ולדימיר פוטין לחץ את הבורסה בת"א מטה

הירידות בשווקים נוכח ההסלמה במצב הגיאו-פוליטי הכניעו את הבורסה בת"א ■ בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה ברמה של 0.1% ■ שטראוס דיווחה על ירידה של כ-15% ברווח ■ אקסלנס: "שלושת החודשים הקרובים עשויים להיות מאתגרים במיוחד עבור סוחרי האג"ח"

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א התנהל היום (ג') בירידות שערים על רקע הסנטימנט השלילי בשווקים נוכח ההתבטאויות של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לאחר הפלת מטוס הקרב הרוסי ע"י טורקיה. פוטין אמר שלמקרה יהיו "השלכות חמורות" - מה שמגביר את המתח הגיאו-פוליטי ולוחץ על השווקים. (לסיפור המלא)

  

"הנושא הגיאו-פוליטי גורם לשוק מיידי בשווקים אבל בדרך כלל הוא לא מחזיק הרבה זמן", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג השקעות ב-Standard Life Investments.  

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס מציין כי "שלושת החודשים הקרובים עשויים להיות מאתגרים במיוחד עבור סוחרי האג"ח. מחד, הריבית בארה"ב צפויה לעלות בקרוב, כאשר להערכתנו תרחיש זה עדיין לא מתומחר במלואו בשוק ועל כן עשוי לגרור עליית תשואות משמעותיות יותר. מנגד, האפשרות לנקיטה בפעולה מרחיבה באירופה, שבתקופה האחרונה השוק המקומי הראה קורלציה גדולה יותר אליה, עשויה דווקא להביא ללחיצת התשואות כלפי מטה. לבסוף, המצב הביטחוני המקומי, שבמידה ויימשך בהחלט עשוי להביא לבריחת משקיעים, האטה בפעילות הכלכלית ואף לחשש מעליית תשואות כתוצאה מאזהרות של חברות הדירוג".

בתוך כך, סגן יו"ר הפדרל ריזרב סטנלי פישר רמז שוב על העלאת ריבית כבר בדצמבר: פישר אמר אתמול כי "חלק מהבנקים המרכזיים הגדולים בעולם" עשויים להתרחק מריבית אפסית "בעתיד הנראה לעין". פישר הוסיף כי "עשינו כל מה שאפשר כדי להימנע מלהפתיע את השווקים או את הממשלות כאשר נפעל". לדברי פישר, "הפגישה הקרובה של הפד תהיה מעניינת ומרגשת".

תקציב המדינה אומנם אושר לפני כשבוע אך חוסר הוודאות לגבי המדיניות הפיסקאלית נותר בעינו. שר האוצר משה כחלון אמר אתמול בראיון בגל"צ כי הוא לא פותח "בור" בתקציב המדינה לשנת 2017. ואולם, דבריו של שר האוצר אינם עולים בקנה אחד עם תחזית התקציב לשנים 2017-2019 של כלכלני משרד האוצר. מהתחזית שאושרה כחלק מחוק התקציב הרב שנתי (הנומרטור) לפני כשבוע בכנסת, עולה כי צפויה חריגה ("בור") של כ-8.7 מיליארד שקל ב-2017 בניגוד לדברי השר משה כחלון, וזאת אם יעד הגירעון לשנה זו לא ישתנה מ-2.5%.

מניות במוקד

שטראוס דיווחה הבוקר על ירידה של 3.6% במכירות ברבעון השלישי, אשר הסתכמו ב-1.365 מיליארד שקל לעומת 1.415 מיליארד שקל הכנסות ברבעון השלישי אשתקד. בשורה התחתונה מדווחת החברה על ירידה של 15.4% ברווח הנקי ל-90 מיליון שקל.

בית ההשקעות צ'רדן סקר אמש את תוצאות הרבעון השלישי של טאואר
ומעלה את מחיר היעד של המניה ל-24 דולר מ-23 דולר, פרמיה של כ-50% על מחיר הנעילה אמש בוול סטריט.

חלל תקשורת עדכנה היום כי אם היא לא תצליח לחדש את הקשר עם הלוויין "עמוס 5" היא תפנה לחברת הביטוח שמבטחת אותו ועשויה לקבל את כספי הביטוח ברבעון הראשון של 2016.

פריגו הודיעה אתמול כי היא רוכשת את הזכויות על התרופה Entocort בארה"ב מידי חברת התרופות אסטר הזנקה, ותשלם לה 380 מיליון דולר.

מניות האנרגיה ממשיכות לעמוד במוקד. חברת נובל אנרג'י מוכרת לחברת בריטיש גז 50% מזכויותיה במאגר "אפרודיטה", הלא הוא "בלוק 12" בקפריסין. היקף העסקה הינו 165 מיליון דולר. אחרי העסקה, נובל אנרג'י תמשיך להיות המפעיל של "בלוק 12" עם 35% מהזכויות במאגר הכולל, כאשר בריטיש גז תחזיק ב-35% וקבוצת דלק של יצחק תשובה ב-30%.

גולדמן זאקס הודיע אתמול כי הוא מעלה את ההמלצה לטבע ל"קנייה" לעומת המלצה קודמת של "נייטרלי". מחיר היעד נורת על כנו ברמה של 75 דולר למניה, מחיר המשקף פרמיה של כ-22% במניית טבע.