ענת לוין עושה סדר בכנ"ף ומשנה מדיניות השקעה

מגייסת את אמיר ארגמן מאופנהיימר לזרוע ההשקעות של כלל ביטוח ■ החשיפה למניות בחו"ל גדלה לכ-60%, לעומת יחס של 50-50 קודם לשינוי במדיניות

ענת לוין / צלם: דור מלכה
ענת לוין / צלם: דור מלכה

זרוע ניהול ההשקעות של כלל ביטוח משנה את פניה. לאחר עזיבות, חלקן יזומות, של בכירים בזרוע ניהול ההשקעות בשנים עברו, ענת לוין, מנכ"לית כנ"ף הנכנסת, משנה את פני החטיבה - הן מבחינה פרסונלית והן בתפיסת ניהול ההשקעות. ל"גלובס" נודע, כי בצל שינוי ברור שנעשה בחודשים האחרונים במדיניות ההשקעות של החברה, תוך שימת דגש על הגדלת ההשקעה באקוויטי ובחו"ל, מצטרף לחברה אמיר ארגמן מאופנהיימר.

ארגמן, רו"ח וכלכלן שהתגייס אחרי לימודיו כעתודאי, ובהמשך שירת בקבע במשרד הביטחון, ישמש בכנ"ף כאסטרטג שווקים ראשי. מדובר בתפקיד חדש בחברה, שנועד "לחיזוק המקצועיות והאתגר בניהול השקעות גלובלי", כדברי גורם בכיר בכנ"ף. זהו המינוי השני שלוין מבצעת לאחר כניסתה לתפקיד מנכ"לית כנ"ף, לפני קצת יותר משלושה חודשים, בהמשך למינויו של אלון וקסמן מלאומי, שינהל את תחום הנדל"ן בכנ"ף.

ניהול חטיבת השקעות ואיושה אינם אתגרים חדשים עבור לוין, שבעבר קידמה מאוד את מערך ההשקעות בקבוצת מגדל. לצדה של לוין ניצבת גם לימור דנש, שהצטרפה לכנ"ף ביולי האחרון, ומנהלת את השקעות העמיתים (בהיקף של כ-120 מיליארדי שקלים). במסגרת זו דנש, שהייתה בעבר מנהלת ההשקעות הראשית של הנוסטרו בקבוצת מגדל, מובילה בחודשים האחרונים כמה שינויים בתפיסת ההשקעות בקבוצה.

יגדילו גם חשיפת חוב לחו"ל

ברבעון הראשון של 2015 רשמו התיקים השונים של כספי העמיתים בכלל ביטוח תשואה מצטברת של מעל ל-5%, וככל הנראה המגמה החיובית מאוד הזו נמשכה גם לתוך חודש אפריל. זאת, בדומה למגמה שככל הנראה אפיינה גופים רבים בשוק.

על כל פנים, במחצית השנייה של 2014 החלו להיעשות שינויים בתיקים השונים של כלל ביטוח, בהיקפים של מיליארדי שקלים. בראש ובראשונה מדובר בהגדלת רכיב המניות בתיקים בצורה משמעותית, בסדרי גודל ניכרים של כ-5% מהתיק הכולל, תוך הגדלת הדמיון בין התיקים השונים (ביטוח חיים, גמל ופנסיה). כך למשל, רכיב המניות בתיק הפוליסות המשתתפות ברווחים צמח מכ-38% ל-43% בתיק לאחר השינוי, ומכ-35% לכ-40% בגמל ובפנסיה.

במקביל, כך נודע, בכנ"ף הובילו מהלך של גידול בחשיפה לחו"ל במניות, שעומדת כיום על כ-60% לעומת 40% בישראל, וזאת לעומת יחס של 50-50 קודם לשינוי במדיניות. בפעילות הפנסיה שמנוהלת בכנ"ף מדובר בכ-65% מהמניות - בחו"ל.

למול הגדלת רכיבי האקוויטי, בכנ"ף הורידו בחודשים האחרונים את היקף החוב הקונצרני בארץ ובחו"ל. עם זאת, צפוי שבכנ"ף יגדילו את החשיפה לחוב בחו"ל, לצד פעילות המניות בחו"ל.

בזרוע ניהול ההשקעות של כלל ביטוח ממשיכים לסמן את תחום ההשקעות האלטרנטיביות כמעניין, בדגש על פעילויות פרייבט אקוויטי, תשתיות (בדגש על פרויקטים בחו"ל) והגדלת תיק האשראי ותיק המניות הלא סחירות.

בדומה לגופים אחרים, גם בכלל ביטוח נדרשים למצוא תשואה באפיקים מסוכנים יותר, כשאפיקים סולידיים במיוחד מניבים אפילו ריבית שלילית. לאור זאת, בכנ"ף דנים כיום מה לעשות עם המזומנים הגדולים שנמצאים בתיקים.

נוסף על כך, כפי שגם בא לידי ביטוי בתשואות ברבעון הראשון, האלוקציה בחו"ל התמקדה יחסית באירופה, בדגש על גרמניה, והחזקת חסר בארה"ב וחשיפה מאוד גבוהה יחסית ליפן ולסין. זאת, ללא החזקה של ין ואירו, אלא באמצעות חשיפה לדולר.