הרשת החברתית: איך זה להיות קונסול של כבוד?

קונסול כבוד הוא לא רק מספר לבן לרכב ולעתים חסינות חלקית, אלא גם, ובעיקר, סמל סטטוס נחשק שפותח דלתות אישיות ועסקיות ■ איך מקבלים את הג'וב (בהתנדבות), מה התפקיד דורש, ואילו דלתות הוא באמת פותח?

רני רהב / צילום: סיון פרג'
רני רהב / צילום: סיון פרג'

קונסול כבוד הוא לא רק מספר לבן לרכב ולעתים חסינות חלקית, אלא גם, ובעיקר, סמל סטטוס נחשק שפותח דלתות אישיות ועסקיות. איך מקבלים את הג'וב (בהתנדבות), מה התפקיד דורש, ואילו דלתות הוא באמת פותח? 5 קונסולים של כבוד מסבירים.

"התפקיד לא פותח שום דלתות, אלא מחייב עבודה ללא כל תמורה"

שם: גד נשיץ

תפקיד: עורך דין, שותף וממייסדי משרד עוה"ד נשיץ ברנדס אמיר, קונסול כבוד של איסלנד מ-1956

גיל: 83

מצב משפחתי: נשוי+2

- איך קיבלת את המינוי?

"אבי ז"ל היה קונסול, והתמניתי כקונסול לצדו. אבי יצר את הקשרים הקונסולריים והמסחריים עם איסלנד, והיה מיודד עם ראשי המדינה, לרבות חתן פרס נובל לספרות, הלדור לקסנס. אבי היה דמות מוכרת באיסלנד, כמייסד הקשרים בין שתי המדינות".

- אילו דלתות, אישיות ועסקיות, פותח הטייטל קונסול של כבוד?

"התפקיד לא פותח שום דלתות, אלא מחייב עבודה ללא כל תמורה".

- מה אתה נדרש לעשות במסגרת התפקיד?

"לייצג את איסלנד בכל התחומים, קונסולריים בין-מדינתיים וכלכליים, בהיעדר שגריר תושב בישראל".

- מה אתה הכי אוהב באיסלנד?

"את האופי הידידותי של העם ואת הנוף".

 גד נשיץ / צילום: אייל פרידמן רויטרס ושאטרסטוק
  גד נשיץ / צילום: אייל פרידמן רויטרס ושאטרסטוק

"קשה להתחרות בשילוב של ישראלים והונגרים"

שם: דודי וירניק

תפקיד: נשיא חברת NNG, קונסול כבוד של הונגריה מ-2011

גיל: 61

מצב משפחתי: נשוי+2

- איך קיבלת את המינוי?

"בעקבות פועלי לקידום הקשרים בין ישראל להונגריה, ולבקשת ממשלת הונגריה באמצעות השגריר ההונגרי בישראל".

- אילו דלתות, אישיות ועסקיות, פותח הטייטל קונסול של כבוד?

"אני רואה את תפקידי בעיקר לסייע להונגריה בקידום ושיפור היחסים בין הונגריה וישראל והגדלת שיתופי-פעולה עסקיים, כמו גם השקעות בין שתי המדינות. המינוי הגיע באופן טבעי, בעקבות פעילותי בקידום היחסים בין המדינות. אין ספק שעצם קיומו מסייע בפתיחת דלתות".

- מה אתה נדרש לעשות במסגרת התפקיד?

"אני נפגש עם גורמים שונים בארץ ובעולם ומנסה ליצור שיתופי-פעולה ופעולות שונות לבקשת הממשלה ההונגרית והשגריר. אני עוזר היכן שאפשר וככל שיכול. אני מקפיד מאוד לא לנצל המעמד, ולא לקבל שום טובות הנאה ישירות או עקיפות.

"באחרונה לקחתי על עצמי את ארגונה מחדש של לשכת המסחר ישראל-הונגריה, שתתחיל לפעול בקרוב. הרעיון בקידום לשכת המסחר הוא לעזור לחברות ישראליות והונגריות המעוניינות לשתף פעולה. אנו נסייע לכל חברה לבצע את צעדיה הראשונים במדינה ונסייע לה לפתוח דלתות בטריטוריה חדשה. גם לפני הפעילות הפורמלית תחת לשכת המסחר היו פניות אליי בנושא".

- מה אתה הכי אוהב בהונגריה?

"כמעט הכול - התרבות, התשתיות, הנופים, תרבות העבודה, האנשים והאפשרויות. המנטליות ההונגרית דומה למנטליות שלנו, והיכולות הטכנולוגיות של ההונגרים, לצד יכולות הניהול והשיווק של הישראלים, יוצרות שילוב שקשה להתחרות בו".

דודי וירניק / צילום:סיון פרג' רויטרס ושאטרסטוק
 דודי וירניק / צילום:סיון פרג' רויטרס ושאטרסטוק

"התואר קונסול כבוד לא מזיק, אך כשלעצמו אינו מספיק כדי לבסס פעילות עסקית"

שם: עו"ד עמיחי עורקבי

תפקיד: בעלים ומנהל קרן הון סיכון ישראלית-קוריאנית MAC Fund, קונסול כבוד של מונגוליה מ-2006 ושל קוריאה הדרומית מ-2010

גיל: 43

מצב משפחתי: נשוי+3

- איך קיבלת את המינוי?

"את מונגוליה קיבלתי בעקבות פעילות והיכרות ארוכת-שנים עם בכירים בממשל; ואת קוריאה הדרומית בעקבות היותי יועץ משפטי לממשלת קוריאה הדרומית בישראל ובגין פעילות מגוונת עסקית ותרבותית שלי במדינה".

- אילו דלתות, אישיות ועסקיות, פותח הטייטל קונסול של כבוד?

"למעשה מדובר בתואר 'כבוד', המעניק הכרה בפעילותו של הקונסול למען המדינה הממנה וייצוג האינטרסים שלה בישראל. לעניין הדלתות, תואר קונסול כבוד בוודאי אינו מזיק, אך כשלעצמו אינו מספיק כדי לבסס פעילות עסקית".

- מה אתה נדרש לעשות במסגרת התפקיד?

"מאחר שלמונגוליה אין שגרירות קבע בישראל, אני משמש כנציג המדינה לכל דבר ועניין, לרבות ביצוע פעולות קונסולריות כמו תעודות מעבר, רישום בדרכונים, ויזות וכיו"ב. מטבע הדברים, תפקידו של קונסול הכבוד הופך להיות משמעותי ומורכב בהרבה בהיעדר שגרירות תושבת בישראל.

"בקוריאה הדרומית, עיקר הפעילות שלי נסובה סביב פעילות עסקית ותרבותית. בשני התפקידים הללו, במקביל למחויבות למדינות הממנות, אני פועל לקדם אינטרסים חשובים של מדינת ישראל במסגרת הסברה, חילופי משלחות וכדומה".

- מה אתה הכי אוהב במונגוליה ובקוריאה הדרומית?

"מונגוליה היא דמוקרטיה צעירה, המתפתחת עקב לצד אגודל עם אתגרים פנימיים ובינלאומיים. שילוב של נוף עוצר נשימה וראשוני, אל מול התפתחות טכנולוגית בבירה. קוריאה הדרומית היא בעלת קווי דמיון ואתגרים משותפים לישראל. מאז כינונה של המדינה החצויה ב-1948, התפתחה קוריאה הדרומית למעצמה כלכלית מהחשובות בעולם, ללא משאבי טבע ובזכות הון אנושי ונחישות לאומית. נופיה מרהיבים, כמו גם האוכל והתרבות העשירה ובכלל זה אמנות עתיקה ומודרנית".

 עו
  עו

"אני דואג שכל אזרח שלנו יבין את התרומה של איי מרשל לישראל"

שם: רן רהב

תפקיד: יו"ר רהב תקשורת, קונסול כבוד של איי מרשל משנת 2010

גיל: 52

מצב משפחתי: נשוי+1

- איך קיבלת את המינוי?

"קודם לכן לא היו לי קשרים עסקיים באיי מרשל. משרד החוץ הישראלי פנה אליי עם ההצעה. למה דווקא אליי? צריך לשאול אותם".

- אילו דלתות, אישיות ועסקיות, פותח הטייטל קונסול של כבוד?

"אין סיבה לפתיחת דלתות באיי מרשל. באתי לתפקיד מתוך מטרה אחת - לקדם את המודעות למדינה".

- מה אתה נדרש לעשות במסגרת התפקיד?

"במסגרת תפקידי אני דואג שכל אזרחית ואזרח בישראל יבינו את התרומה הענקית של איי מרשל לישראל. זו מדינה קטנה באוקיינוס השקט, עם קול באו"ם, בדיוק כמו לסין, אשר מצביעה עם ישראל תמיד".

- מה אתה הכי אוהב באיי מרשל?

"אני מאוד אוהב את האיים המיוחדים של המדינה, 1,150 כאלה. הם כה נקיים וטהורים, שניתן לראות את קרקעית הים מלמעלה. אגב, דגת הטונה במדינה נחשבת לטובה בעולם.

"אני גם אוהב יצירות אמנות עשויות קש ועלי בננה של נשות איי מרשל. אחד הדברים הבולטים שהן עיצבו הוא תיק מיוחד עבור ז'קלין קנדי-אונסיס, ועד היום מייצרים תיקים כאלה".

רני רהב / צילום: סיון פרג'
 רני רהב / צילום: סיון פרג'

"ישראל מקבלת אהדה ציבורית ברחבי זמביה. כדאי שיהיו לנו חברים בעולם"

שם: רונית הרשקוביץ

תפקיד: בעלת חברת ספארי קומפני, קונסולית כבוד של זמביה מ-2011

גיל: 54

מצב משפחתי: בזוגיות+4

- איך קיבלת את המינוי?

"בשנת 1992, בטיסה לסיישל, פגשתי את שר המדינה של זנזיבר. באותם ימים לא היו יחסים רשמיים בין ישראל לטנזניה-זנזיבר. הוזמנתי בדרכון זר לבקר בטנזניה ובזנזיבר, והתאהבתי. הייתי שושבינה לחידוש היחסים בין ישראל לטנזניה ועדה להתפתחות התיירות.

"ב-1999 הפעלתי את הטיסות הראשונות לזנזיבר, צילמתי שם פרסומות של גוטקס, פוקס, פלפל, וגם את בר רפאלי לקחתי להצטלם במדינה. שמתי את זנזיבר על מפת התיירות של ישראל, וכיהנתי בתפקיד כ-10 שנים, בין השנים 2000-2010. אחרי 3 קדנציות, כשסיימתי את תפקידי, התבקשתי לייצג את זמביה בישראל".

- אילו דלתות, אישיות ועסקיות, פותח הטייטל קונסול של כבוד?

"אני מייצגת את האינטרסים של זמביה בישראל, עסקית, חברתית ותיירותית. אני זוכרת תמיד להיות ישראלית גאה ולייצר אהדה בקרב ההנהגה המקומית. ההיכרות הישירה מאפשרת לי לצעוד במסדרונות הביורוקרטיה בקלילות יחסית".

- מה את נדרשת לעשות במסגרת התפקיד?

"אני שמה דגש על פעילות חברתית והומניטרית באפריקה, ומקדמת את המדינה על מפת התיירות של ישראל. בשנה שעברה ארגנתי משלחת לזמביה של רופאי עיניים, בשיתוף עם משרד החוץ. הרופאים ערכו מעל 100 ניתוחי עיניים, במסע של שבועיים. התקבלנו בחיבוק על-ידי הקהילה וההנהגה המקומית.

"במישור הדיפלומטי, ישראל קיבלה כותרת מפרגנת בעיתונות המקומית ואהדה ציבורית ברחבי זמביה. כדאי שיהיו לנו חברים בעולם. פרויקט נוסף הוא אימוץ בית-ספר בשכונת עוני בלוסקה שהובלתי - סוג של תקווה למאות ילדים ולמוריהם".

- מה את הכי אוהבת בזמביה?

"לשוט בשעת שקיעה על נהר הזמבזי ולטוס בטיסת מיקרולייט מעל מפלי ויקטוריה המרהיבים. אני אוהבת את השמיים של אפריקה, את הצבעוניות והשקט, את נהמת האריות ואת הפינוק בלב הטבע הפראי".

 רונית הרשקוביץ / צילום: שירן כרמל, רויטרס ושאטרסטוק
  רונית הרשקוביץ / צילום: שירן כרמל, רויטרס ושאטרסטוק