אמרגנו של קובי פרץ מואשם בהלבנת הון ב-50 מיליון שקל

כתב האישום נגד מאיר נחמני קשור לעיסוקו הצדדי כחלפן כספים, וזאת במסגרת פרשת "האור הגנוז" שכללה חשדות לחשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליונים ומהילת דלקים ■ נחמני מכחיש את המיוחס לו

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בזמן שהזמר קובי פרץ מצפה להכרעת הדין של בית משפט השלום בתל-אביב בתיק שבו הוא מואשם בהעלמות מס בהיקף של מיליוני שקלים, וכשאחד מאמרגניו לשעבר, יוחאי יעיש, משמש כעד מדינה נגדו, הגישה אתמול (ג') רשות המסים לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד כתב אישום נגד אמרגנו הנוכחי של פרץ, מאיר נחמני.

נחמני מואשם בהלבנת הון בהיקף של 50 מיליון שקל ובשימוש במסמכים מזויפים, והוא מצטרף בכך לשורה של גורמים הקשורים בזמר הים-תיכוני ואשר נחשדו או הועמדו לדין על-ידי הרשויות בגין מעשים פליליים.

בנוסף על פרץ ויעיש מדובר, בין היתר, בזמר אייל גולן שהורשע בהעלמות מס ובמעורבות בפרשת יחסים עם קטינות; בזמר משה פרץ שהואשם בהעלמות מס; בזמרת מרגלית צנעני שהורשעה בסחיטה באיומים של אמרגנה לשעבר אסף אטדגי; ובאחרים.

עם זאת, כתב האישום נגד נחמני אינו קשור לעיסוקו כאמרגן אלא בעיסוקו הצדדי, כך נראה, כחלפן כספים. כתב האישום נגד נחמני הוא חלק מפרשה המכונה פרשת "האור הגנוז" שכללה חקירת חשדות לחשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומהילת דלקים.

כתב האישום הראשון בפרשה הוגש בחודש פברואר האחרון כנגד אלכס הירש, בעליה ומנהלה של חברת גולד פאר דלקים, ונגד נאשמים נוספים, בטענה כי באמצעות חשבוניות פיקטיביות שהוציא, בין היתר לעצמו, הקטין את חבותו במס בעשרות מיליוני שקלים.

לפי הנטען, על-מנת לכסות את עקבותיו, פעל בין היתר הירש באמצעות תחנת חלפנות כספים (צ'יינג') של מאיר נחמני ברחוב הרצל ברמלה, על-מנת ליצור מצג כוזב של עסקאות לגיטימיות ולהלבין הון.

לפי הנטען, את הצ'יינג' המדובר שבאמצעותו סייע להירש וביצע את העבירות המיוחסות לו הקים נחמני במהלך 2005, אך כדי לטשטש את הקשר שלו אליו רשם את הצ'יינג' במשרד האוצר על שם רעייתו, ענת נחמני, וזו הצהירה כי היא המנהלת היחידה של הצ'יינג'. ואולם, לפי הנטען, בהמשך פעל מאיר נחמני כמנהל הצ'יינג' לבדו.

על כל פנים, לפי האישום, הירש שילם לכאורה לשתי ספקיות של החברה - מ.ט.ר וגלנדאואר - עבור דלק שכביכול סיפקו לו ושבגינו ניתנו החשבוניות הפיקטיביות, באמצעות צ'קים שנרשמו בספרי החשבונות שלו ושל החברות מ.ט.ר וגלנדאואר שנפדו, בין היתר, באמצעות הצ'יינג' של נחמני ולא על-ידי מ.ט.ר וגלנדאואר.

על-פי כתב האישום, נחמני רשם את הצ'קים שיצאו מהחברה של הירש לפקודת מ.ט.ר וגלנדאואר כצ'קים שנמסרו לו לכאורה מחברות אלה ולכאורה נפדו על-ידן, אף על-פי שהירש או מי מטעמו הם שהעבירו את הכסף ואף על-פי שהכסף לא הועבר לחברות. את הצ'קים פרע באמצעות חשבון הבנק של הצ'יינג ולאחר מכן משך מהחשבון סכומים דומים שלא ידוע לאן הועברו, בעוד ברישומיו הצהיר כאילו הספקיות הן אלה שהפקידו את הצ'קים וקיבלו את תמורתם.

בכך, נטען, יצר נחמני מצג-שווא במטרה להטעות את רשויות האכיפה, בעודו עובר על כל הכללים הנוגעים לדיווח וזיהוי הנדרשים מנותן שירותי מטבע, ובכך ביצע עבירות הלבנת הון בהיקף של כ-50 מיליון שקל. העונש המירבי על העבירות בגינן מואשם נחמני, דינן עד 10 שנות מאסר בפועל.

כתב האישום הוגש באמצעות עורכי הדין אורי שפיגל ואסתי ששון מהיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים, בעקבות חקירה מורכבת שנוהלה על-ידי יחידת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ויחידת להב 433-יאל"כ של משטרת ישראל.

עורכי דינו של נחמני, חיים לוי, גלעד ברון וקובי דהן, מסרו בתגובה: "מרשנו מכחיש את כל האישומים המיוחסים לו. מדובר בטענה מרחיקת לכת של הרשות בניסיון להרחיב את האחריות החלה על נותני שירותי מטבע, שלצערנו מהווה שימוש שגוי ומרחיק לכת בחוק איסור הלבנת הון והצווים מכוחו ובניגוד לתכלית לשמה באו הם לעולם".