הסינים משכו העתירה - ומכרז הקטרים של רכבת ישראל ממשיך

CNR הסינית האשימה את הרכבת בתפירת מכרז הקטרים למידותיה של בומברדייה ■ מדובר במכרז שפורסם כחלק מפרויקט החשמול של הרכבת בשווי מיליארד שקל

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

חברת CNR הסינית החליטה לפני שעה קלה למשוך את עתירתה נגד רכבת ישראל, בה האשימה אותה בתפירת מכרז הקטרים למידותיה של בומברדייה. זאת, מפני שהחברה הבינה כי סיכויי זכייתה בעתירה קלושים.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי החברה תשלם לרכבת ישראל ולחברה הקנדית בומברדייה 40 אלף שקל כל אחת בגין הוצאות בית משפט.

מדובר במכרז שפורסם כחלק מפרויקט החשמול של הרכבת בשווי מיליארד שקל. באוגוסט האחרון הכריזה הרכבת כי החברה הקנדית היא זו שתספק לה 62 קטרים חשמליים עם אופציה ל-32 נוספים.

ואולם, באוקטובר עתרה חברת CNR הסינית לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד הרכבת, זאת בטענה כי המכרז היה תפור למידותיה של בומברדייה. בעתירה נכתב כי "אחד ממכרזי הענק של מדינת ישראל בתחום התחבורה היבשתית, אם לא הגדול בהם בתקופתנו, הפך להיות מכרז של 'ספק יחיד', אשר בעברו סדרה של כשלים משמעותיים".

CNR טענה בעתירה כי לא רק שהמכרז היה תפור, אלא כי מצבה הפיננסי של בומברדייה לא יאפשר לה לספק את הציוד הנדרש. בומברדייה דיווחה בדוח האחרון שלה על הון עצמי שלילי של כ-3.7 מיליארד דולר. "קיים חשש כבד לעצם יכולתה של המשיבה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי לקוחותיה", כתבה CNR בעתירה.

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ד"ר קובי ורדי, התייחס היום למצבה הפיננסי של בומברדייה ודרש מהרכבת לוודא כי החברה תצליח לעמוד במחויבותה.

"האינטרס הציבורי של כולנו הינו לראות, במהרה בימינו, את הרכבת שועטת במהירות במעלה ההר לירושלים", כתב השופט בהחלטתו. "לכן, למרות שלכאורה לבומברדייה הסברים לגבי מצבה הפיננסי, מצופה מרכבת ישראל שתעלה את כל הנדרש באמצעים העומדים לרשותה, בכל שלב, כדי לוודא את התקיימות והתממשות פרויקט לאומי חשוב זה בצורה הבטוחה והמיטבית".