מפרק רשות השידור יפטר כל העובדים עד אוקטובר?

הערכות: הסיבה לסעיף הדרמטי, שיעלה לאישור בקריאה שנייה - מעטים בלבד מ-1,580 עובדים ברשות השידור ביקשו לפרוש ■ לפי שעה לא ברור כמה עובדים יוכל מפרק רשות השידור לשכור מחדש

פרופ' דוד האן / צילום: גיא כושי ויריב פיין
פרופ' דוד האן / צילום: גיא כושי ויריב פיין

תזכיר חוק תאגיד השידור הישראלי החדש, כפי שנוסח על-ידי משרד התקשורת לקריאה שנייה ושלישית והגיע לידי "גלובס", מאפשר למפרק רשות השידור, הכנ"ר פרופ' דוד האן, לפטר את כל 1,580 עובדי רשות השידור כבר ב-30 בספטמבר 2015.

הכנ"ר יוכל לשכור מחדש את כמות העובדים הדרושה לו לטובת המשך ניהול הרשות עד לסגירתה המתוכננת במארס 2016. לפי שעה לא ברור כמה עובדים הוא יוכל לשכור, וככל הנראה האן מתנגד לכך שהחוק יציין מגבלה כלשהי.

על-פי ההערכה, הסיבה העומדת מאחורי הסעיף הדרמטי היא מיעוט העובדים ברשות השידור שביקשו פרישה. עד כה מדובר בפחות 100 עובדים שחתמו בפועל על מסמכי הפרישה מרצון, אולם ברשות השידור אומרים כי מאות עובדים ביקשו לקבל פרטים לתנאים המגיעים להם ולא קיבלו מענה.

קובלנץ יוכל לגייס

עוד על-פי תזכיר החוק, שתוקן על-ידי השר אופיר אקוניס לקראת עלייתו לדיון ב-30 באוגוסט בוועדת הנגבי בכנסת, נותר על כנו הסעיף לפיו המנהל הזמני, אלדד קובלנץ, יהיה רשאי לקבל לעבודה, לפני מארס 2016, עד 400 עובדים הנדרשים לשם היערכות להקמת תאגיד השידור הישראלי.

עובדי רשות השידור או הטלוויזיה החינוכית יוכלו להתקבל לעבודה ללא מכרז. עם זאת, נודע כי המגבלה לפיה לא יוכל קובלנץ לשכור עיתונאים בוטלה, והוא יוכל לעשות זאת גם ללא מינוי עורך ראשי.

סך-כל מספר העובדים שיתקבלו לעבודה בתאגיד השידור הישראלי החדש יהיה טעון אישור של הממונה על אגף התקציבים באוצר.

כפי שנכלל בתיקון החוק המקורי, האוצר יממן את רשות השידור רק אם תבוצע התייעלות בעלויות השכר ב-10 מיליון שקל פחות בחודש אוקטובר, לעומת חודש ספטמבר, ופינוי של מתחם "שרונה" בתל-אביב עד לחודש אוקטובר. על-פי התיקון הנוכחי, די יהיה בהצגת חוזה למקום חלופי בתל-אביב ולא מעבר בפועל.

אוהד יחזקאלי, יועץ תקשורת לשר אקוניס, מסר כי "השר אקוניס נחוש לקדם חקיקה שתבטיח את הקמת תאגיד שידור ישראלי שיחל בשידוריו במארס 2016. אחרי הקריאה השנייה והשלישית הצפויה ב-2 בספטמבר, תמושש גם ההבטחה לביטולה של אגרת הטלויזיה, רטרואקטיבית, החל מינואר 2015. במקביל, נמשכת ההידברות בין משרד האוצר, התקשורת וההסתדרות על סעיפים העוסקים בעתידם של עובדי רשות השידור".

ברשות השידור תקפו את התיקון לחוק. יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, אחיה גינוסר, מסר בתגובה לתזכיר החוק החדש כי הוא "מקווה שהספין הנפשע הנלוז, שהממשלה מנסה לעגן אותו בחקיקה הזויה, יירד מסדר היום ולא יגיע להצבעה בכנסת, וזאת על מנת שלא להכניס את כל המשק לסכסוך עבודה כולל, ארוך ומיותר. אנו נמשיך במשא-ומתן ענייני לקיומה של רשות שידור חזקה ועצמאית - תוך הוקעת מהלכי הפחדה של עיתונאים, בשיטה הנהוגה במשטרים אפלים".

משה שגב, יו"ר ועד ההנדסה והטכנאים ברשות השידור, מסר בתגובה: "עובדי רשות השידור הפכו לשק חבטות - פעם של האוצר, פעם של משרד התקשורת ופעם של הכנ"ר. הם שכחו שמדובר בבני אדם ולא במספר בלבד. מאחורי המספר 1,500 עובדים עומדים משפחות וחיים שלמים שרוצים פשוט להרוס במחי ההחלטה אחת לא אנושית ולא חוקתית. אנחנו נילחם למען הבית שלנו ולמען זכויות העובדים".

כנס תמיכה בבית סוקולוב

בתוך כך, אתמול (א') נערכה פגישה בין ראשי אגודות העיתונאים מול הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם. מטרת הפגישה הייתה להגיע להבנות לקראת הדיון המתוכנן בכנסת. העובדים הדגישו כי הם מעוניינים בכך שמרבית עובדי תאגיד השידור החדש יהיו מבין עובדי רשות השידור הנוכחים.

בדיון שנערך באוצר השבוע ביקש השר משה כחלון מהפקידים, ובראשם המנכ"ל שי באב"ד, להניח לנושא רשות השידור בכל הנוגע להכתבת מדיניות, ולהשאיר את האחריות בנושא לידי השר הממונה.

ביום רביעי הקרוב יתקיים כנס תמיכה בשידור הציבורי בבית סוקולוב שבתל-אביב. יישאו בו דברים עיתונאי רשות השידור, אריה גולן, איתי לנדסברג וכרמלה מנשה; יושבי-ראש אגודת העיתונאים בתל-אביב ובירושלים, רותם אברוצקי ואחיה גינוסר; וכן עיתונאים מכלי תקשורת אחרים, ובהם רינה מצליח, דן מרגלית, עמית סגל ורינו צרור.