לאומי, דיסקונט והבינלאומי יקבלו עד מיליארד שקל מעסקת ויזה

(עדכון) - בנק לאומי צפוי לקבל כ-368 מיליון שקל, דיסקונט והבינלאומי יקבלו כ-380 מיליון שקל ■ גם עזריאלי בחגיגה

לפני למעלה מחודש וחצי הודיע קונצרן ויזה העולמי כי ירכוש את ענקית כרטיסי האשראי ויזה אירופה מידי החברים המחזיקים בו בתמורה לסכום אדיר של כ-21.2 מיליארד דולר (כ-82.5 מיליארד שקל), שיניב הכנסות אדירות, של כ-750 מיליון עד מיליארד שקל, גם לחלק מהבנקים בישראל.

התשלום בעסקת הענק, שעדיין תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים ושהשלמתה צפויה לקרות במהלך 2016, ייעשה באמצעות תשלום במזומן לצד רכיב מנייתי שיהווה כרבע מהתמורה. בנוסף, תנאי העסקה כוללים תשלום נוסף שיתקבל כשנתיים לאחר מכן, בתלות בעמידה ביעדים. סביר להניח שחלק משמעותי מסכומים אלה יוכר כרווחי הון.

לפי שעה ויזה אירופה שלחה לחברים המחזיקים בה הודעה ראשונית בה מפורט חלקם בעסקת הענק. לאור זאת, בבנק לאומי  מציינים כי התמורה הכוללת שהבנק צפוי לקבל כתוצאה מהמלך הגלובלי תסתכם, לפי ההערכות הראשוניות, בכ-368 מיליון שקל (כ-274 מיליון שקל במזומן והיתרה ברכיב המנייתי. כמו כן, מציינים בלאומי, שמנוהל על ידי רקפת רוסק עמינח, צפויה בהתאם לתנאי העסקה תמורה עתידית המותנית בעמידה ביעדים שנקבעו בעסקה, שתשולם בעוד כשנתיים, בסך במזומן של כ-105 מיליון שקל, בנוסף.

אגב, בלאומי קארד יש עוד בעל מניות לצד לאומי: קבוצת הנדל"ן המובילה בישראל, עזריאלי , המחזקה 20% ממניות חברת כרטיסי האשראי ושתידרש מתישהו למכור את חלקה בה בשל חוק הריכוזיות. בינתיים, עזריאלי עשויה ליהנות גם היא מהעסקה הגדולה. לפי שעה לא ידוע האם היא אכן זכאית לקבל סכום בגין המכירה, ונושא זה נמצא ככל הידוע בבדיקה.

פרט ללאומי ועזריאלי, שכאמור מחזיקות בחברת לאומי קארד, ישנם עוד שני בנקים ישראליים שצפויים להרוויח מהמלך של ויזה. מדובר בבנקים דיסקונט  והבינלאומי , שמחזיקים יחדיו בחברת כרטיסי האשראי כאל, בשיעורים של 72% ו-28%, בהתאמה. מהודעת הבנקים לבורסה עולה כי חלקה של כאל בעסקת הענק יהיה בסכום אשר נאמד עתה בהיקף כולל שעומד על כ-89 מיליון אירו (כ-380 מיליון שקל על פי שער האירו כיום). סכום זה נחלק לכ-66 מיליון אירו במזומן (כ-280 מיליון שקל), בעוד שהרכיב המנייתי יהיה בשווי של כ-23 מיליון אירו (כ-100 מיליון שקל).

הן דיסקונט והן הבינלאומי מציינים בדיווחים שלהם לבורסה כי "בהתאם לתנאי העסקה, צפויה להתקבל תמורה עתידית נוספת המותנית בעמידה ביעדי הכנסות", אך אינם מגלים בכמה כסף מדובר. על הפירוט שסיפק לאומי לבורסה אפשר להעריך שמדובר בסדר גודל של דומה ואולי אף קצת גבוה יותר מזה של לאומי.