דיון חירום בבורסה באפשרות שפריגו תימחק מת"א

אם וכאשר תושלם רכישת פריגו ע"י מיילאן, "המשמעויות יהיו דרמטיות מבחינת הבורסה - כיווץ של כ-5% במחזורים ופגיעה במדדים מרכזיים"

בבורסה לני"ע חוששים מגריעתה הצפויה של חברת התרופות פריגו מהמסחר בישראל, אם יושלמו רכישתה או מיזוגה בחברת התרופות האמריקאית מיילאן. ל"גלובס" נודע כי היום נערך דיון חריג של בכירי הבורסה שעסק בסוגייה זו וניסה להעלות דרכים כדי למנוע פגיעה קשה בפעילות המצומצמת גם כך בבורסה המקומית.

בפורום הפנימי נטלו חלק מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, והיו"ר אמנון נויבך, שמתייחסים לנושא כמעט כאל מקרה חירום. השניים נערכים למצב בו יידרשו להיפגש עם ראשי מיילאן במסגרת ניסיון לשכנעם לבצע רישום כפול בת"א. זאת, במסגרת מאמצים של הבורסה שנועדו כדי למנוע פגיעה במסחר בבורסה בת"א.

"הסיפור של פריגו יכול לקרות כל יום והמשמעויות מאוד דרמטיות מבחינת הבורסה", אומר היום גורם המעורה בנושא. לדבריו, "ההשלכה לגבי הבורסה עלולה להיות מאוד קשה - כיווץ של כ-5% במחזורים ופגיעה במדדים מרכזיים שפריגו נסחרת בהם". אמש השתתף יו"ר רשות ני"ע, שמואל האוזר, בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2, ושם אמר בין היתר כי "אנחנו צריכים להיות מודאגים, היקפי המסחר רחוקים מאיפה שהם צריכים להיות", והוסיף ש"הבורסה לא עושה את תפקידה... חייבים לעשות שינוי מבני בבורסה, זה דבר דרמטי".

חלק משמעותי ממדדי הבורסה

פריגו היא חברת תרופות אמריקאית שנסחרת בת"א במסגרת רישום כפול מאז רכשה את חברת אגיס הישראלית לפני כעשור. בתקופה זו זינקה המניה פי 10 בערך. אם החברה אכן תימחק כעת מהמסחר, הרי שהתמונה הקודרת אותה צייר האוזר, תקבל גוונים כהים אף יותר. זאת משום שפריגו שווה כיום כ-28 מיליארד דולר והיא מהווה נדבך מרכזי במדד ת"א 25, שם משקלה היה הבוקר כ-11.85%. פריגו מהווה חלק משמעותי גם מספר במדדים נוספים, בהם ת"א 100, מדד תעשייה, ומדד כימיה, גומי ופלסטיקה.

במסגרת הדיון שנערך היום בבורסה נדונו שני תסריטים: הראשון הוא של רכישת פריגו בעסקת מניות (שבמסגרתה יקבלו מחזיקי המניות של פריגו מניות מיילאן). במקרה זה תהיה למיילאן, הרוכשת, מאסה של משקיעים "ישראלים" כך שיהיה היגיון בשכנועה לבצע פה ברישום כפול. בבורסה ישמחו אם במיילאן יבחרו לעשות זאת, ובמסגרת זו הם נערכים לטוס כדי לדון עם ראשי החברה האמריקאית באפשרות להירשם למסחר כפול ולהיות חלק מהבורסה המקומית, בדומה למה שעשתה פריגו לאחר שרכשה את אגיס לפני כעשור.

התסריט השני, המועדף פחות מבחינת ראשי הבורסה, הוא רכישה של פריגו במזומן. במקרה זה, ראשי הבורסה שמים את יהבם על האצה ביישום והטמעת האפשרות לרישום של מניות חברות זרות למסחר בבורסה בת"א ללא צורך בקבלת אישור החברה הזרה (המנפיקה) לכך, ומבלי שרישום כזה יהא כפוף לדיני ני"ע בישראל. נושא זה נדון לאחרונה גם עם ראשי רשות ני"ע ונציגים מהשוק והאקדמיה, והוא עדיין לא מוכן להטמעה מיידית.

לפני כשבוע וחצי הודיעה פריגו כי מיילאן הציעה לרכוש אותה בעסקת מזומן ומניות ולפי מחיר של 205 דולר למניית פריגו. המחיר שיקף פרמיה של 24.5% על שער הסגירה של פריגו יום קודם לכן בנאסד"ק. מאז סגרה מניית פריגו את רוב הדיסקאונט, ועלתה ב-21%).