הנפילות בעולם הגיעו לת"א: המדדים ירדו ביותר מ-1%

בשעה האחרונה התמתנו הירידות בבורסה המקומית ■ הבורסה בסין צנחה עד כ-8% לפני שהופסק המסחר - ולא חודש היום ■ הסיבה: נתון מאקרו שלילי גורר חששות לבריאות כלכלת הענק 

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

הבורסה בתל אביב ננעלה היום (ב') בירידות שערים ניכרות ברקע הנעשה בשוקי העולם, כשבורסת סין קרסה וגררה את שוקי העולם לירידות שערים חדות, כולל בורסות אירופה וארה"ב. 

 

המשקיעים בעולם מתפנים לנסות ולהעריך כיצד תיראה שנת 2016 מבחינה כלכלית, וכבר הבוקר קיבלו אינדיקציה שלילית עם התכווצות בפעילות התעשייתית בסין, עוד איתות כי הכלכלה השנייה בגודלה בעולם חווה קשיים. 

הבורסות בסין הקפיאו את המסחר והוא לא חודש היום, וזאת בצל ירידות חדות של עד כ-8% במדדים המובילים. 

הנפילות בסין הגיעו גם לבורסות אירופה ומדד הדאקס הגרמני נפל בכ-4%. 

שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי ישראל בקבוצת פיוניר, מציין היום כי "המשק הסיני והנתונים הכלכליים המתפרסמים בסין הינם מעורפלים, הם מכוונים על ידי השלטון והם חסרים את השקיפות המאפיינת את שוק ההון המערבי. את זאת יש לקחת בחשבון כאשר ישנן ירידות חדות בבורסות סין כפי שקרה היום. ההסתכלות על המשק הסיני דומה להליכה ביער בחושך וכאשר נשמע לפתע רעש איננו יודעים אם מדובר בדב גדול או בסנאי קטן. הנתון האחרון שמכביד על השווקים בסין היום יכול באמת להצביע על ירידה חדה בצמיחה שתגרום למשבר כלכלי-עולמי עמוק, ומצד שני הוא יכול להיות עוד נתון חלש שמצביע על עוד מהמורה בדרך, אך בהחלט לא על משבר הצפוי בסין. נכון להיום כולם פועלים באפילה. אנו ממליצים לא לפעול מתוך פאניקה ואי ודאות, ולהמתין עד שהמצב העולמי יתבהר מעט".

הנפט נסחר בתנודתיות חריפה, זאת ברקע המתיחות הגואה במזרח התיכון בין העולם השיעי והסוני, בין איראן לסעודיה, כאשר האחרונה הוציאה להורג בכיר דת שיעי ביחד עם עשרות נוספות בחשד לעבירות פליליות כגון המרדה. 

כלכלני בנק לאומי ממליצים שלא לבצע שינויים בהרכב תיקי ההשקעות. הכלכלנים מעריכים כי הכלכלה הגלובלית והישראלית צפויות להמשיך ולהתאפיין בצמיחה חיובית אך מתונה, סביבת אינפלציה נמוכה ומדיניות מוניטרית מרחיבה. "במבט ל-2016, אנו סבורים כי קיים פוטנציאל לעליות שערים מתונות בשוק המקומי, תחת ההערכה שהכלכלה המקומית תמשיך לצמוח בקצב מתון, ובהינתן רמת התמחור הסבירה בשוק המניות", לדבריהם.

 

תחזיות בתי ההשקעות ל-2016: איפה להשקיע ואילו מניות לקנות?

סיטי מעלה היום את ההמלצה למניית לאומי  ל"קנייה" מ"נייטרלי" אחרי נפילה של כ-10% במניה מאז אפריל האחרון. בסיטי מעודדים מתהליך ההתייעלות בבנק לאומי ומעריכים שחיזוק ההון העצמי של הבנק ייעשה "במוקדם". האנליסטים ממליצים לקנות את המניה ומצמידים לה מחיר יעד של 16 שקל - גבוה ב-16.7% על מחיר הבסיס של המניה היום בבורסה.

דלק קידוחים  הודיעה היום כי היא ממנה לדירקטור את שר האוצר לשעבר רוני בר-און.

במקביל, סיטי מעלה גם את ההמלצה למניית דיסקונט  ל"קנייה" ולמעשה מחזיק כעת בהמלצה לקנות את כל מניות 3 הבנקים הגדולים - הפועלים, לאומי ודיסקונט. הפוטנציאל הגדול ביותר טמון להערכת סיטי במניית הפועלים , עם אפסייד של 22%.

פרוטרום  הודיעה היום כי חתמה על הסכם להשקעה בחברת אלגלו תעשיות, לפיו תשקיע פרוטרום סך כולל של 10 מיליון שקל לבניית אתר ייצור ביוטכנולוגי חדשני שיתמחה בגידול, הפקה ועיבוד של אצות בשיטות מתקדמות וייחודיות, בתמורה להקצאה של 50% ממניות אלגלו. 

מניות הגז דוגמת אבנר  ודלק קידוחים , אשר רשמו אתמול עליות שערים, הוסיפו לעמוד במוקד ברקע הגאות במחירי הנפט.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]