נעילה שלילית בת"א בעקבות שוקי העולם: המעו"ף נפל 4%

מחזורי המסחר גבוהים - 1.4 מיליארד שקל ■ הערכות בשוק: בנק ישראל יתקשה להישאר אדיש - יוריד את הריבית ■ עליות באג"ח הממשלתיות השקליות ■ אסטרטגים בוול סטריט: "זו לא מפולת"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') בירידות שערים חדות בעקבות הנפילות ברחבי העולם בסוף השבוע. בוול סטריט, מדד הדאו ג'ונס נפל ב-3.1% ביום שישי ונכנס רשמית לקטגוריית תיקון לאחר שהשלים צניחה של 10% מהשיא שנרשם במאי. מחזור המסחר היום בבורסה הסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל, גבוה משמעותית מהממוצע בימי א'. מניות הביומד והמניות הקטנות הובילו את הירידות, ואילו במדד ת"א-100 לא ניתן היה למצוא היום אפילו מניה אחת שעלתה.

במשך כל השבוע החולף הייתה אווירה מתוחה בשווקים בעקבות הפיחות שביצע הממשל הסיני ביואן ביום ראשון, ויש מי שהזהיר כי התפנית קרובה ו"נפילה כואבת" נמצאת במרחק של ימים ספורים. ביום שישי בבוקר פורסם בסין מדד מנהלי הרכש שירד לשפל של 6.5 שנים והצביע על האטה חריפה בסין, יותר מכפי שחשבו בשווקים. ההאטה הזו מצטרפת לירידות חדות במטבעות השווקים המתעוררים, מה שצפוי לפגוע ברווחיהן של חברות מערביות רבות הפועלות באותם שווקים.

 

תיקון בשווקים - סיקור מיוחד:

אסטרטגים בוול סטריט בטוחים שהשווקים יזנקו עד סוף השנה

"אל תיכנסו למניות למרות כל מה שהמומחים אומרים"

הלמן אלדובי: חכו, אל תמכרו מניות; לא בטוח שזה שינוי מגמה

"התייקרות המימון בארה"ב עלולה להביא למחנק אשראי"

מומחים: התיקון יימשך, אבל מתחילות להיווצר הזדמנויות

הנפילות בשווקים: זה כל מה שאתם צריכים לדעת

המאמר שמפחיד את וול סטריט: "צניחה של 70% בדאו ג'ונס"

"להיזהר מהשווקים המתפתחים"

אז לאן הולכים מכאן? נראה כי הדעה הרווחת בוול סטריט היא כי התיקון יימשך, אך קשה למצוא אנליסטים ומנהלי השקעות הסבורים כי זו תחילתה של מפולת. הכלכלנים מעריכים כי התיקון הקרוב ייצור הזדמנויות קנייה, אך יש להמתין עוד ולתת לו למצות את עצמו.

בישראל יגיבו כמובן לנעשה בשוקי העולם בסופ"ש, אך גם יתכוננו להחלטת הריבית של בנק ישראל ביום שני. אחרי נתוני התמ"ג המאכזבים בשבוע שעבר והירידה בציפיות האינפלציה, נראה כי הערכות בנק ישראל לעלייה באינפלציה וצמיחה איתנה הולכות ומתפוגגות. בשוק מעריכים כי בנק ישראל יתקשה להישאר אדיש נוכח הנתונים האחרונים, ויוריד את הריבית לשפל היסטורי. למעשה, הירידות החדות בשווקים, המאיימות על הצמיחה העולמית, יכולות רק לדרבן את בנק ישראל לפעול.

דודי רזניק, מנהל מחלקת המקרו בלאומי שוקי הון, מעריך שבנק ישראל כנראה יוריד מחר את הריבית, ובמקביל תנאי השוק הנוכחיים יגרמו לפדרל ריזרב לדחות את העלאת הריבית בארה"ב לתחילת 2016.

"עד השבוע האחרון נראה היה כי הסיכויים להורדת ריבית בישראל קלושים, אולם לאור ההתפתחויות בשבוע האחרון, ובעיקר לאור סביבת האינפלציה הנמוכה והעובדה כי השקל התחזק מאוד בחודשים האחרונים מול סל המטבעות, בהחלט גוברים הסיכויים להורדת ריבית ואולי אף בהחלטה הקרובה השבוע", כותב רזניק בסקירה שפרסם היום.

מבין המניות שבלטו בשוק, מניות הבנקים - כמו לאומי , הפועלים ודיסקונט - ריכזו עניין רב בעקבות הנפילות במניות הפיננסים בחו"ל. כמו בכל פעם שישנה פאניקה בשווקים, גם הפעם מניות הפיננסים נמצאות "בחזית האש" וסופגות מכות קשות.

מניות הטכנולוגיה והביומד הנסחרות בת"א ובוול סטריט חזרו ברובן עם פערי ארביטראז' שליליים, כמו למשל טאואר (6.6%-), ביוליין (7.5%-) כן פייט (5.3%-) ומג'יק (5%-).

גם טבע חזרה עם פער שלילי של 3.3% והעיקה על השוק.

מניית פז נסחרה על רקע הדוחות הרבעוניים שפרסמה הבוקר החברה, עם זינוקים חדים ברווחים הודות לירידה במחיר הנפט ששיפרה את מרווחי הזיקוק. (לסיפור המלא)