נעילה חיובית בבורסה; העליות בפריגו נחלשו - טיפסה 4.8%

מגמה חיובית בוול סטריט ובבורסות אירופה ■ דריכות לקראת החלטת הריבית של הפד הערב ■ מדד המחירים למאי צפוי להציג עלייה מתונה ■ דיווח על מדעים למכירת פריגו הזניקו את מניית החברה אתמול בוול סטריט

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ד') בעליות שערים, לאחר "פתיחה אנגלית" שנגרמה כתוצאה מזינוק חד במניית פריגו בשלב הטרום מסחר. בורסות אסיה ננעלו במגמה חיובית והמסחר באירופה מתאפיין בעליות חדות. גם בוול סטריט מתנהל המסחר במגמה חיובית לקראת החלטת הריבית של הפד היום.

 

ועדת השוק הפתוח של הפד תסיים היום ישיבה בת יומיים ותפרסם את החלטת הריבית והמדיניות המוניטרית. קונצנזוס האנליסטים בשוק מצביע על כך שהפד לא יפעל והשווקים מתמחרים כעת סיכוי של כ-50% להעלאת ריבית עד תום השנה. המשקיעים, כהרגלם, ינסו לדלות רמזים בהצהרת הריבית בכל הנוגע למדיניות העתידית של הבנק המרכזי האמריקאי.

חוסר הוודאות שנוצר בשווקים והחשש מפני האפשרות שבריטניה תבחר, במשאל העם שייערך בשבוע הבא, לפרוש מהאיחוד האירופי, מבריחים את המשקיעים לנכסים שנחשבים ל"חוף מבטחים" כגון האג"ח הממשלתיות. האג"ח ל-10 שנים של ממשלת גרמניה צנחו אתמול לראשונה בהיסטוריה לרמה שלילית. כלומר, המשקיעים מוכנים למעשה לשלם לממשלת גרמניה תמורת ה"זכות" להחנות את ההון שלכם באג"ח שלה. היום האג"ח של גרמניה נסחרות סביב תשואה של כ-0%.

בזירה המקומית יפורסם היום מדד המחירים לצרכן לחודש מאי, שלפי התחזיות צפוי להיות חיובי זה החודש השני ברציפות. באפריל, נזכיר, המדד עלה ב-0.4% וקטע רצף ירידות של 5 חודשים. כמו כן ב-12 החודשים האחרונים המדד עדיין שלילי וירד ב-0.9%. מחר יפורסם עדכון התמ"ג שעשוי לשפוך אור על מצבה של כלכלת ישראל. 

אביתר בן דוד, אנליסט מאקרו במחלקת המחקר והאסטרטגיה של אקסלנס, מעריך כי " מדד חודש מאי, שיפורסם היום, צפוי להציג עליית מחירים מתונה של 0.2%. על אף עלייה חדה במחיר חבית הנפט במהלך החודש (כ-20%), מחירי הדלק בתחנות נותרו כמעט ללא שינוי, ורשמו עלייה קלה של 0.17% בלבד, זאת בהשפעת ירידה של קצת יותר מ-1% במס הבלו. מי שעשוי להפתיע כלפי מעלה הוא סעיף המזון, שבתמיכת הפחתת המכסים עליה הכריז האוצר בתקופת החגים הציג ירידה מצטברת של כ-0.8% בחודשיים האחרונים, מגמה שלהערכתנו לא תימשך גם החודש. מי שעוד צפויים להשפיע לחיוב הם סעיף הדיור וסעיף התרבות והבידור, אשר עונתית נוהגים לעלות במאי".

"בשנת 2007 654 חברות נסחרו בבורסה, ואילו בשנת 2016 נסחרות 458 חברות בלבד. כלומר, במקום לצמוח ב-10 השנים האחרונות התכווצנו בכ-30%", כך אמר אתמול ח"כ אלי כהן, יו"ר ועדת הרפורמות, שהשתתף במפגש בין שר האוצר כחלון, מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ונציגי החברות הגדולות במשק. כהן המשיך והתייחס למצב שוק ההון בארץ ואמר כי "הבורסה בישראל חשובה במיוחד על רקע הריכוזיות במערכת הבנקאית. בעוד שחברות גדולות וחברות טכנולוגיה בוחרות לגייס כספים בבורסות בחו"ל, עבור חברות מקומיות ותעשיות לא מחכה אף אחד בלונדון או בניו-יורק".

מניית פריגו  ריכזה עניין רב ובליווי מחזור גבוה מאוד, זאת לאחר שטסה אתמול בוול סטריט ביותר מ-9% על רקע רקע דיווח לגבי אפשרות של מכירת החברה ב-20 מיליארד דולר לחברת פארמה בריטית ששמה לא צוין.

מניות הבנקים והביטוח, ביניהן לאומי , הפועלים , מגדל ביטוח  והפניקס , הוסיפו לרכז עניין היום, על רקע המלצות ועדת שטרום לעידוד התחרותיות במערכת הבנקאית. אתמול פורסם כי בנק ישראל דורש כי הבנקים הדיגיטליים, שעשויים לקום בעתיד כחלק מיישום המלצות הוועדה, יימכרו גם מוצרי ביטוח. (לסיפור המלא).