הסדר טיעון: פרופ' וינקלר יפוטר ויורחק משירות המדינה ל-4 שנים

וינקלר, שמושעה מזה שנה וחצי מתפקידו כמנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית, הודה בביצוע ניתוחים פרטיים בניגוד לכללים ■ בתמורה ייסגר ההליך הפלילי נגדו בחשד להדחת עד

פרופ' אייל וינקלר / צילום: יונתן בלום
פרופ' אייל וינקלר / צילום: יונתן בלום

אחרי שנה וחצי של השעיה מתפקידו כמנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי שיבא (תל השומר) והרחקתו מכל פעילות רפואית בבית החולים, פרופ' אייל וינקלר חתם היום (א') על הסדר טיעון דרמטי מול נציבות שירות המדינה - כך נודע ל"גלובס".

במסגרת ההסדר הוסכם כי וינקלר יפוטר לאלתר מבית החולים, לא לפני שיספוג נזיפה חמורה, יורחק משירות המדינה למשך 4 שנים ולא יוכל למלא שום תפקיד במשרד הבריאות במשך 5 שנים. בתמורה ייסגר ההליך הפלילי נגדו, במסגרתו הוא נחשד בהדחת עד התביעה המרכזי בעניינו, כפי שנחשף ב"גלובס"

בנוסף, הוא צפוי להעיד כנגד מנהלו לשעבר, פרופ' זאב רוטשטיין, שעבר בתחילת השנה לתפקיד מנכ"ל הדסה. על-פי הערכות, העדות של וינקלר תאפשר לנציבות שירות המדינה "להרחיב חזית" במסגרת ההליך המשמעתי שמתנהל נגד רוטשטיין, באותה פרשה ממש.

וינקלר מודה בביצוע ניתוחים קוסמטיים פרטיים בשעות הבוקר ובניגוד לכללים, שהתקיימו במרפאה הפרטית "קלאס-קליניק" שהשתייכה לשיבא ופעלה מתוך בית החולים.

כתב התביעה המתוקן שהוגש לבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה כולל שני סעיפי אישום, לעומת 5 סעיפים במקור. לפי האישום הראשון בו הוא מודה, וינקלר ביצע בשנים 2012-2013 ניתוחים פרטיים רבים בשעות שבו הוא אמור לכאורה לנהל את המחלקה הציבורית לכירורגיה פלסטית, ובחלק ניכר מהמקרים את הכסף הוא גבה ישירות מהמטופלים - זאת בעוד הכללים בבתי החולים הציבוריים אוסרים על גבייה ישירה שכזאת. בניגוד לניסוח שנכלל באישום המקורי, לא נאמר במפורש כי הניתוחים התקיימו בשעות הבוקר, אלא במה שמכונה "שעות התקן" - וזאת כאשר הדברים לא השתקפו באופן מלא מדיווחי הנוכחות של וינקלר.

במסגרת האישום השני, וינקלר מודה כי ביום עדותו של עד התביעה כנגדו, ניגש אליו וינקלר "וביקש ממנו להעיד בפני בית הדין את האמת". על-פי הסדר הטיעון, "במעשיו אלה שוחח הנאשם אודות ההליך בעניינו עם עד תביעה שהיה אמור להעיד נגדו, וזאת דקות טרם מתן העדות. בכך פגע הנאשם במשמעת שירות המדינה והתנהג התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה, ושעלולה לפגוע בתדמיתו ובשמו הטוב של שירות המדינה".

מדובר בהודאה מרוככת מאוד ביחס לאישום המקורי, שכלל כאמור טענה מפורשת להדחת עד. על-פי כל ההערכות, החשש מעצם ההליך הפלילי הוא שהביא את וינקלר לחתום על הסדר הטיעון, או כפי שכמה מקורביו מכנים: "הסדר כניעה". גם בני משפחתו וגם באי-כוחו של וינקלר, עו"ד צבי אגמון ועופר ברטל, שכנעו אותו כי אל לו להילחם בפרקליטות ובנציבות שירות המדינה, לאור המוטיבציה שהציגו בהליכים נגדו.

מקורביו של וינקלר אומרים היום כי המפסיד הגדול בפרשה הזאת הוא הציבור הישראלי, שיאבד בשנים הקרובות את אחד הכירורגים הטובים והחרוצים ביותר בתחום השחזור והכוויות. וינקלר עצמו, כך הם טוענים, מרוויח כעת הרבה יותר כסף בעבודתו הפרטית, אבל הוא היה מוכן כבר מחר בבוקר לעבוד בבתי חולים ציבוריים בהתנדבות.

אגב, לפי הסדר הטיעון, וינקלר מורחק אמנם משירות המדינה, אבל הוא יכול לעבוד בבית חולים ציבורי שנמצא למשל בבעלות שירותי בריאות כללית או בבעלות המרכז הרפואי הדסה - אותו מנהל, כידוע, פרופ' רוטשטיין.

להרחיב את החזית

הסדר הטיעון פותח פתח להרחבת החזית נגד פרופ' רוטשטיין, שמואשם כמי שעודד את אותה פרקטיקה פרטית פסולה בה הודה למעשה פרופ' וינקלר. זאת, בין היתר, בזכות כמה מילים בכתב התביעה המתוקן שנכלל בהסדר, לפיהן "כל האמור (נעשה) בידיעת הנהלת בית החולים".

הרחבת חזית מאפשרת לנציגי התביעה להעלות טיעונים חדשים שלא הועלו במסגרת התובענה ובשלב השמעת הטיעונים, וזאת בכפוף לאישור השופטים שאמורים לקבוע אם הנסיבות מצדיקות את המהלך.

וינקלר כבר העיד בפרשה במסגרת ההליך המשמעתי שמתנהל נגדו, אולם טרם העיד במסגרת ההליך כנגד רוטשטיין, אף שנכלל ברשימת העדים מטעם התביעה. כפי הנראה, עדותו החדשה תישמע כבר בשבועות הקרובים.

נציגי התביעה בראשות סגנית ראש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, עו"ד איילה הוניגמן, צפויים לטעון כי יש לקבל את הרחבת החזית ובראשה את עדותו החדשה של וינקלר, שכן עם פרישתו של פרופ' רוטשטיין משירות המדינה התנתקו יחסי עובד-מעביד בינו לבין וינקלר. עד לניתוק הזה, וינקלר היה כפוף לרוטשטיין במסגרת יחסי מרות, ועל כן אפשר שבעבר לא הרגיש חופשי לחלוטין בעדותו.

מקורביו של וינקלר טוענים, לעומת זאת, כי וינקלר ממילא התכוון להעיד את כל האמת ורק את האמת.

וינקלר צפוי להעיד כי פרופ' רוטשטיין הוא שעודד אותו להעתיק את מרבית הפעילות הכירורגית של מרפאתו הפרטית ברמת-אביב אל מרפאת "קלאס-קליניק" בשיבא. הוא אף צפוי להעיד כי רוטשטיין ידע היטב לכאורה על היקף הניתוחים הפרטיים שמתקיימים בבוקר, וכי הוא עצמו (רוטשטיין) פעל כדי שידועניות וידוענים כאלה ואחרים יעברו ניתוחים קוסמטיים בשיבא ולא במקום אחר, תוך שהוא דואג לפגוש אותם לפני הניתוח.

למעשה, בדומה למסמכים שחשפנו כאן עוד בפברואר האחרון, וינקלר צפוי להעיד כי הנהלת שיבא החתימה אותו (כמו גם רופאים אחרים) על מסמך שמבהיר במפורש כי את שכר המנתח הוא רשאי לגבות באופן ישיר מהמטופלים בקליניקה שלו ברמת-אביב - אף שהניתוח עצמו יתקיים במרפאה של שיבא.

בשם הנאמנות

היחסים בין וינקלר לרוטשטיין ידעו כבר ימים יפים יותר. רוטשטיין רחש לוינקלר הערכה מקצועית רבה עוד כשהאחרון שימש כסגן מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית, אבל גם מצא מכנה משותף עם הכוכב העולה: וינקלר, בדיוק כמו הבוס שלו, אוהב את החיים הטובים ואת ההתחככות עם שמות גדולים.

וינקלר גם ידע לנצל כל סיטואציה רפואית שיש בה פוטנציאל לגיוס תרומות - תכונה שרוטשטיין יודע להעריך במיוחד. אבל משהו השתנה בחודשים האחרונים: וינקלר ראה איך בזמן שהוא מורחק מבית החולים עוד לפני ההכרעה בעניינו, רוטשטיין זוכה לשבחים מצד שר הבריאות יעקב ליצמן, שאף מינה אותו לתפקיד מנכ"ל הדסה.

גם העובדה שרוטשטיין לא עשה הרבה כדי לגבות את וינקלר, זאת בלשון המעטה, לא מסייעת כעת לרוטשטיין מול העדות המתקרבת של וינקלר.