רוטשטיין דורש חל"ת משיבא - ליצמן מסייע לו

מנכ"ל שיבא מבקש חל"ת במקום פרישה, כנראה עד ש"היורש" שלו יעמוד בתנאי המכרז ■ בנציבות שירות המדינה עשויים להסכים לביטול ההליך המשמעתי נגדו רק במקרה של פרישה ■ ליצמן: "לא אתן לאף אחד לסכל את המינוי"

גורמים במערכת הבריאות נדהמו לגלות בימים האחרונים כי מחזיק תיק הבריאות יעקב ליצמן לא רק מקדם את מינויו של מנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין, לתפקיד מנכ"ל הדסה למרות דוחות ביקורת בעייתיים ותובענה משמעתית שגובשה נגדו, אלא גם פועל בניסיון לממש חלק משורה של תנאים שהציב רוטשטיין בדרך לתפקיד.

על-פי השיחות שליצמן ומקורביו קיימו בזמן האחרון, פרופ' רוטשטיין דורש כי המעבר להדסה ייעשה ללא הקדמת פרישתו בשנתיים משירות המדינה, אלא באמצעות חופשה ללא תשלום (חל"ת). חופשה כזו תאפשר לו גמישות רבה, לרבות האפשרות לחזור לשיבא בתוך תקופה קצרה אם ההרפתקה בהדסה לא תעלה יפה.

עוד מבקש רוטשטיין, שלא למנות במקומו מנכ"ל קבוע אלא ממלא מקום לשנתיים - תקופה ארוכה לכל הדעות. על-פי הערכות, הדבר נועד כדי להכשיר את מינויו של פרופ' יצחק קרייס לתפקיד, שאינו עומד לפי שעה בקריטריונים של נציבות שירות המדינה משום שעליו להשלים התמתחות של שנתיים במינהל רפואי.

כפי הנראה, רוטשטיין מבקש כי ממלא המקום יהיה סגנו, פרופ' שלמה נוי, המשמש גם כמנהל בית החולים השיקומי בתל-השומר. "אני מאמין בקרייס", אמר בעבר רוטשטיין לרוני לינדר-גנץ מ"הארץ". "מבחנו של מנהל אחראי הוא לא רק להצטיין בניהול, אלא גם להעביר שרביט בצורה מסודרת לבא אחריו, באופן שבו ההצלחה לא תיקטע", הסביר.

אלא שבכירים במערכת אמרו היום ל"גלובס" כי לא ייתכן שרוטשטיין ימשיך לנהל את שיבא מרחוק ו"ימליך מלכים" כהגדרתם, אף שמינוי מנכ"ל תלוי בהליך מכרזי שבו ראוי שיתמודדו מי שכבר היום מנהלים בתי חולים, מה שלא ניתן לומר על קרייס. עוד הם טוענים, כי ההתעקשות של רוטשטיין שלא להתנתק משיבא ולקבוע את זהות מחליפו צריכה להדליק נורות, במיוחד לאור הפרשיות הרבות בהן היה מעורב.

גורמים בנציבות הטילו ספק רב בהיתכנות שתתאפשר לרוטשטיין חופשה ללא תשלום גם אם הדבר יוצג על-ידי ליצמן כ"משימה לאומית לצורך הצלת הדסה" - זאת הן משום שהדסה אינה משתייכת רשמית לסקטור הציבורי, והן על רקע התובענה המשמעתית שהנציבות עומדת להגיש כנגד רוטשטיין בפרשת ה"קלאס קליניק".

התובענה בדרך

ל"גלובס" נודע כי בנציבות שירות המדינה החליטו שלא לחכות לחתימה הפורמלית של משרד הבריאות והפעילו את סמכותם לחתום בעצמם על התובענה המשמעתית שגובשה. התובענה תוגש בימים הקרובים לבית הדין למשמעת של הנציבות, ועל-פי הערכות מדובר בשורה של אישומים קשים ולפיהם רוטשטיין ידע, אישר ואף עודד לבצע ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר.

על-פי הערכות, בנציבות שירות המדינה ישקלו לבטל את ההליך המשמעתי נגד רוטשטיין רק בכפוף לפרישתו המוחלטת משירות המדינה, וזאת רק לאחר שהתובענה תוגש רשמית לבית הדין.

מחזיק תיק הבריאות, סגן השר יעקב ליצמן, סיפר בשיחה עם "גלובס" כי נפגש לאחרונה עם נציב שירות המדינה משה דיין, אולם לדבריו אין הוא מתכוון להתערב בשיקולים של הנציבות.

ליצמן אישר כי הוא שוחח גם עם רוטשטיין על התנאים השונים למינויו בבית החולים הדסה, אך ציין כי מי שיסגור סופית את התנאים הוא משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות המיועד שצפוי לנחות בישראל בשבוע הבא.

ככלל, ליצמן לא מייחס חשיבות רבה מדי לפרשת הקלאס-קליניק ("הם עשו שם את מה שרופאים אחרים עושים מחוץ לבית החולים"), וגם לא לדוח של החשבת הכללית באוצר שהצביע על אי-מינהל תקין לכאורה מצד הנהלת שיבא ("דוח מבקר רגיל").

לדבריו, חיזוק הדסה הוא בגדר משימה לאומית ורוטשטיין הוא המתאים ביותר לתפקיד. "אני לא חוזר בי מהמינוי הזה ואני לא אתן לאף אחד לסכל אותו. אנחנו נפעל לפי הכללים ורוטשטיין יגיע להדסה לפי הכללים. הדסה צריך את רוטשטיין כרגע, צריך מנכ"ל חזק. אני יודע דבר אחד - ירושלים בלי הדסה זו לא ירושלים, ולכן צריך לסדר את זה".

בג"ץ נגד המינוי?

ובזמן שליצמן מדבר על המינוי של רוטשטיין כמעשה עשוי, בארגון נשות הדסה, שנחשב עדיין פורמלית לבעלים של הדסה, דבקים בגרסה לפיה "כאשר שמו של רוטשטיין יעלה, ועדת האיתור בראשות יו"ר הדירקטוריון ארז מלצר תבחן את המועמדות". בפועל, מקורות במערכת הבריאות מציינים כי מלצר עצמו הבהיר כי הוא מאוד רוצה לראות בתפקיד את רוטשטיין, כך שאם לא יהיו הפתעות מיוחדות נראה כי רוטשטיין עולה בקרוב לירושלים.

במערכת הבריאות יש מי שמתריע היום מפני המוסר הכפול לכאורה שמשדרת המדינה במינוי הזה: מחד מבקשים מהמנהלים לעמוד בכללים של מינהל תקין, ומנגד מעניקים "פרס" למי שעבר באופן בוטה על אותם כללים.

על-פי אחד הגורמים במערכת, לא מן הנמנע כי בסופו של יום תוגש כנגד המינוי עתירה לבג"ץ או פנייה למבקר המדינה.

בהנהלת שיבא ובנציבות שירות המדינה העדיפו שלא להגיב לידיעה.