פרשת "האור הגנוז": 6 שנות מאסר ו-500 א' ש' קנס לאלכס הירש

הסדר טיעון: אלכס הירש, בעלי ומנהל גולד פאר דלקים, הודה והורשע בעבירות מס והלבנת הון בעשרות מיליוני שקלים ■ עם זאת, מכתב האישום נגדו נמחקה עבירת מהילת הדלקים ■ בפרשה מואשם גם אמרגנו של קובי פרץ, מאיר נחמני, בהלבנת הון בהיקף 50 מיליון שקל

אזיקים / צילום: שאטרסטוק
אזיקים / צילום: שאטרסטוק

הסדר טיעון ראשון בפרשה המכונה פרשת "האור הגנוז", הכוללת שורת חשדות ואישומים בגין הוצאת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים ומהילת דלקים. אלכס הירש, בעליה וממנהליה של חברת גולד פאר דלקים הרשומה ברמלה, הודה והורשע היום (ב') בעבירות מס והלבנת הון בהיקף עשרות מיליוני שקלים.

עו"ד אורי שפיגל, מהמחלקה לתיקים מיוחדים של רשות המסים, הגיש היום לבית משפט המחוזי בלוד את הסדר הטיעון שנחתם עם הירש, מהנאשמים המרכזיים בפרשה החמורה, במסגרתה נטען במקור לעבירות על חוק איסור הלבנת הון בהיקף של למעלה מ-213 מיליון שקל, עבירות על חוק העונשין וכן עבירות מס שנעברו בנסיבות מחמירות.

במסגרת ההסדר עם הירש תוקן כתב האישום נגדו, כך שיוחסו לו עבירות הלבנת ההון בהיקף של 45 מיליון שקל, והירש הודה בנוסף בהוצאת חשבוניות פיקטיביות, שהמע"מ הנובע מהם עומד על סך של 7 מיליון שקל, ומס ההכנסה שהועלם בגינם הגיע לסך של 50 מיליון שקל. בנוסף הורדה מכתב האישום כנגד הירש עבירת מהילת הדלקים שיוחסה לו. 

השופטת מיכל ברק-נבו קיבלה את הסדר הטיעון והרשיעה את הירש בשורת עבירות מס, עבירות מע"מ ועבירות הלבנת הון. במסגרת ההסדר הוסכם כי הירש ירצה 6 שנות מאסר בפועל וישלם קנס בסך חצי מיליון שקל. 

כתב האישום המקורי הוגש נגד הירש, נגד חברת גולד פאר דלקים שבבעלותו ובניהולו וכן נגד אשרף חמידיאן ונגד חברה שבבעלותו ובניהולו, דיזל האומן (2009). על-פי כתב האישום המקורי, הירש קשר, יחד עם מיקי (מיכאל גילון) ענתבי, שהינו עבריין נמלט, קשר לרישום כוזב במסמכי תאגיד ולהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של למעלה מ-200 מיליון שקל, מחברות שעל פעילותן העסקית השתלט ענתבי, להירש ולחברה שלו העוסקת במסחר בדלק.

כמו כן, על-פי כתב האישום, הירש אף לקח חלק בהפצת חלק מהחשבוניות לעצמו. עוד על-פי כתב האישום, הירש דיווח על החשבוניות הפיקטיביות, שקיבל מחלק מקשירת הקשר עם ענתבי, לרשויות המס, ובכך הקטין את חבותו במס בעשרות מיליוני שקלים.

לפי האישום, במסגרת הקשר שקשר הירש עם ענתבי לביצוע העבירות, השתמשו הירש, ענתבי ואחרים שפעלו מטעמו של ענתבי במנגנון מתוחכם ומורכב לכיסוי עקבותיהם: מלבד הוצאות קבלות עבור החשבוניות ורישום כוזב של החשבוניות בספרי החשבונות הן של החברה המקבלת והן של החברה המנפיקה לכאורה, הירש ושותפו בחברה גם רשמו 364 צ'קים על סך 138 מיליון שקל לטובת החברות מהן כביכול קיבלו שירותים, אך בפועל פרטו את הצ'קים בבנק למזומן אותו שמרו בחזקתם.

בנוסף, נטען, ענתבי נרשם כמיופה-כוח של שתי החברות בצ'יינג' של מאיר נחמני, אמרגנו של הזמר קובי פרץ (אשר הורשע ביום חמישי בעצמו בעבירות מס), ושם הוא ואנשיו חתמו על מסמכים, לפיהם כביכול פרעו המחאות נוספות מגולד פאר לטובת החברות כמזומן וקיבלו את הכסף עבור שירותי החברה, זאת למרות שההמחאות מעולם לא נפרעו בפועל.

מלבד עבירות המס, כתב האישום כלל אישום בגין מהילת דלקים כנגד הירש, אך כאמור אישום זה נמחק מכתב האישום המתוקן.

הודאתו של הירש תשפיע ככל הנראה על כתב האישום המתנהל בפרשה נגד אמרגנו של קובי פרץ, כאמור, מאיר נחמני. נחמני מואשם בהלבנת הון בהיקף של 50 מיליון שקל ובשימוש במסמכים מזויפים בפרשת "האור הגנוז". לפי הנטען, על-מנת לכסות את עקבותיו, פעל בין היתר הירש באמצעות תחנת חלפנות כספים ( צ'יינג' ) של מאיר נחמני ברחוב הרצל ברמלה, על-מנת ליצור מצג כוזב של עסקאות לגיטימיות ולהלבין הון.

לפי הנטען, את הצ'יינג' המדובר שבאמצעותו סייע להירש וביצע את העבירות המיוחסות לו הקים נחמני במהלך 2005, אך כדי לטשטש את הקשר שלו אליו רשם את הצ'יינג' במשרד האוצר על שם רעייתו, ענת נחמני, וזו הצהירה כי היא המנהלת היחידה של הצ'יינג'. ואולם, לפי הנטען, בהמשך פעל מאיר נחמני כמנהל הצ'יינג' לבדו.