".

הרשויות הוסיפו כי לאחר חשיפת פרשת השחיתות הראשונה, המשיכו היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה והיחידה למלחמה בפשיעה הכלכלית, בשיתוף כוח משימה נמלי ים ורשות המסים, בפעילות מודיעינית סמויה במעטפת הנמל - שהובילה לחשיפת הפרשה החדשה.

לדבריהן, מזה תקופה פועלות היחידות באופן סמוי במחסני ערובה בנמל אשדוד, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, וכן מבצעות פעילות חקירתית באירופה, במסגרת שיתוף-פעולה בינלאומי בין רשויות האכיפה.

החקירה מנוהלת בשיתוף עם חטיבת המודיעין, ימ"ר לכיש במחוז דרום, חקירות מכס ומע"מ באר-שבע ויחידת יהלום ברשות המסים, הרשות לאיסור הלבנת הון, המחלקה המשפטית הארצית לתיקי מכס ברשות המסים, ופרקליטות מחוז דרום (פלילי ואזרחי).

מעצר החשודים הוארך

בהתאם להתפתחות החקירה, חלק מהחשודים הובאו לדיון בהארכת מעצרם בבית משפט השלום בכפר-סבא. כך, בית המשפט האריך ב-4 ימים את מעצרו של חיים כהן, בן 38 מאשדוד, אחד החשודים בפרשה. גם מעצרו של חשוד נוסף - יצחק אבוחצירא, בן 39 מאשדוד - הוארך ב-4 ימים.

עורכי הדין רונן רוזנבלום ושלומי ואקנין, המייצגים ארבעה מהעצורים, מסרו כי "מדובר בפרשה שכבר נחקרה בעבר. לא היה מקום לחקור שוב את המעורבים כשהם במעצר".

פרשיות ללא הפסקה

לפני כחודש הודיעה פרקליטות מחוז דרום כי לאחר בחינת חומרי החקירה בפרשת השחיתות בנמל אשדוד, היא מתכוונת להעמיד לדין את אלון חסן, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות.

גם יתר החשודים בפרשה - דוד חסן, בן-דודו של אלון חסן; האחים יניב ואורי בלטר, בעלי חברת דנה שירותי נמל ולוגיסטיקה; ומנכ"ל נמל אשדוד לשעבר, יהושע (שוקי) סגיס - צפויים להיות מוזמנים לשימוע לפני העמדה לדין על-ידי הפרקליטות.

באוקטובר 2014 המליצה המשטרה לפרקליטות על העמדתם לדין של המעורבים ב"פרשת נמל אשדוד", המלצה שאותה מאמצת כעת הפרקליטות. את סגיס המליצה המשטרה להעמיד לדין בגין עבירות של מירמה והפרת אמונים בתאגיד. את דוד חסן ואת האחים יניב ואורי בלטר המליצה המשטרה להעמיד לדין בגין עבירות של סחיטה באיומים, קבלת דבר במירמה ועבירות נוספות.

ההמלצה, שעומדת להפוך בקרוב לכתב אישום, נוגעת ל-3 פרשיות משנה:

א. פעילות חברת "דנה" שסיפקה שירותי תפעול ולוגיסיטיקה בנמל.

ב. פרשיית חברת הניקיון "הופס" שבבעלות אלון חסן.

ג. פרשיית חברת "צ'יף אסיה".

לפי החשד, "ההתקשרות בין חברת 'דנה' לגופים שהיו זקוקים לשירותיה - החברות כיל, שמן ונשר - נכפתה לכאורה באמצעות הפעלת לחץ והצגת מצג-שווא בפני החברות, תוך ביצוע עבירות פליליות, לרבות סחיטה באיומים על-ידי מנהלי חברת 'דנה', תוך מעורבותו של חסן וניצול השפעתו ומעמדו של חסן ללחוץ על החברות להתקשר בחוזים אלה. כל זאת באופן שבו היה ברור לחברות כי ללא ההתקשרות עם 'דנה', לא תתאפשר עבודתם בנמל".

בנוסף לכך, המשטרה מצאה כי ההתקשרויות עם חברת "דנה" נעשו על אף העובדה שהן גרמו לפגיעה משמעותית בהכנסותיה של חברת נמל אשדוד הציבורית, ובידיעה או בעצימת עיניים של המנכ"ל סגיס ובעלי תפקידים נוספים.

עוד נמצא כי "מנהלי חברת 'דנה' וחסן עשו שימוש לכאורה בכספים שהושגו כתוצאה מביצוע העבירות הפליליות, בשווי המוערך ביותר מ-20 מיליון שקל, במסגרת ההתקשרויות של חברת 'דנה' עם חברות ששכרו את שירותיה".

בנוגע לפרשיית חברת הניקיון "הופס" (שבבעלות חסן), המוכרת את חומרי הניקוי שלה לחברת "קליר", המשטרה מצאה בחקירתה כי חסן ניצל לכאורה את השפעתו בנמל כדי להביא לזכייה חוזרת ונשנית של "קליר" במכרזים לעבודה בנמל. בחלק מהמקרים נמצא כי לא בוצע כלל מכרז.

בנוגע לפרשייה השלישית, המכונה "צ'יף אסיה", מצאה המשטרה כי אנשי חברת "דנה" התקשרו לכאורה עם אנשי חברת "צ'יף אסיה" בקשר לרכישת דלק לתדלוק אוניות, החשוד כגנוב, כאשר שווי ההתקשרות בפועל היווה מחצית בלבד מסכום ההשקעה שדיווחה כמתחייב.