נסגר התיק נגד מנור גינדי, אורי לוי, אייל פרידמן ועמי פרץ

זאת בשל חוסר ראיות מספיקות ■ עוד בפרשת הקבלנים: עו"ד רועי בר ו-8 חשודים נוספים - בהם הקבלן יצחק אמסלם ועו"ד אהובה קרוק-קורמן - זומנו לשימוע לפני הגשת כתב אישום, בחשד לשוחד, מירמה והפרת אמונים ועוד

מנור גינדי / צלם: יונתן בלום
מנור גינדי / צלם: יונתן בלום

עכשיו זה רשמי: הפרקליטות סוגרת את תיקי החקירה נגד יזמי הנדל"ן מנור גינדי, אורי לוי ואייל פרידמן ב"פרשת הקבלנים", בנימוק של חוסר ראיות מספיקות.

ל"גלובס" נודע כי פרקליטות המדינה שלחה היום (ב') לבאי-כוחם של השלושה מכתב שבו מודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים נגדם.

"הריני להודיעך כי לאחר בחינת חומר הראיות בתיק שבנדון החליט מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד דן אלדד, לסגור את התיקים נגד מרשך, אורי לוי, מנור גינדי ואייל פרידמן בעילה של חוסר ראיות מספיקות", כתב עו"ד יוחאי בן-שמואל מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות לבאי-כוחם של גינדי, לוי ופרידמן, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא ממשרד רם כספי ושות'.

בתוך כך, כפי שנחשף ב"גלובס" בשבוע שעבר, המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום ל-9 חשודים שנחקרו ב"פרשת הקבלנים" כי נשקלת העמדתם לדין בעבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים ועוד, וזאת בכפוף לשימוע שייערך להם.

עם החשודים נמנים עו"ד רועי בר, ששימש כיועץ המשפטי החיצוני של עיריות ראשון-לציון ורחובות; וכן שותפים ממשרדו; הקבלן יצחק אמסלם; עו"ד אהובה קרוק-קורמן, ששימשה כיועצת המשפטית הפנימית של עיריית ראשון-לציון; ואחרים.

עו"ד רועי בר, החשוד המרכזי, חשוד בכך שבתמורה לטובות הנאה שקיבל לכאורה, קידם פרויקטים שונים ברחובות ובראשון-לציון עבור מספר קבלנים; ובעבירות נוספות.

פרשת רועי בר, שכונתה גם "פרשת הקבלנים", התפוצצה בקול גדול בפברואר 2014, אז נודע כי המשטרה עצרה את בר בחשד ללקיחת שוחד, וכן את היזמים גינדי ולוי, וחשודים נוספים בחשד להעברת שוחד וטובות הנאה לבר.

מעצרם של גינדי וחבריו נערך השכם בבוקר, והם הובלו באזיקים במסדרונות המשטרה ובית המשפט - דבר שגרר ביקורת ציבורית, בין היתר ב"גלובס".

פעולה בניגוד עניינים לכאורה

בר מצדו מכחיש את העבירות המיוחסות לו. לטענתו, שכר-הטרחה שקיבל בעקבות מעורבותו בפרויקטים אינו מהווה שוחד או טובות הנאה אסורות.

בתום חקירה מאומצת שנמשכה שבועות ארוכים, הודיעה המשטרה בחודש יוני האחרון כי התגבשה תשתית ראייתית נגד בר, בחשד כי קיבל טובות הנאה שונות בתמורה לניצול תפקידו לצורך אישורים ולקידום אינטרסים של קבלנים, יזמים ומקורבים, תוך שהוא פעל לכאורה בניגוד עניינים.

החקירה הגלויה החלה בפברואר 2014 וכללה יותר מ-100 מעורבים, שחלקם נחקרו באזהרה. בנוסף, המשטרה תפסה וחילטה רכוש וחשבונות בנק של חשודים בשווי מיליוני שקלים.

החקירה הקשורה בעיריית ראשון-לציון היא בקשר לשני מיזמי נדל"ן מרכזיים: פרויקט "white" ופרויקט "אתר הנופש המטרופוליטני". ממצאי החקירה ביססו חשד לכאורה לכך כי עו"ד בר פעל בניגוד עניינים במסגרת תפקידו כיועץ לעירייה, לוועדות שלה ולמשרדים השונים, בכך שייצג במקביל כעורך דין פרטי קבלנים ויזמים שענייניהם נידונו בוועדות אלה.

עוד מסרה המשטרה, בעת שהעבירה את התיק לפרקליטות, כי ממצאי החקירה העלו כי בר קיבל שוחד מיזם נדל"ן ומקבלנים שזכו במסגרת מכרז בפרויקטים לבנייה בעיר, בתמורה לכך שפעל לקדם את בקשותיהם להקלות בתשלומי מס, לקידום האינטרסים שלהם בוועדות התכנון והבנייה להקלות בהיטלים ועוד.

היועצת המשפטית של עיריית ראשון-לציון, עו"ד אהובה קרוק-קורמן, נחקרה באזהרה בחשד כי ידעה על ניגוד העניינים, אך לא רק שלא מנעה את מעורבותו, אלא אף סייעה לו.

הפרשייה הקשורה בעיריית רחובות עסקה בפרויקט "חצרות המושבה". גם כאן סברה המשטרה כי התשתית הראייתית מצביעה על כך שעו"ד בר פעל לקדם הליכים בוועדת התכנון והבנייה עבור קבלנים שהיו מקורבים אליו וקשורים איתו בעסקים. כן נחקר באזהרה גם ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, בחשד לביצוע עבירות מירמה והפרת אמונים ושיבוש הליכי חקירה.

פרשת רועי בר/הקבלנים נקשרה בפרשה פלילית אחרת, פרשת עו"ד רונאל פישר, שייצג בעבר את בר. פישר מואשם כי קיבל שוחד בתמורה להעברת מידע מחקירות משטרתיות.

שמו של עו"ד פישר עלה בפרשת רועי בר בשני הקשרים: הראשון - החשד שעלה מעדותו של בר, שלא נכלל בכתב האישום נגד פישר, הוא כי פישר ביקש מבר 2 מיליון דולר כדי "להרוג" את תיק החקירה בפרשת הקבלנים.

ההקשר השני הוא כזה: פישר נאשם בכך שפגש את רמי דואני, אחד החשודים בפרשת הקבלנים, שהיה מנכ"ל החברה הכלכלית ראשון-לציון עד 2010, והעביר לו לכאורה מידע סודי מתוך תיק החקירה נגדו. המידע הסודי הושג, על-פי כתב האישום שהוגש בתיק פישר, באמצעות שותפו של פישר לרשת השוחד בתמורה למידע מחקירות לכאורה, רב-פקד בדימוס ערן מלכה. מלכה הודה במעורבות בפרשה בהסכם עד מדינה, והוא מרצה כיום עונש מאסר של 8 שנים בכלא גלבוע.

הפגישה בין פישר לדואני נערכה, לפי כתב האישום בתיק פישר, ביוזמתה של העוזרת האישית לשעבר של פישר, שהפכה לעדת מדינה בתיק נגדו, שהייתה בקשרי ידידות עם דואני. גם כאן אימץ ראש אח"מ במשטרה את המלצת יחידת להב 433 של המשטרה על גיבוש תשתית ראייתית לעבירות שביצעו לכאורה עו"ד בר ועורכת דין נוספת ממשרדו.

עורכי הדין של חברת גינדי השקעות, נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו בתגובה לסגירת התיק נגד מנור גינדי כי "קיבלו בסיפוק רב את הודעת פרקליטות המדינה, לפיה לא נמצאה תשתית ראייתית כלשהי כנגד חברת גינדי, והם מברכים על סגירת התיק בעניינה". 

נציין כי הקבלן רוני יצחקי, שנחקר בעבר בפרשה, לא הוזמן לשימוע. עו"ד נוית נגב ממשרד שינמן-נגב-ניב, המייצגת את רוני יצחקי, מסרה: "אנו מברכים על החלטת הפרקליטות, לפיה רוני יצחקי לא הוזמן בשלב זה לשימוע". 

גם התיק נגד עמי פרץ, מנכ"ל ובעלי חברת פרץ בוני התיכון, שנחקר בפרשת רועי בר, נסגר. עילת הסגירה: חוסר אשמה. פרץ מיוצג בידי עו"ד גיורא אדרת.